Arkeen Voimaa - toiminta tutuksiLaajuus (2 op)
Tunnus: MS00CB09
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
o On perehtynyt itsehoitoon liittyvään teoriatietoon
o Osaa tukea asiakkaan itsehoitovalmiuksia
o On saanut valmiuksia kertoa hyvinvointiin liittyvistä asioista asiakaslähtöisesti
Oppimismenetelmät
o Ryhmätapaamiset
o Ryhmätapaamisten jälkeen toteutettavat kotitehtävät
o Omaa hyvinvointia tukevan toimintasuunnitelman luominen ja toteuttaminen
o Kirjallinen työ, josta sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa
Sisältö
- Itsehoitotaidot
- Hyvinvoinnin peruspilarit
- Kurssilla on 6 kaikille yhteistä, pakollista ryhmätapaamista, joiden kesto on 2.5h/tapaaminen (ryhmiä on saatavilla sekä etä- että lähitoteutuksella, ota yhteyttä tuuli.lahti@turkuamk.fi tiedustellaksesi ryhmien alkamisajankohdista)
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 30.11.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Opettaja
- Tuuli Lahti
Vastuuopettaja
Janne Hellsten
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
o On perehtynyt itsehoitoon liittyvään teoriatietoon
o Osaa tukea asiakkaan itsehoitovalmiuksia
o On saanut valmiuksia kertoa hyvinvointiin liittyvistä asioista asiakaslähtöisesti
Oppimismenetelmät
o Ryhmätapaamiset
o Ryhmätapaamisten jälkeen toteutettavat kotitehtävät
o Omaa hyvinvointia tukevan toimintasuunnitelman luominen ja toteuttaminen
o Kirjallinen työ, josta sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa
Sisältö
- Itsehoitotaidot
- Hyvinvoinnin peruspilarit
- Kurssilla on 6 kaikille yhteistä, pakollista ryhmätapaamista, joiden kesto on 2.5h/tapaaminen (ryhmiä on saatavilla sekä etä- että lähitoteutuksella, ota yhteyttä tuuli.lahti@turkuamk.fi tiedustellaksesi ryhmien alkamisajankohdista)
Oppimateriaalit
- ArVo-asiakkaan käsikirja
- Aiheeseen liittyvä tutkimuskirjallisuus
Opetusmenetelmät
Opintojakson suoritettuaan opiskelija :
- Osaa tukea asiakkaan itsehoitovalmiuksia ja on perehtynyt tähän liittyvään teoriatietoon
- On saanut valmiuksia kertoa hyvinvointiin liittyvistä asioista asiakaslähtöisesti
Oppimismenetelminä näiden tavoitteiden saavuttamiseksi ovat:
- Ryhmätapaamiset
- Ryhmätapaamisten jälkeen toteutettavat kotitehtävät
- Omaa hyvinvointia tukevan toimintasuunnitelman luomisen ja toteuttamisen harjoittelu
- Kirjallinen työ, josta sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa (esim. blogi, mielipidekirjoitus, essee tai referaatti)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään. Tämä kurssi sisältää ryhmätapaamisia, itsenäistä opiskelua, kotitehtäviä sekä kirjallisen työn tuottamista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä: 54h opiskelijan työtä sisältäen:
- Ryhmätapaamiset 15h
- Kotitehtävät ja asiakkaan käsikirjaan tutustuminen 9h
- Kirjallinen työ 30h
Sisällön jaksotus
- Asiakkaan itsehoitotaidot
- Hyvinvoinnin peruspilarit
Kurssilla on 6 kaikille yhteistä, pakollista ryhmätapaamista, joiden kesto on 2.5h/tapaaminen (ryhmiä on saatavilla sekä etä- että lähitoteutuksella. Lisäksi suoritetaan kirjallinen työ, joka palautetaan opettajalle sähköpostitse (sovi myös tästä erikseen opettajan kanssa, kirjallisen työn arviointi asteikolla 0-5).
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK – opintoihin. Avoin amk max 3 paikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Edellyttää ryhmätapaamisten suorittamista (hyväksytty/hylätty) sekä kirjallisen tehtävän hyväksyttyä suoritusta.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Tehtävissä ei ole havaittavissa plagiointia.
Kirjallisessa työssä lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Tehtävissä ei ole havaittavissa plagiointia.
Kirjallinen työ on huoliteltu ja tehtävänannon mukainen, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Tehtävissä ei ole havaittavissa plagiointia.
Kirjallinen työ on huoliteltu ja tehtävänannon mukainen, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja työstä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.