Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Sari Airenne
Sari Airenne
Lähiopetus
Oppimismateriaali on Itslearning -alustalla.
Lisäksi suositellaan oppikirjoja:
Pärssinen, R, Suominen, I ja Haajanen K. (2012) Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Tampere: Opetushallitus, Suomen Yliopistopaino Oy.
Lubert Stryer; Jeremy Berg; John Tymoczko; Gregory Gatto (2019) Biochemistry. 9th edition. New York: W.H. Freeman & Co
Heino, J ja Vuento, M. (2007) Biokemian ja solubiologian perusteet. WSOY
Hänninen, H., Karppinen, M., Leskelä, M. ja Pohjakallio, M. (2018) Tekniikan Kemia. 14. painos. Otavan Kirjapaino Oy
Opiskelu tapahtuu verkossa (itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely ja online-luennot)
Online-luennot (alustukset aiheeseen, ryhmätöiden esitykset, itsenäisesti ja ryhmissä tehtävät oppimistehtävät)
Arviointi perustuu erilaisiin arvioitaviin tehtäviin, jotka ilmoitetaan kurssin alussa.
Suomi
28.09.2022 - 09.12.2022
01.06.2022 - 24.10.2022
0 - 60
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
-
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti.
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Lähdemateriaalin etsiminen (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)
Verkko-opiskelu ja lisäksi erilaisia oppimistehtäviä ryhmissä tai itsenäisesti tehden.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä laajasti biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla.
2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.
3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden toiminnan käytännön sovelluksiin.
4. Aineenvaihdunta
- Ymmärtää solun ja elimistön metabolian ja sen säätelyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä metabolian reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä käytännön sovellusten osalta.
Kurssi toteutetaan aikavälillä:
Kurssi on teoriakurssi (ei sisällä laboratorioharjoituksia)
Kaikki arvioitavat tehtävät eivät ole hyväksyttyjä. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.
. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä joitakin biokemian keskeisimpiä käsitteitä
2. Biomolekyylit
- Osaa kuvailla biomolekyylien luokat yleisellä tasolla
3. Proteiinit ja entsyymit
- Tietää proteiinien ja entsyymien rakenteiden ja toiminnan perusteet
4. Aineenvaihdunta
- Osaa kuvailla solun keskeisimmät aineenvaihduntareaktiot yleisesti
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä biokemian keskeisimmät termit ja käsitteet
2. Biomolekyylit
- Osaa kuvailla biomolekyylien luokat sekä niiden rakenteiden ja toiminnan peruspiirteet
3. Proteiinit ja entsyymit
- Osaa kuvailla ja eritellä proteiinien ja entsyymien rakenteita ja toimintaa, ja niiden biologista merkitystä
4. Aineenvaihdunta
- Tietää tärkeimpien aineenvaihdunnan reaktioiden perusteet, biologisen merkityksen. Osaa kuvailla niiden säätelyä ja yhteyksiä toisiinsa.
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä laajasti biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla
2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.
3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden biokemiallisen toiminnan käytänön sovelluksiin.
4. Aineenvaihdunta
- Osoittaa perehtyneisyyttä solun ja elimistön metaboliaan ja sen säätelyyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä metabolian reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä käytännön sovelluksien näkökulmasta.
Mika Jokinen
Lähiopetus
Suomi
01.09.2022 - 31.10.2022
01.06.2022 - 01.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Jani Pelkonen
Lähiopetus
Most of the material will be available on Its-learning environment. Some material student need to find itself according to instructions on Its
Laboratory work in groups, team-based learning in groups
Written report 0 – 5 (group evaluation)
Overall performance in laboratory during the 3 working weeks and Laboratory notebook (incl. written study & analysis plans i.e. weekly schedules incl. daily tasks) can affact +/- 1 grade individually.
Suomi
14.11.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 18.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
2-4 students may conduct the course by working in the the research group (Biomaterials and Diagnostics). This type of the implementation has to be agreed separate with the instructors (Mika Jokinen and Jani Pelkonen).
No exam, assessment is based on study plans, overall performance in laboratory, laboratory notebook and writen report.
Methods in Biotechnology will be implemented as a conventional lab implementation concsisting of three larger work topics:
1) Bioreactor cultivation of E. coli and production of mEGFP protein.
2) Downstream and purification (heat treatment + affinity chromatography) of mEGFP including gel and total protein analysis.
3) Production of alginate based ceramic hydrogel, 3D printed implant, crossling with different times and rheological analyses of material properties.
The reporting consists of one group report coverin all 3 topics. The deadline for the final report is 15 th of January 2023.
Työsuunnitelmissa on selviä puutteita tai ne on tekemättä ja suunnitellussa aikataulussa ei pysytä.
Laboratoriotyöskentely ei onnistu ilman ohjausta.
Laboratoripäiväkirjasta puuttuvat oleelliset kirjaukset.
Laboratorioraporteissa on oleellisia puutteita tai ne on tekemättä.
Työsuunnitelmissa on puutteita tai ja suunnitellussa aikataulussa on vaikea pysytä
Laboratoriotyöskentelyssä tairvitaan jatkuvaa ohjausta.
Laboratoripäiväkirjan kirjauksissa on puutteita.
Laboratorioraportieissa on puutteita.
Työsuunnitelmissa on vähäisiä puutteita ja suunnitellussa aikataulussa on ajoittaisia haasteita.
Laboratoriotyöskentelyssä tairvitaan vähäistä ohjausta.
Laboratoripäiväkirjan kirjauksissa on vähäisiä puutteita, mutta havaintoja ja johtopäätöksiä on esitetty.
Laboratorioraportit vastaavat tehtävienantoja, mutta niissä on vähäisiä puutteita.
Työsuunnitelmat ovat kattavia ja suunnitellussa aikataulussa pysytään.
Laboratoriotyöskentely on itsenäistä ja osaavaa.
Laboratoripäiväkirjan kirjaukset ovat kattavia ja havainnot sekä johtopäätökset ovat perusteltuja.
Laboratorioraportit vastaavat tehtävienantoja ja ne ovat selkeitä sekä kattavia. Raporteissa esitetyttyjen tulosten pohdinta ja johtopäätökset ovat perusteltuja.
Mika Jokinen
Piritta Saipa
Lähiopetus
Suomi
26.09.2022 - 02.12.2022
01.06.2022 - 18.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Tuomas Nurmi
Opettajana Tuomas Nurmi (tuomas.nurmi@turkuamk.fi)
Lähiopetus
Tuomenlehto, Holmlund et al.: Insinöörin matematiikka. Edita.
Itslearning-sivujen kautta jaettava muu materiaali.
Sulautuva oppiminen, lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Opintojaksolla opiskellaan matemaattisia perustaitoja, jotka ovat insinöörityön perusta. Esimerkit ja tehtävät sisältävät alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Opintojaksolla käytetään englanninkielistä lähdemateriaalia ja tutustutaan kansainvälisiin matematiikan merkintätapoihin ja terminologiaan, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta, standardeja yms. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.
Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään laskuharjoituksista (max 10 p.) ja osakokeista (max 2*15 p.). Kurssin läpäistääkseen opiskelijan on saatava
-Kummastakin osakokeesta vähintään 4 pistettä ja
-Osakokeista ja laskuharjoituksista yhteensä vähintään 16 pistettä.
LASKUHARJOITUKSISTA SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN:
--Laskuharjoituksista saatavien hyvityspisteiden määrä = 10*palautettujen tehtävien osuus.
ARVOSANAN MÄÄRÄYTYMINEN:
Arvosana määräytyy pisteiden perusteella (tentin pisteet tai osakokeiden, laskuharjoitusten ja Villen yhteispisteet) seuraavan taulukon mukaan:
Arvosana 1 vaatii 16 pistettä
Arvosana 2 vaatii 21 pistettä
Arvosana 3 vaatii 26 pistettä
Arvosana 4 vaatii 31 pistettä
Arvosana 5 vaatii 36 pistettä
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 35
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
-Kaksi osakoetta opintojakson aikana, ajankohdat ilmoitetaan Itslearning-sivuilla.
