Acting as an Early Childhood Educator and Supporting Families (5 cr)
Code: TH00BZ38-3003
General information
- Enrollment
-
01.10.2023 - 18.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
11.01.2024 - 15.02.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu viikoilla 2-7, verkkotapaamiset torstaisin klo 16-18.
Opintojakso käynnistyy viikolla 2 ennakkotehtävällä, jonka ohjeet löytyvät Itsistä.
Opintojakso sisältää sekä verkko-opetusta että itsenäistä työskentelyä pareittain. Parit vastaavat itse tapaamisten järjestämisestä verkossa sekä tehtävien toteuttamisesta ohjeiden mukaisesti. Parityöskentelyn ohjeet löytyvät Itsistä. Parityöskentelyn materiaalit ovat käytettävissä Itsissä parityöskentelylle varattuna ajankohtana. Jokaiseen parityöskentelykertaan sisältyy ennakkotehtävä tai -materiaali ja työskentelykerran aikana palautettava tuotos.
Viikko 3: to 18.1.2024 klo 16-18 (TS ja MK)
Jakson aloitus ja tehtävät, varhaiskasvatustyön etiikka ja arvoperusta, vanhemman dialoginen kohtaaminen ja tukeminen
linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Viikko 4: to 25.1.2024 klo 16-18
Itsenäinen työskentely parin kanssa ja yksilöllisesti: Minä kasvattajana -tehtävän purku pienryhmissä. Valmistaudu tutustumalla kasvattajan käyttöteoriaan sekä tekemällä etukäteen Minä kasvattaja -tehtävä. Työskentelyn ohjeet Itsissä.
Viikko 5: to 1.2.2024 klo 16-18 (MK)
Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä ja perhekeskukset, vierailijana Sari Taipale, perhekeskuksen projektikoordinaattori, Varha
Viikko 6: to 8.2.2024 klo 16-18
Itsenäinen työskentely parin kanssa ja yksilöllisesti: moninaiset perheet, varhaiskasvatuksen sosionomina päiväkodin moniammatillisessa tiimissä ja monialainen verkostoyhteistyö. Työskentelyn ohjeet Itsissä.
Viikko 7: to 15.2.2024 klo 16-18 (TS ja MK)
Jakson itsenäisten paritehtävien purku, jakson päätös ja Lapsen eritystarpeiden tukeminen -jakson info
Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
Objective
Student
- understands the significance of the collaboration with the guardians and the versatility of families
- recognizes beliefs, values and attitudes relating to his/her own upbringing,
- reflects the ethical principles of upbringing
- knows the principles of multiprofessional collaboration and knows how to apply them in professional work
Content
Content
- usage theory of upbringing
- ethics of upbringing
- collaboration with guardians
- multiprofessional collaboration
Materials
Oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista
Teaching methods
Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus
Pedagogic approaches and sustainable development
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Completion alternatives
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa
Student workload
- Verkko-opetus, parityöskentely ja itsenäinen työskentely 1 op
- Keskustelutehtävä vanhempien kanssa, Minä kasvattajana -tehtävä ja perhekeskusajokortin suorittaminen 1,5 op
- Pohdiskeleva essee 2 op
- Lapsuusmuistelu-kollaasi 0,5 op
HUOM!
Esseessä tulee käyttää varhaiskasvatusalan tieteellistä kirjallisuutta ja teoksia, esim.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf
Esseen lähdekirjallisuus on arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen ja valinta on tehtävässä keskeistä.
Evaluation methods and criteria
Hyväksytty suoritus edellyttää
- osallistumista verkko-opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn
- tehtävien hyväksyttyä suorittamista
Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.
Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
- Esseen 1. palautuspäivä on 22.2.2024
- Esseen 2. palautuspäivä on 7.3.2024
Failed (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan
Assessment criteria, good (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
Assessment criteria, excellent (5)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.