Siirry suoraan sisältöön

Acting as an Early Childhood Educator and Supporting Families (5 cr)

Code: TH00BZ38-3003

General information


Enrollment
01.10.2023 - 18.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.01.2024 - 15.02.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Marika Kouki
Groups
PSOSS21V
Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Course
TH00BZ38
No reservations found for realization TH00BZ38-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso toteutuu viikoilla 2-7, verkkotapaamiset torstaisin klo 16-18.

Opintojakso käynnistyy viikolla 2 ennakkotehtävällä, jonka ohjeet löytyvät Itsistä.

Opintojakso sisältää sekä verkko-opetusta että itsenäistä työskentelyä pareittain. Parit vastaavat itse tapaamisten järjestämisestä verkossa sekä tehtävien toteuttamisesta ohjeiden mukaisesti. Parityöskentelyn ohjeet löytyvät Itsistä. Parityöskentelyn materiaalit ovat käytettävissä Itsissä parityöskentelylle varattuna ajankohtana. Jokaiseen parityöskentelykertaan sisältyy ennakkotehtävä tai -materiaali ja työskentelykerran aikana palautettava tuotos.

Viikko 3: to 18.1.2024 klo 16-18 (TS ja MK)
Jakson aloitus ja tehtävät, varhaiskasvatustyön etiikka ja arvoperusta, vanhemman dialoginen kohtaaminen ja tukeminen
linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni

Viikko 4: to 25.1.2024 klo 16-18
Itsenäinen työskentely parin kanssa ja yksilöllisesti: Minä kasvattajana -tehtävän purku pienryhmissä. Valmistaudu tutustumalla kasvattajan käyttöteoriaan sekä tekemällä etukäteen Minä kasvattaja -tehtävä. Työskentelyn ohjeet Itsissä.

Viikko 5: to 1.2.2024 klo 16-18 (MK)
Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä ja perhekeskukset, vierailijana Sari Taipale, perhekeskuksen projektikoordinaattori, Varha

Viikko 6: to 8.2.2024 klo 16-18
Itsenäinen työskentely parin kanssa ja yksilöllisesti: moninaiset perheet, varhaiskasvatuksen sosionomina päiväkodin moniammatillisessa tiimissä ja monialainen verkostoyhteistyö. Työskentelyn ohjeet Itsissä.

Viikko 7: to 15.2.2024 klo 16-18 (TS ja MK)
Jakson itsenäisten paritehtävien purku, jakson päätös ja Lapsen eritystarpeiden tukeminen -jakson info


Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia.

Objective

Student
- understands the significance of the collaboration with the guardians and the versatility of families
- recognizes beliefs, values and attitudes relating to his/her own upbringing,
- reflects the ethical principles of upbringing
- knows the principles of multiprofessional collaboration and knows how to apply them in professional work

Content

Content
- usage theory of upbringing
- ethics of upbringing
- collaboration with guardians
- multiprofessional collaboration

Materials

Oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista

Teaching methods

Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa

Student workload

- Verkko-opetus, parityöskentely ja itsenäinen työskentely 1 op
- Keskustelutehtävä vanhempien kanssa, Minä kasvattajana -tehtävä ja perhekeskusajokortin suorittaminen 1,5 op
- Pohdiskeleva essee 2 op
- Lapsuusmuistelu-kollaasi 0,5 op

HUOM!
Esseessä tulee käyttää varhaiskasvatusalan tieteellistä kirjallisuutta ja teoksia, esim.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

Esseen lähdekirjallisuus on arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen ja valinta on tehtävässä keskeistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää
- osallistumista verkko-opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn
- tehtävien hyväksyttyä suorittamista

Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.

Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
- Esseen 1. palautuspäivä on 22.2.2024
- Esseen 2. palautuspäivä on 7.3.2024

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.

Siirry alkuun