-Opintojakson päätyttyä kaksi uusintakoetta, joissa voi uusia valinnaisesti kumman tahansa osakokeista.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella. Kurssi etenee viikkoteemoittan seuraavasti:
1. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti teeman aihepiiriin oppikirjan, opettajan tekemien opetusvideoiden ja erilaisten tukimateriaalien avulla (jaetaan Itslearningissä). Opettajan tekemät opetusvideot toimivat opintojakson luentoina.
2. Opiskelijat harjoittelevat viikkoteeman asioita tekemällä laskuharjoituksia itsenäisesti ja pienryhmissä.
3. Viikoittain, yleensä torstaisin, on laskuharjoitustilaisuus, jossa opettaja ohjaa laskuissa ja neuvoo avoimeksi jääneissä kysymyksissä. Opiskelijat viimeistelevät laskuharjoituksensa tässä tilaisuudessa. Valmiit laskuharjoitukset palautetaan esittelemällä ne laskuharjoitustilaisuudessa opettajalle aikataulun mukaisesti.
4. Opettaja julkaisee malliratkaisut tehtäviin.
Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
Kokeisiin ja niihin valmistautumiseen tarvitaan noin 18 h. Täten kurssin 13 viikkoteemaa varten on käytettävissä 117 h eli 9 h viikkoteemaa kohti, mikä jakautuu seuraavasti:
-Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely 6 h.
-Opetustilaisuuteen osallistuminen 3 h.
Aloitusluento 29.8. Opetus viikkoteemoittain viikoilla 35-50. Tarkempi aikataulu kurssin Itslearning-sivuilla.
Hannele Kuusisto
Vastuuopettaja: Hannele Kuusisto
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Opintojakso seuraa oppikirjan "Insinöörin matematiikka, Tuomenlehto et.al." sisältöä.
Lisäksi opintojaksolla käytetään muuta, verkossa ja lähiopetuskerroilla esitettävää materiaalia.
Opintojakson aikana hyödynnetään myös MATLAB-ohjelmaa, joten opiskelijalla tulisi olla käytettävissä henkilökohtainen tietokone.
Opiskelijan oman tiedon konstruoimista tukevat menetelmät:
Lähiopetus, verkko-oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Harjoitustehtävien suorittamisella on keskeinen rooli oppimisessa ja niiden osalta kannustetaan ryhmätyöskentelyyn.
Opintojakson kokonaisarvosana 0-5 muodostuu kerättyjen kurssipisteiden avulla (max 100 p). Kurssipisteitä on mahdollista kerätä
- Kahdesta osakokeesta (á max 50 p) tai kurssitentistä (max 100 p).
- Itsenäisistä harjoitustehtävistä ViLLE:ssä (max 6 p)
- Viikottaisista laskuharjoituksista (max 12 p). Laskutehtävähyvityksen saaminen edellyttää laskutehtävien palautusta etukäteen sekä laskuharjoitustuntiin tai malliratkaisuihin perustuvaa itsearviointia, joka on palautettu määräaikaan mennessä (viikon loppuun mennessä).
Harjoituksista kerättävien kurssipisteiden yhteismäärä 18 p vastaa noin 1,5 kurssinumeroa.
Jos opiskelija suorittaa kurssin välikokeilla, kumpaankin kokeeseen on osallistuttava. Jos toisen välikokeen suoritus jää uupumaan, uusitaan kurssi tentillä.
Itsenäisesti Itsissä suoritettavat osaamistestit voivat vaikuttaa positiivisesti arvosanan raja-tapauksessa.
Suomi
09.01.2023 - 28.04.2023
01.12.2022 - 16.01.2023
0 - 70
Tekniikka ja liiketoiminta
Bio- ja kemiantekniikan koulutus, Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri, Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Kupittaan kampus
3 op
H-5
Opintojakson voi suorittaa joko kevään aikana pidettävillä osatenteillä tai opintojakson lopussa pidettävällä lopputentillä. Opintojakson jälkeen on mahdollisuus kahteen uusintatenttiin, joiden laajuus vastaa koko opintojakson sisältöä.
Opintojakson aikana voi kerätä pisteitä laskuharjoituksia suorittamalla.
Välikokeet viikoilla 9 ja 17 tai kurssitentti viikolla 17.
Opiskelijan omaa aktiivisuutta ja tiedon konstruoimista tukevat oppimismenetelmät
- Teorialuennot ja laskuharjoitukset noin 60t
- Osaamista mittaavat välikokeet 2x2t (tai lopputentti 2t)
- Itsenäinen harjoittelu noin 70t (noin 4 tuntia/vk + harjoittelu kokeisiin/kokeeseen)
Perjantain etätunnit ovat perehtymistä viikon aiheeseen (vain A-ryhmä). Osaan tunneista liittyy ennakkotehtäviä, joilla on mahdollista kerätä osa kurssipisteistä.
Tiistain tunnit ovat lähi- tai hybridiopetuksena toteutettavia laskuharjoitustunteja (A+B yhteisopetuksena), joihin opiskelijat palauttavat kyseisen viikon laskut etukäteen. Viikon laskuharjoitusten ratkaisujen läpikäymisen lisäksi tällä tunnilla lasketaan yhdessä kyseisen viikon aiheisiin liittyvä vaativampi laskuesimerkki tai harjoitellaan MATLAB-ohjelmiston käyttöä tarpeen mukaan ja aikataulun niin salliessa. Ajoissa palautetuilla ja tunnin jälkeen itsearvioiduilla laskuharjoituksilla on mahdollista kerätä osa kurssipisteistä.
Opintojaksolla käydään läpi differentiaali- ja integraalilaskennan sekä differentiaaliyhtälöiden perusteet. Lisäksi tutustutaan kompleksilukuihin ja raja-arvoihin. Tavoitteena on laajentaa insinööriopinnoissa ja työtehtävissä tarvittavan matemaattisen ajattelun pohjaa sekä kykyä lukea ja käyttää matematiikan kieltä ammatillisissa yhteyksissä. Lisäksi tavoitteena on tutustua MATLAB-ohjelmiston käyttöön matemaattisten ongelmien mallintamisessa ja ratkaisemisessa. Kurssilla pyritään käyttämään mahdollisimman paljon insinöörityöhön liittyviä esimerkkejä.
Tarkempi sisältö:
- kompleksiluvut ja niiden sovelluksia
- raja-arvot ja derivaatan määritelmä
- derivoinnin laskusäännöt
- differentiaalin käsite
- derivaatan sovelluksia
- määrätty integraali ja integraalifunktio
- integraalin laskusääntöjä
- integraalin sovelluksia
- differentiaaliyhtälöt ja niiden ratkaiseminen
- differentiaaliyhtälöiden sovelluksia
Opiskelija ei saavuta vähintään 40 % kurssipisteistä = 40p
Välikokeilla suorittava ei ole osallistunut molempiin välikokeisiin.
Arvosana 1 edellyttää vähintään 40 % kurssipisteistä = 40p
Arvosana 2 edellyttää vähintään 52 % kurssipisteistä = 52p
Arvosana 1 edellyttää vähintään 40 % kurssipisteistä = 64p
Arvosana 2 edellyttää vähintään 52 % kurssipisteistä = 76p
Arvosana 5 edellyttää vähintään 88 % kurssipisteistä = 88p
Hannele Kuusisto
Vastuuopettaja: Hannele Kuusisto
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Opintojakso seuraa oppikirjan "Insinöörin matematiikka, Tuomenlehto et.al." sisältöä.
Lisäksi opintojaksolla käytetään muuta, verkossa ja lähiopetuskerroilla esitettävää materiaalia.
Opintojakson aikana hyödynnetään myös MATLAB-ohjelmaa, joten opiskelijalla tulisi olla käytettävissä henkilökohtainen tietokone.
Opiskelijan oman tiedon konstruoimista tukevat menetelmät:
Lähiopetus, verkko-oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Harjoitustehtävien suorittamisella on keskeinen rooli oppimisessa ja niiden osalta kannustetaan ryhmätyöskentelyyn.
Opintojakson kokonaisarvosana 0-5 muodostuu kerättyjen kurssipisteiden avulla (max 100 p). Kurssipisteitä on mahdollista kerätä
- Kahdesta osakokeesta (á max 50 p) tai kurssitentistä (max 100 p).
- Itsenäisistä harjoitustehtävistä ViLLE:ssä (max 6 p)
- Viikottaisista laskuharjoituksista (max 12 p). Laskutehtävähyvityksen saaminen edellyttää laskutehtävien palautusta etukäteen sekä laskuharjoitustuntiin tai malliratkaisuihin perustuvaa itsearviointia, joka on palautettu määräaikaan mennessä (viikon loppuun mennessä).
Harjoituksista kerättävien kurssipisteiden yhteismäärä 18 p vastaa noin 1,5 kurssinumeroa.
Jos opiskelija suorittaa kurssin välikokeilla, kumpaankin kokeeseen on osallistuttava. Jos toisen välikokeen suoritus jää uupumaan, uusitaan kurssi tentillä.
Itsenäisesti Itsissä suoritettavat osaamistestit voivat vaikuttaa positiivisesti arvosanan raja-tapauksessa.
Suomi
09.01.2023 - 28.04.2023
01.12.2022 - 16.01.2023
0 - 70
Tekniikka ja liiketoiminta
Bio- ja kemiantekniikan koulutus, Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri, Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Kupittaan kampus
3 op
H-5
Opintojakson voi suorittaa joko kevään aikana pidettävillä osatenteillä tai opintojakson lopussa pidettävällä lopputentillä. Opintojakson jälkeen on mahdollisuus kahteen uusintatenttiin, joiden laajuus vastaa koko opintojakson sisältöä.
Opintojakson aikana voi kerätä pisteitä laskuharjoituksia suorittamalla.
Välikokeet viikoilla 9 ja 17 tai kurssitentti viikolla 17.
Opiskelijan omaa aktiivisuutta ja tiedon konstruoimista tukevat oppimismenetelmät
- Teorialuennot ja laskuharjoitukset noin 60t
- Osaamista mittaavat välikokeet 2x2t (tai lopputentti 2t)
- Itsenäinen harjoittelu noin 70t (noin 4 tuntia/vk + harjoittelu kokeisiin/kokeeseen)
Perjantain etätunnit ovat perehtymistä viikon aiheeseen (vain B-ryhmä). Osaan tunneista liittyy ennakkotehtäviä, joilla on mahdollista kerätä osa kurssipisteistä.
Tiistain tunnit ovat lähi- tai hybridiopetuksena toteutettavia laskuharjoitustunteja (A+B yhteisopetuksena), joihin opiskelijat palauttavat kyseisen viikon laskut etukäteen. Viikon laskuharjoitusten ratkaisujen läpikäymisen lisäksi tällä tunnilla lasketaan yhdessä kyseisen viikon aiheisiin liittyvä vaativampi laskuesimerkki tai harjoitellaan MATLAB-ohjelmiston käyttöä tarpeen mukaan ja aikataulun niin salliessa. Ajoissa palautetuilla ja tunnin jälkeen itsearvioiduilla laskuharjoituksilla on mahdollista kerätä osa kurssipisteistä.
Opintojaksolla käydään läpi differentiaali- ja integraalilaskennan sekä differentiaaliyhtälöiden perusteet. Lisäksi tutustutaan kompleksilukuihin ja raja-arvoihin. Tavoitteena on laajentaa insinööriopinnoissa ja työtehtävissä tarvittavan matemaattisen ajattelun pohjaa sekä kykyä lukea ja käyttää matematiikan kieltä ammatillisissa yhteyksissä. Lisäksi tavoitteena on tutustua MATLAB-ohjelmiston käyttöön matemaattisten ongelmien mallintamisessa ja ratkaisemisessa. Kurssilla pyritään käyttämään mahdollisimman paljon insinöörityöhön liittyviä esimerkkejä.
Tarkempi sisältö:
- kompleksiluvut ja niiden sovelluksia
- raja-arvot ja derivaatan määritelmä
- derivoinnin laskusäännöt
- differentiaalin käsite
- derivaatan sovelluksia
- määrätty integraali ja integraalifunktio
- integraalin laskusääntöjä
- integraalin sovelluksia
- differentiaaliyhtälöt ja niiden ratkaiseminen
- differentiaaliyhtälöiden sovelluksia
Opiskelija ei saavuta vähintään 40 % kurssipisteistä = 40p
Välikokeilla suorittava ei ole osallistunut molempiin välikokeisiin.
Arvosana 1 edellyttää vähintään 40 % kurssipisteistä = 40p
Arvosana 2 edellyttää vähintään 52 % kurssipisteistä = 52p
Arvosana 1 edellyttää vähintään 40 % kurssipisteistä = 64p
Arvosana 2 edellyttää vähintään 52 % kurssipisteistä = 76p
Arvosana 5 edellyttää vähintään 88 % kurssipisteistä = 88p
Eija Kulju
Vastuuopettaja Eija Kulju.
Lähiopetus
Materials delivered during lessons. Relevant material searched from internet
The course will include theory classroom teaching and team work. Problem based learning, research, literature study, web material
The assesment is based on assignments, team workshops and final exam. Each assignment, team workshop and exam must be passed.
Assesment:
50% exam
30% assignments
20% team workshops
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 30.10.2022
Course will be held during Autumn semester 2022.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
For individual implementation, please contact Eija Kulju.
Final exam at the end of the course.
Team learning, Based on working-life needs, Digi-learning
Assignments, work-shop presentations, Total workload 5x26,7 h
After this course the participant:
- can describe key processes used in food industry
- can evaluate factors affecting food products shelf life
- can develop food products shelf life using industrial processing
- can evaluate influences of different processes on product final quality
- can describe and intepret Basic phenomenan influencing food processing
- can give examples of food industry production methods
Temperature independent processes (chopping, mixing and molding, separation, irradiation, hpp) temperature depending processes (blanching, pastörization, sterilization, evaporation and distilling, drying, extrusion, cooking, roasting), energy removal processes (cooling, freezing, lyofilization) and post-processes (covering, packaging).
The participants haven't complited all given tasks.
The participant has completed acceptably all the tasks. The participant knows and masters satisfactorly the main basic knowledge and methods of the given subject
The participant has completed acceptably all the tasks and has taken actively part in the course. The participant knows and masters satisfactorly the main basic knowledge and methods of the given subject and can apply the knowledge in solving different problems. The participant can combine the learned knowledge into earlier studied experience of the subject.
The participant has completed acceptably all the tasks and has taken actively part in the course. The participant knows and masters satisfactorly the main basic knowledge and methods of the given subject and can apply the knowledge in solving different problems. The participant has showed ability to create new importances in given subject with application of the knowledge
Eija Kulju
Piritta Saipa
Vastuuopettaja Eija Kulju.
Lähiopetus
Kurssi toteutetaan englanniksi. Opiskelijat hakevat itse materiaalia. Tunnilla jaettu materiaali. Oppimateriaalia löytyy Its Learning -kurssialustalta.
Opintojakso sisältää lähiopetusta ja laboratoriossa tehtäviä harjoitustöitä. Opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtäviä.
Laboratoriotyön raportit 20%
Teoriatehtävät 30%
Lopputentti 50%
Suomi
01.09.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 02.09.2022
Ei valinnaista suoritustapaa.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Tentti kurssin lopuksi.
Kansaisvälisyys, työelämälähtöisyys, tiimioppiminen, digioppiminen
Lähiopetus: teoriaopetus 2op sekä laboratoriotyöt 3op. Laboratoriotyöt tehdään parityöskentelynä ja ovat pakollisia. Jokaisesta laboratoriotyöstä palautetaan raportti, joka pitää olla palautettuna ja hyväksyttynä ennen seuraavan opintojakson alkua. Ennen jokaista laboratoriotyötä tehdään työhön liittyvät ennakkotehtävät, jotka pitää olla palautettuna palautuskansioon, jotta saa aloittaa laboratoriotyön. Opintojakson lopulla on tentti, johon kuuluvat sekä teoriaopetus että laboratoriotyöt.
Opiskelija osaa kuvata elintarvikkeiden pääraaka-aineet ja niiden koostumuksen.
Opiskelija osaa määritellä elintarvikkeissa yleisesti esiintyvien sokereiden, tärkkelyksen, proteiinien ja rasvojen kemiallisia reaktioita ja merkitystä. Opiskelija tuntee niille tyypilliset kemialliset reaktiot ruoanvalmistusprosesseissa ja elintarvikkeiden säilytyksen aikana sekä veden merkityksen elintarvikkeiden säilyvyydelle ja kemiallisille reaktioille.
Opiskelija osaa analysoida tärkeimpiä elintarvikkeissa esiintyvien ravintoaineiden pitoisuuksia. Opiskelija osaa nimetä yleisimmät elintarvikkeissa käytetyt elintarvikeparanteet sekä ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä käytännön elintarvikkeiden valmistukseen.
Ajoitus syys-lokakuu 2022
Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti annettuja tehtäviä/osioita.
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.
Tuomas Nurmi
Opettajana Tuomas Nurmi (tuomas.nurmi@turkuamk.fi)
Lähiopetus
Tuomenlehto, Holmlund et al.: Insinöörin matematiikka. Edita.
Itslearning-sivujen kautta jaettava muu materiaali.
Sulautuva oppiminen, lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Opintojaksolla opiskellaan matemaattisia perustaitoja, jotka ovat insinöörityön perusta. Esimerkit ja tehtävät sisältävät alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Opintojaksolla käytetään englanninkielistä lähdemateriaalia ja tutustutaan kansainvälisiin matematiikan merkintätapoihin ja terminologiaan, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta, standardeja yms. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.
Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään laskuharjoituksista (max 8 p.), sähköisistä Ville-harjoituksista (max 4 p.) ja osakokeista (max 2*14 p.). Kurssin läpäistääkseen opiskelijan pitää:
--kerätä Ville-järjestelmän pisteistä vähintään 40% ja
--saada kummastakin osakokeesta vähintään 4 pistettä ja
--saada osakokeista, laskuharjoituksista ja Villestä yhteensä vähintään 16 pistettä ja
--suorittaa MATLAB-verkkokurssi hyväksytysti.
LASKUHARJOITUKSISTA SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Laskuharjoituksista saatavien hyvityspisteiden määrä = 8*palautettujen tehtävien osuus.
--Etäopiskelijoilta tehtäväpisteiden saaminen edellyttää vähintään 9 hyväksytysti palautettua pienryhmäkokouksen raporttia.
Yksityiskohdat Itslearning-sivuilla.
VILLE-TEHTÄVISTÄ SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Hyvityspisteiden määrä = 4*kerättyjen Ville-pisteiden osuus maksimimäärästä.
ARVOSANAN MÄÄRÄYTYMINEN
Arvosana määräytyy pisteiden perusteella (tentin pisteet tai osakokeiden, laskuharjoitusten ja Villen yhteispisteet) seuraavan taulukon mukaan:
Arvosana 1 vaatii 16 pistettä
Arvosana 2 vaatii 21 pistettä
Arvosana 3 vaatii 26 pistettä
Arvosana 4 vaatii 31 pistettä
Arvosana 5 vaatii 36 pistettä
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
25 - 40
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
-Kaksi osakoetta opintojakson aikana, ajankohdat ilmoitetaan Itslearning-sivuilla.
-Opintojakson päätyttyä kaksi uusintatilaisuutta, joissa voi uusia valinnaisesti kumman tahansa osakokeista.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella. Kurssi etenee viikkoteemoittan seuraavasti:
1. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti teeman aihepiiriin oppikirjan, opettajan tekemien opetusvideoiden ja erilaisten tukimateriaalien avulla (jaetaan Itslearningissä). Opettajan tekemät opetusvideot toimivat opintojakson luentoina.
2. Opiskelijat harjoittelevat viikkoteeman asioita tekemällä laskuharjoituksia itsenäisesti ja pienryhmissä sekä tekemällä sähköisiä harjoituksia Turun yliopiston Ville-järjestelmässä.
3. Viikoittain, yleensä torstaisin, on laskuharjoitustilaisuus, jossa opettaja ohjaa laskuissa ja neuvoo avoimeksi jääneissä kysymyksissä. Opiskelijat viimeistelevät laskuharjoituksensa tässä tilaisuudessa. Valmiit laskuharjoitukset palautetaan esittelemällä ne laskuharjoitustilaisuudessa opettajalle aikataulun mukaisesti.
Tämän lisäksi suoritetaan itsenäisesti erillinen verkkokurssi MATLAB-ohjelman peruskäytöstä.
Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
Kokeisiin ja niihin valmistautumiseen tarvitaan noin 8 h. MATLAB-verkkokurssin suorittaminen vaatii noin 10 h. Täten kurssin 13 viikkoteemaa varten on käytettävissä 117 h eli 9 h viikkoteemaa kohti, mikä jakautuu seuraavasti:
-Itsenäinen työskentely (teoria ja laskuharjoitukset) 3 h.
-Ryhmätyöskentely 2 h.
-Opetustilaisuuteen osallistuminen 3 h.
-Ville 1 h.
Aloitusluento 30.8. Opetus viikkoteemoittain viikoilla 35-50. Tarkempi aikataulu kurssin Itslearning-sivuilla.
Jonna Heikkilä
Vastuuopettajana Jonna Heikkilä.
Lähiopetus
Soveltuvin osin Tekniikan kemia (2018)
Hanna Hänninen, Maarit Karppinen, Markku Leskelä.
Itsenäinen, ajantasainen työskentely ja eteneminen. Käänteinen luokkahuone, yhteiset laskuharjoitukset.
Viikoittaisten kotitehtävien palautus, 75 % tehty ja palautettu. Palautettaessa tehtävien ei tarvitse olla oikein, vaan niissä on keskeistä harjoittelu ja yrittämisen näkyminen (ratkaisut lasketaan yhdessä lähikerroilla).
Loppukoe, jossa 60 % vastauksista oikein.
Suomi
01.08.2022 - 31.10.2022
02.07.2022 - 02.09.2022
10 - 60
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Hyväksytty/Hylätty
-
Sähköinen loppukoe viikolla 41. Toteutus akvaariotenttinä, EduCityssä tai Lemminkäisenkadulla tai Salon kampuksella. Lisätietoa opintojaksolla.
Uusinnat marraskuussa.
Opintojakso on tukikurssi tuleville kemian opintojaksoille, ja siten "peruskemian"/lukiokemian kertausta. Keskimääräinen työmäärä opiskelijalle on n. 80 h, riippuen lähtötasosta.
Lähikerrat pienryhmissä tukevat verkossa tapahtuvaa itsenäistä opiskelua, joka etenee viikkotasolla eri teemoihin. Pienryhmissä tarkistetaan verkossa annettuja tehtäviä, käydään epäselviä asioita yhdessä ja lasketaan laskuja.
- SI-järjestelmä ja tuloksen ilmoittaminen
- atomirakenne ja jaksollinen järjestelmä
- atomimassa
- molekyylimassa
- ainemäärä
- liuosten valmistamiseen liittyvät laskut
- konsentraatio
- massaprosenttisuus
- tilavuusprosenttisuus
- prosentti, promille, ppm, ppb
- yhdisteiden nimeäminen
•Aktiivinen osallistuminen lähitunneilla. Tunneilla on läsnäolovelvoite (min. 80 % tunneista läsnä). Muussa tapauksessa ole opettajaan yhteydessä.
•Kotitehtävät (10 krt * n. 6 tehtävää). Vähintään 75 % kokonaismäärästä tehtynä ja palautettuna.
•Osallistuminen "ex tempore"-laskareihin tunneilla.
•Osallistuminen ja hyväksytty suorittaminen loppukokeessa (60 % kok. pistemäärästä)
Hanna Hänninen
Jonna Heikkilä
Lähiopetus
- Oppikirja: Tekniikan kemia (Hänninen, Karppinen, Leskelä, Pohjakallio 2018, Edita. ISBN 978-951-37-7137-9)
- itslearningissä jaettava materiaali (diat)
Lähiopetustunneilla käsitellään opiskeltavan aiheen pääkohdat sekä vaikeat asiat. Oppimisen tukena on oppikirja. Laskuharjoituksissa tarkistetaan kotitehtäviä sekä vastataan opiskelijoiden kysymyksiin.
Tavoitteena on saada opiskelijat tekemään tehtäviä ryhmissä.
Menetelmät: luento, käänteinen opiskelu, ryhmätyöskentely.
Arvosana annetaan tenttituloksen perusteella. Tenttioikeuden saa, kun kotitehtävistä on laskettu 40 %.
Kotitehtävillä voi myös korottaa arvosanaa, jos niistä on laskettu yli 60 %.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
15.07.2022 - 11.09.2022
0 - 75
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Tenttipäivämäärät: 1. välikoe 11.11.2022 ja 2. välikoe 16.12.2022.
Opintojaksosta järjestetään kaksi uusintakoetta tammi-helmikuun aikana. Uusintakoepäivät sovitaan yhdessä ryhmän kanssa.
Yhteisopettajuus
Oppimistehtävinä viikkotehtävät, joissa harjoitellaan ja opiskellaan kemian perusasioita.
Opintojakson laajuus (5 op) vastaa 130 h työmäärää, josta lähiopetusta (luennot ja laskuharjoitukset) on 50 h ja itsenäisen työn osuus 80 h.
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2022
Lähitunteja on pääsääntöisesti 2-4 tuntia viikoittain ja tämän lisäksi pidetään laskuharjoituksia suunnilleen kerran viikossa.
- Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Puhtaat aineet ja seokset, aineen olomuodot
- Aineen fysikaaliset ominaisuudet: tiheys, viskositeetti, pintajännitys
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö
- Hapot, emäkset, pH, puskurit
- Orgaanisten yhdisteiden nimeäminen
Opiskelija ei saavuta opintojakson minimitavoitetta (ks. arvosanan 1 kriteerit)
Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöjen perustermit sekä osaa ratkaista kemian perustehtäviä.
Edellisen lisäksi opiskelija osaa selittää kemiallisten ilmiöiden merkityksen erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä laskutehtäviä.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää peruskemian ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Tämän lisäksi opiskelija osaa ratkaista soveltavia, vaativia tehtäviä.
Taina Hovinen
Piritta Saipa
Vastuuopettaja: Taina Hovinen
Lähiopetus
Materiaalit on määritelty itslearningissä
Opintojaksolla opiskellaan kemiallisia ja biokemiallisia työtapoja
- selvittämällä etukäteen tehtävissä laboratoriotöissä käytettävät menetelmät ja painamalla ne mieleen
- tekemällä käytännössä työt työohjeiden mukaisesti
- raportoimalla työt ohjeiden mukaisesti
Kromatografisia menetelmiä opiskellessaan opiskelija tutustuu ensin opiskeltavaan verkkomateriaaliin ja sen jälkeen aineistoa käsitellään lähitunnilla (käänteinen luokkahuone). Oleellista on aktiivinen osallistuminen ja tiedon etsintä.
Hyväksytty arvosana edellyttää kaikkien opintojaksolla annettujen tehtävien tekemistä. Myöhästynyt suoritus laskee arvosanaa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 ja arvosana muodostuu seuraavasti:
•laboratoriotyöt ja niiden raportointi 3/5
•kromatografian sanastokoe 2/5
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 60
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Kromatografian sanastokoe on 13.10. 2022 lukujärjestyksen mukaisesti.
1. uusinta 1.11. 2022 klo 16
2. uusinta 21.11.2022 klo 13
Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimista, käänteistä luokkahuonetta, digioppimista ja käytännön työskentelyä.
- Laboratoriotyöt (3 op): 7 x 4 h ja 1 x 2 h työkertaa 31 h
- Valmistautuminen laboratoriotöihin (biotyöstä erilliset teoriatunnit + itsenäinen opiskelu, muista itsenäinen opiskelu): 27 h
- Laboratoriotöihin valmistautuminen ja raportointi: n. 40 h
- Kromatografian teoriaopetus / lähitunnit 10 h
- muun itsenäisen työskentelyn osuus n. 25 h
- LEAN-järjestäjänä toimiminen
Opintojakso sisältää:
- kromatografian teoriaopintoja
- laboratoriotöitä ja niihin liittyvät teoria, esitehtävät ja raportointi. Ohjeistus on työkohtainen.
- laboratoriossa kukin opiskleija toimii vuorollaan LEAN-järjestäjänä
Laboratoritöiden aiheina ovat esterin syntetisointi, alumiinin kierrätys ja PCR. Laboratoriotyökertoja on yhteensä kuusi:
- PCR-työlle on varattu lukujärjestyksessä aikaa 2 x 4 h.
- Esterisynteesille varattu aika on 2 x 4 h.
- Alumiinin kierrätykselle on varattu 2 x 4 h.
- TLC-työlle on varattu 2 h.
- kokoekskluusiokromatografialle 4 h
Opiskelija ilmoittautuu Pepissä yhteen pienryhmään ja tekee kaikki työt tämän ryhmän aikataulun mukaisesti.
Kromatografian teoriaosuudessa tutustutaan kromatografiseen erotukseen perusteisiin laitetekniikan näkökulmasta. Käsiteltävät tekniikat ovat pylväskromatografia, ohutkerroskromatografia (TLC), kaasukromatografia (GC) ja korkean erotuskyvyn nestekromatografia (HPLC).
Taina Hovinen
Patric Granholm
Tilastomatematiikka: Patric Granholm
Laatu ja metrologia: Taina Hovinen
Lähiopetus
Basic Statistics : Understanding Conventional Methods and Modern Insights
Rand R. Wilcox
Kirja löytyy Turun ammattikorkeakoulun kirjastosta e-kirjana: https://ebookcentral.proquest.com/lib/turkuamk-ebooks/detail.action?docID=453655
Laatu ja metrologia: Opintojaksolla käytetään pääsääntöisesti netistä saatavilla olevaa materiaalia.
Esimerkkejä materiaalista:
- VTT-MIKES: Kemian metrologian opas & Laadukkaan mittaamisen perusteet
GMP, GLP nettilinkkeinä
- SFS-standardit, SFS Online (pääsy Turun AMK:n kirjaston kautta Turun AMK:n haka-tunnuksilla)
Tilastomatematiikka: Käytetään oppijakeskeisiä menetelmiä
Laatu ja metrologia:
Opintojakso aloitetaan lähiopetuksena ja se jatkuu kahden ensimmäisen kerran jälkeen verkko-opintoina. Opintojakso koostuu aikataulutetuista tehtävistä. Osa tehtävistä on yksilötehtäviä ja osa ryhmätehtäviä.
Opintojakson lopuksi on yksilökoe, jossa testataan laatuun liittyvän sanaston ja lyhenteiden hallintaa.
Tilastomatematiikka: Arvio perustuu lopputenttiin
Laatu ja metrologia:
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan kaikkien tehtävien palautus ja kokeen tekeminen.
Huom! Tehtävien palautuksista tulee plus- tai miinuspisteitä kokeeseen. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 kokeen ja palautusten perusteella seuraavasti:
Tehtäväpisteet:
- kaikki tehtävät pitää palauttaa, jotta voi saada hyväksytyn arvioinnin
- palautus ajallaan ja sisältö ok: +1 piste
- toimeksiantoa ei ole noudatettu (esim. palautus myöhässä): -1 piste
- tehtäväpisteistä lasketaan keskiarvo eli pistemäärä voi olla välillä -1- +1.
Kokeen arviointi asteikolla 0-5.
Loppuarvosana:
- kokeen arvosanaan lisätään tehtäväpisteiden keskiarvo
Huom! arvioinnit tehdään kahden desimaalin tarkkuudella ja loppuarvosana pyöristetään kokonaisluvuksi.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Tilastomatematiikka: Ilmoitetaan myöhemmin
Laatu ja metrologia:
- koe 15.12.
- 1. uusinta ke 18.1. klo 16.15 -18
- 2. uusinta ti 14.2. klo 16.15 -18
Tilastomatematiikka: ohjatut harjoitukset ja itseopiskelu
Laatu ja metrologia: Opintojaksolla edellytetään opiskelijalta aktiivista otetta opiskeluun ja asioiden selvittämiseen. Asioita työstetään yhteisöllisesti ryhmissä. Kommunikaatio on välttämätöntä asioiden sisäistämisen ja ymmärtämisen vuoksi.
Tilastomatematiikka
Ohjatut harjoitukset: 20 h
Itsenäinen työskentely 34 h
Laatu ja metrologia: tehtävät + niihin liittyvä opastus 54 h, kirjatehtävä 27 h
Tilastomatematiikka:
- Tiedostoformaatit ja tiedoston avaaminen
- Datan esikäsittely, outlier-testit
- Mittausdatan graafinen esittely
- Käyrän sovittaminen ja lineaarinen regressio
- Otanta ja tilastolliset tunnusluvut
- Tilastollisen mallin testaaminen Z-testi, F-testi, Student t-testi
Laatu ja metrologia:
Opintojakson sisältö on yleiskatsaus laboratorion mittaustuloksen luotettavuuteen ja laatuun vaikuttavista asioista. Käsiteltäviä asioita ovat kalibrointi, jäljitettävyys, mittausepävarmuus, validointi, vertailumateriaalit ja laboratorioiden väliset vertailumittaukset. Lisäksi tutustutaan lyhyesti erilaisiin laadunhallintajärjestelmiin ja niihin liittyvään sanastoon.
Opiskelija valitsee ja lukee itselleen soveltuvan laatuun liittyvän kirjan ja kirjoittaa siitä oppimispäiväkirjaa.
Tilastomatematiikka: < 50 % tentin maksimipisteistä
Tilastomatematiikka: 60 - 70 % tentin maksimipisteistä
Tilastomatematiikka: 70 - 80 % tentin maksimipisteistä
Tilastomatematiikka: > 90 % tentin maksimipisteistä
Hanna Hänninen
Eija Kulju
Eija Kulju, orgaaninen kemia
Hanna Hänninen, fysikaalinen kemia
Lähiopetus
Oppikirjana on Hänninen, H.; Karppinen M.; Leskelä, M.; Pohjakallio, M. 2018. Tekniikan kemia. Edita. ISBN 978-951-37-7137-9
Fysikaalisen kemian oppimateriaalina on kirjan ohella itselearningissä jaettava materiaali, joka on koottu seuraavista lähteistä:
- Atkins, Jones, Chemical principles, Freeman,
- Raija Repo, Fysikaalinen kemia, Edita
- Lehtonen, Jaarinen, Jansson, Pohjakallio, Repo, Laboratorioalan fysiikka ja Fysikaalinen kemia, Opetushallitus,
- Mortimer, Hakkarainen (toim.), Kemia, Opetushallitus
Orgaanisen kemian oppimateriaalina on kirjan ohella Its Learningissa jaettava materiaali.
Fysikaalisen kemian osiossa lähitunneilla käsitellään aiheeseen liittyvä teoria sekä tehdään laskuharjoituksia.
Orgaanisen kemian osiossa käytetään käänteinen luokkahuone -opetusmenetelmää teoriaosuuden läpikäymiseen.
Arviointi perustuu kirjallisiin kokeesiin, joilla arvioidaan osaamistavoitteiden täyttyminen. Orgaaninen ja fysikaalinen kemia tentitään erikseen ja kokonaisarvosana määräytyy tenttitulosten perusteella osasuoritusten pistemäärien suhteessa.
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tunnistaa orgaanisen kemian funktionaaliset ryhmät ja osaa luokitella orgaaniset yhdisteet niiden mukaan. Opiskelija osaa nimetä keskeiset orgaaniset yhdistetyypit sekä muodostaa tavallisimpien yhdisteiden rakennekaavat nimen perusteella. Opiskelija osaa kullekin yhdisteryhmälle tyypillisiä reaktioita ja osaa yhdistellä niitä orgaaniseen synteesiin. Opiskelija osaa määritellä isomerian eri lajit ja kertoa niiden merkityksen yhdisteen rakenteeseen. Opiskelija muistaa tärkeimmät polymeerit ja niiden sovelluskohteet.
Opiskelija omaksuu teoreettisen perustan kemian ymmärtämiselle ja perehtyy fysikaalisen kemian ongelmanratkaisutapaan laskujen ja sovellusten avulla. Opiskelija osaa kuvata sähkökemiallisen jännitesarjan merkitystä korroosiossa sekä sähkökemiallisen kennon rakenteen ja toiminnan.
Opiskelija osaa kertoa termodynamiikan pääsäännöt sekä ratkaista niihin liittyviä harjoitustehtäviä. Hän osaa selittää kemiallisen reaktion kertaluvun merkityksen kemiallisissa prosesseissa sekä ratkaista yksinkertaisten kemiallisten reaktioiden kertaluvun graafisella menetelmällä.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Orgaanisen kemian tentti 10.10.2022
Fysikaalisen kemian tentti 13.12.2022
Käänteinen luokkahuone, luennot, laskuharjoitukset.
Oppimistehtävinä on teoriaa tukevat laskuharjoitukset.
Fysikaalisen kemian osuudessa opiskelijan kokonaistyöpanos on 80 h, johon on laskettu mukaan lähitunnit (24 h), tentti (2 h), teorian opiskelu, harjoitustehtävien tekeminen ja tenttiin valmistautuminen 55 h.
Orgaanisen kemian osuudessa opiskelijan kokonaistyöpanos on 53 h, johon on laskettu mukaan lähitunnit (16 h), tentti (2 h), teorian opiskelu, harjoitustehtävien tekeminen ja tenttiin valmistautuminen.
Opintojakso koostuu kahdesta osasta:
- Fysikaalinen kemia, 3 op
- Orgaaninen kemia, 2 op
Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu.
Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöjen perustermit sekä osaa ratkaista fysikaalisen kemian peruslaskuja ja tehdä tarvittavat yksikkömuunnokset.
Opiskelija tunnistaa orgaanisen kemian funktionaaliset ryhmät ja osaa luokitella orgaaniset yhdisteet niiden mukaan. Opiskelija osaa nimetä keskeiset orgaaniset yhdistetyypit sekä muodostaa tavallisimpien yhdisteiden rakennekaavat nimen perusteella. Opiskelija osaa kullekin yhdisteryhmälle tyypillisiä reaktioita.
Edellisen lisäksi opiskelija osaa selittää fysikaalis-kemiallisten ilmiöiden merkityksen erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä laskutehtäviä.
Edellisen orgaanisen kemian tavoitteiden lisäksi opiskelija osaa kullekin yhdisteryhmälle tyypillisiä reaktioita ja osaa yhdistellä niitä orgaaniseen synteesiin.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Tämän lisäksi opiskelija osaa ratkaista soveltavia, vaativia laskutehtäviä.
Edellisen orgaanisen kemian tavoitteiden lisäksi opiskelija osaa kullekin yhdisteryhmälle tyypillisiä reaktioita ja osaa yhdistellä niitä orgaaniseen synteesiin. Opiskelija muistaa tärkeimmät polymeerit ja hallitsee niiden sovelluskohteet.
Piritta Saipa
Työnohjaus työpaikalla. Oppilaitoksen puolesta harjoittelua koordinoi Piritta Saipa.
Lähiopetus
Tarvittavat lomakkeet löytyvät itslearning-alustalta:
- harjoittelusuunnitelma
- palautekeskustelulomake
Työskentely tekniikan alan työtehtävissä. Dokumentointi itslearning-alustalla ohjeistetulla tavalla.
Suomi
01.09.2022 - 31.08.2024
01.09.2022 - 31.05.2023
- Tutkinnon aikana suoritettavaa harjoittelua ei ahotoida jälkikäteen, vaan toteutukselle ilmoittaudutaan etukäteen ja harjoittelusuunnitelma laaditaan viimeistään viikon kuluessa harjoittelun alkamisesta.
- Työnantajan tulee tietää, että opiskelija suorittaa tutkintoonsa sisältyvää harjoittelua. Opiskelija esittää harjoittelusuunnitelmansa työnantajalle.
- Erillistä palautekeskustelulomaketta ei tarvita, mikäli opiskelijan työtodistuksessa on lausunto työssä suoriutumisesta.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Hyväksytty/Hylätty
Perusharjoittelun ahotointi on mahdollista, mikäli opiskelijalla on tutkinto-opintoja edeltävää tekniikan alan työkokemusta. Opiskelija sopii ahotointimenettelystä harjoittelukoordinaattorin (Piritta Saipa) kanssa
Itsenäinen työskentely
Harjoittelujakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•hankkia itselleen tekniikan alan harjoittelupaikan
•tehdä työ- tai harjoittelusopimuksen
•toimia harjoittelusopimuksen edellyttämien vastuiden ja velvollisuuksien mukaisesti
•olla harjoittelupaikalla sopimuksen mukaisina päivinä ja kellonaikoina
•suorittaa saamiaan työtehtäviä, ainakin opastettuna
•kuvata harjoitteluorganisaation toimintaa ja sosiaalisia suhteita
•arvioida harjoittelujakson tuloksia.
10 op kattaa seuraavat toimet:
Työpaikan haku ja sopimuksen tekeminen
Harjoittelusuunnitelman laatiminen
Työskentely harjoittelupaikassa
Palautekeskustelu ja työtodistuksen pyytäminen
Dokumentointi harjoittelukoordinaattorille (itslearning)
Yhteensä 267 h (10 op x 26,7 h/op = 267 h)
Työelämään ja tekniikan alan yritykseen ja/tai työtehtäviin tutustuminen.
Opiskelija
- hankkii soveltuvan työpaikan (tarvittaessa keskustelu harjoittelukoordinaattorin tai tuutoropettajan kanssa)
- ilmoittaa yrityksen yhteystiedot (itslearning)
- laatii ja palauttaa harjoittelusuunnitelman viimeistään ensimmäisen harjoitteluviikon aikana
- tekee työ- tai harjoittelusopimuksen
- työskentelee harjoittelupaikassa 7 viikkoa tai tekee sitä vastaavan työmäärän
- käy palautekeskustelun ja palauttaa oppilaitokseen JOKO täytetyn palautekeskustelulomakkeen ja työtodistuksen TAI työtodistuksen, jossa on työnantajan lausunto työssä suoriutumisesta
Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija on
- hankkinut tekniikan alan työpaikan
- tehnyt ja toimittanut työsopimuksen tai harjoittelusopimuksen sovitulla tavalla
- laatinut harjoittelusuunitelman
- työskennellyt harjoittelupaikassaan yllä määritellyn ajanjakson
- käynyt työnantajan edustajan kanssa palautekeskustelun ja
- ladannut palautekeskustelulomakkeen ja työtodistuskopion itslearning-alustalle
Tuomas Nurmi
Ohjaus työpaikalla. AMK:n puolesta harjoitteluja koordinoi Tuomas Nurmi.
Lähiopetus
Tarvittavat lomakkeet löytyvät itslearning-alustalta:
- harjoittelusuunnitelma
- harjoittelusopimus (tarvitaan, jos ei työsuhdetta)
- palautekeskustelulomake
Työskentely tekniikan alan työtehtävissä. Dokumentointi itslearning-alustalla ohjeistetulla tavalla.
Suomi
26.01.2023 - 31.12.2027
26.01.2023 - 27.02.2027
- Tutkinnon aikana suoritettavaa harjoittelua ei ahotoida jälkikäteen, vaan toteutukselle ilmoittaudutaan etukäteen ja harjoittelusuunnitelma laaditaan viimeistään viikon kuluessa harjoittelun alkamisesta.
- Työnantajan tulee tietää, että opiskelija suorittaa tutkintoonsa sisältyvää harjoittelua. Opiskelija esittää harjoittelusuunnitelmansa työnantajalle.
- Erillistä palautekeskustelulomaketta ei tarvita, mikäli opiskelijan työtodistuksessa on lausunto työssä suoriutumisesta.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Hyväksytty/Hylätty
Perusharjoittelun ahotointi on mahdollista, mikäli opiskelijalla on tutkinto-opintoja edeltävää tekniikan alan työkokemusta. Opiskelija sopii ahotointimenettelystä harjoittelukoordinaattorin (Tuomas Nurmi) kanssa.
Itsenäinen työskentely
Harjoittelujakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•hankkia itselleen tekniikan alan harjoittelupaikan
•tehdä työ- tai harjoittelusopimuksen
•toimia harjoittelusopimuksen edellyttämien vastuiden ja velvollisuuksien mukaisesti
•olla harjoittelupaikalla sopimuksen mukaisina päivinä ja kellonaikoina
•suorittaa saamiaan työtehtäviä, ainakin opastettuna
•kuvata harjoitteluorganisaation toimintaa ja sosiaalisia suhteita
•arvioida harjoittelujakson tuloksia.
10 op kattaa seuraavat toimet:
Työpaikan haku ja sopimuksen tekeminen
Harjoittelusuunnitelman laatiminen
Työskentely harjoittelupaikassa
Palautekeskustelu ja työtodistuksen pyytäminen
Dokumentointi harjoittelukoordinaattorille (itslearning)
Yhteensä 267 h (10 op x 26,7 h/op = 267 h)
Työelämään ja tekniikan alan yritykseen ja/tai työtehtäviin tutustuminen.
Opiskelija
- hankkii soveltuvan työpaikan (tarvittaessa keskustelu harjoittelukoordinaattorin tai tuutoropettajan kanssa)
- ilmoittaa yrityksen yhteystiedot (itslearning)
- laatii ja palauttaa harjoittelusuunnitelman viimeistään ensimmäisen harjoitteluviikon aikana
- tekee työ- tai harjoittelusopimuksen
- työskentelee harjoittelupaikassa 7 viikkoa tai tekee sitä vastaavan työmäärän
- käy palautekeskustelun ja palauttaa oppilaitokseen JOKO täytetyn palautekeskustelulomakkeen ja työtodistuksen TAI työtodistuksen, jossa on työnantajan lausunto työssä suoriutumisesta
Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija on
- hankkinut tekniikan alan työpaikan
- tehnyt ja toimittanut työsopimuksen tai harjoittelusopimuksen sovitulla tavalla
- laatinut harjoittelusuunitelman
- työskennellyt harjoittelupaikassaan yllä määritellyn ajanjakson
- käynyt työnantajan edustajan kanssa palautekeskustelun ja
- ladannut palautekeskustelulomakkeen ja työtodistuskopion itslearning-alustalle
Juha Nurmio
Liisa Lehtinen
Juha Nurmio
Liisa Lehtinen
Lähiopetus
Projektioppiminen, tehtäväperustaisuus, tutkimus, kirjallisuustutkimus, verkkomateriaali, tekemällä oppiminen
Suomi
05.09.2022 - 08.12.2022
01.06.2022 - 05.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Kansaisvälisyys, työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus, tiimioppiminen, projektityöskentely, digioppiminen, laboratoriotyöske
Learning cafét ja esitykset: Muovien esi- jälkikäsittelytekniikat
Muovien prosessointi ja koeajot: Ekstruusio, ruiskuvalu, 3D-tulostus, hydraulinen prässi
Laboratoriotöiden raportointi
Opiskelijat mittaavat työkuormaansa pitämällä tuntikirjanpitoa. Kokonaistyömäärä 5x26,7 h
Kurssin/modulin aloitus, Ryhmien muodostaminen, tehtävänannot.
Itsenäinen opiskelu verkossa, ryhmätyö, projektipalaveri, projektityöskentely
Eija Kulju
Piritta Saipa
Vastuuopettaja Eija Kulju (elintarviketekniikan osuus)
Lähiopetus
The course will be held in English. Students gather their own material. Material delivered during lessons is in Its Learning
Project based learning, task based learning, research, literature study, web based material, individual learning, laboratory work,
The assessment is based on Project working and reports.
The criteria of assessments can be found from Its Learning or laboratory's intra.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 02.09.2022
The course consists of product development, laboratory and groupwork. Therefore, the participation is oblicatory.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
For individual implementation, please contact Eija Kulju.
No exam.
International studies, Team learning, Co-teaching, Based on working-life needs, Project work, Digi-learning
Project plan, project reporting, Learning Cafe, Laboratory work, demonstrations, Final report and exhibition
The students measure their workload by keeping record of working hours. Total hours 5 x 26,7 h.
Starting info week 36 Wed 7.9.22
Week 37 assignment
Weekly meetings 36-50
Final presentations week 49
The participants will develope a food product from a chosen raw material. The group work is done from industry's view. They will participate in product development lessons held by RDI personnel from the industry.
During the course participants will learn about consumer research, product development, cost of different food processes considering sustainable development and it's principles. Course is implemented together with material technology, business and University of Turku.
Juha Nurmio
Liisa Lehtinen
Liisa Lehtinen and Juha Nurmio
Lähiopetus
The course will be held in English. Students gather their own material. Material delivered during lessons.
Project based learning, task based learning, research, literature study, web based material
The assessment is based on Project working and reports.
The criteria of assessments can be found from Itslearning or laboratory's intra.
Englanti
05.09.2022 - 12.12.2022
01.06.2022 - 05.09.2022
10 - 30
The course consists of laboratory and groupwork. Therefore, the participation is oblicatory.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
5 op
H-5
For individual implementation, please contact Liisa Lehtinen.
No exam.
International studies, Team learning, Co-teaching, Based on working-life needs, Project work, Digi-learning
Project plan, Weekly reporting, Laboratory work, Workshops and presentation, Final report and seminar.
The students measure their workload by keeping record of working hours. Total hours 5 x 26,7 h.
36: Start, Group formation, tasks
36-50 Individual learning in Itslearning, Laboratory, Group work, Workshops, Project meetings, Project work
50 End of course, Seminar
The students work in teams in projects that are based on topical RDI-activities.
Taina Hovinen
Eija Kulju
Liisa Lehtinen
Mika Mäkelä
Mika Mäkelä
Lähiopetus
Oppimateriaali jaetaan Itslearningissä.
Opintojakso sisältää luentoja ja laskuharjoituksia
Ryhmätyö ja tentti
Suomi
01.09.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 60
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
-
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Tekniikoihin tutustutaan luennoilla, itseopiskelulla ja laskemalla yksinkertaistettuja käytännön esimerkkejä. Toteutusta ollaan siirtämässä verkko-opetukseksi, joten osa opintojaksoa voi olla itsenäistä työskentelyä verkossa.
Opiskelijan työ koostuu luennoista, laskuharjoituksista, itsenäisestä työskentelystä ja tenteistä.
Sisältö:
Opintojaksolla perehdytään resurssitehokkaan tuotannon perusvaatimuksiin.
- yksikköoperaatiot
- aine- ja lämmönsiirtolaitteistot ja -menetelmät
- ainetaseet - ainetase-, virtaus- ja lämmönsiirtolaskentaa
- yksikköoperaatioiden suunnittelua ja mitoitusta
- tutustumista yksikköprosessien laskukaavoihin
Ajoitus:
Alkaa 2.9.2022. klo 12:15
Viikot 35-51
Eija Kulju
Vastuuopettaja Eija Kulju.
Lähiopetus
Aistinvaraisen arvioinnin ja aistinvaraisten menetelmien oppimateriaali löytyy yliopiston Moodle-sivustolta sekä aistinvaraisten testien osalta Its kurssilta.
Kirja: Sensory Evaluation of Food Harry T. Lawless, Hildegarde Heymann ISBN: 978-1-4419-6488-5 (opintojen tukena voi käyttää)
Opintojakso toteutetaan teoriaopetuksena sekä laboratoriotöinä. Aistinvaraisten testien järjestämisen osuus tehdään pareittain ja opiskelija raportoi ohjeiden mukaisesti. Kokonaisuudesta opiskelija tekee oppimispäiväkirjan, joka muodostaa kurssin kokonaisarvosanan.
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 28.10.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Valinnainen suoritustapa pitää sopia erikseen Eija Kuljun kanssa.
Kv-opinnot, käytännön laboratoriotyöt, yhteisopettajuus, oppimispäiväkirja
Aistinvarainen arviointi sekä aistinvaraiset menetelmät 1.5 op: lähiopetus teoriaopetuksena Jaksosta opiskelija laatii oppimispäiväkirjan, joka on pakollinen ja arvioidaan. Teorialuennot: 12x2h luentoja sekä henkilökohtainen oppimispäiväkirja yhteensä 82,5h
Elintarvikehygienia 2op: lähiopetus laboratoriotyöt, joihin liittyvät esitehtävät ovat pakolliset. Laboratoriotöissä määritetään pintojen hygieniaa, ilmanlaatua eri menetelmin sekä tuotteen mikrobiologista laatua. Laboratoriotyöt tehdään parityönä, joista pari laatii raportin. Osuudesta suoritetaan tentti.
Opintojakso toteutetaan kahdessa osassa: 1.5 op aistinvaraisen arvioinnin sekä aistinvaraisten menetelmien teoriaosuus, joka suoritetaan yhteistoteutuksena Turun yliopiston elintarvikekemian kanssa ja opetuksesta vastaa Turun yliopiston dosentti Oskar Laaksonen. Aistinvaraisten testien järjestämisen laboratorio-osuus 0.5 op toteutetaan Turun AMK:lla ja sen toteutuksesta vastaa elintarviketekniikan lehtori Eija Kulju.
Opintojaksolla käydään läpi erilaisia analyyttisiä sekä hedonistisia aistinvaraisen arvioinnin menetelmiä, kuten diskriminaatio testit, kuvaileva analyysi sekä hyväksyttävyys testit. Käsitellään erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat aistinvaraisten testien järjestämiseen. Oleellinen osa opintojaksoa on opiskelijoiden järjestämien aistivaraiset testit, tulosten analysointi niiden pohjalta sekä kokonaisuuden raportointi.
Ajoitus:
aistinvarainen arviointi ja aistinvaraiset menetelmät 10.9.-9.2022 Turun yliopiston Medisiina
aistinvaraisten testien järjestäminen 7.9.-17.9.2022 Turun AMK
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Lähiopetus
Suomi
11.01.2023 - 15.02.2023
10.12.2022 - 15.01.2023
0 - 35
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Kaikki tiedot kirjallisessa osassa - SKRIFTLIG KOMMUNIKATION 100115-3248
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Lähiopetus
Suomi
01.03.2023 - 05.04.2023
10.12.2022 - 31.01.2023
0 - 35
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
H-5
Kaikki tiedot kirjallisessa osassa SKRIFTLIG KOMMUNIKATION 100115-3249
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa materiaalia. Lisäksi opettajan oma materiaali sekä opiskelijoiden tuottama materiaali.
Opintojaksolla on sekä lähiopetusta että itsenäistä opiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettävään kirjalliseen ja suulliseen lopputenttiin. Arviointi perustuu opettaja-, itse-, ja vertaisarviointiin. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään Itsissä).
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Suomi
11.01.2023 - 30.06.2023
05.12.2022 - 31.01.2023
0 - 30
Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.
Palaute kerätään opintojakson lopussa.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
1 op
H-5
Jos opiskelijalla on erittäin hyvä kielitaito ko. kielessä, esim on kaksikielinen tai käyttänyt ruotsia paljon, voi kurssin suorittaa näyttökokeella. Yhteys silloin opettajaan.
Kirjallinen tentti viikolla 7 sovitun aikataulun mukaisesti.
Uusintatenttien ajankohdista sovitaan erikseen opettajan kanssa. Uusinta kevään 2023 aikana.
Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Digitaalisia oppimisvälineitä hyödynnetään. Itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, parityöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi.
Kirjallinen viestintä (2 op) ja suullinen viestintä (1 op) = 81 tuntia jakaantuu seuraavasti: Lähiopetus 21 tuntia + muu itsenäinen työ n 60 t: luennoille valmisteltavat tehtävät, kirjallinen koe 2 tuntia, palautettavien oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti: video-CV, suullinen esitys, työelämän viestintä (sähköposti sekä puhelintilanteet), alaan liittyvän kirjallisuuteen tutustuminen; artikkelin valinta ja referointi + sanalistan laatiminen.
Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PBIOKES22 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kuten kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alan terminologiaa.
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen.
Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 7. Lisäksi kirjallinen ja suulliset tentit.
Aktiivinen tuntityöskentely on yksi arvioínnin kriteeri ja edellyttää läsnäoloa 75% tunneista.
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisesä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa materiaalia. Lisäksi opettajan oma materiaali sekä opiskelijoiden tuottama materiaali.
Opintojaksolla on sekä lähiopetusta että itsenäistä opiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettävään kirjalliseen ja suulliseen lopputenttiin. Arviointi perustuu opettaja-, itse-, ja vertaisarviointiin. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään Itsissä).
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Suomi
01.03.2023 - 05.04.2023
10.12.2022 - 08.01.2023
0 - 30
Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.
Palaute kerätään opintojakson lopussa.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
1 op
H-5
Jos opiskelijalla on erittäin hyvä kielitaito ko. kielessä, esim on kaksikielinen tai käyttänyt ruotsia paljon, voi kurssin suorittaa näyttökokeella. Yhteys silloin opettajaan.
Kirjallinen tentti viikolla 7 sovitun aikataulun mukaisesti.
Uusintatenttien ajankohdista sovitaan erikseen opettajan kanssa. Uusinta kevään 2023 aikana.
Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Digitaalisia oppimisvälineitä hyödynnetään. Itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, parityöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi.
Kirjallinen viestintä (2 op) ja suullinen viestintä (1 op) = 81 tuntia jakaantuu seuraavasti: Lähiopetus 21 tuntia + muu itsenäinen työ n 60 t: luennoille valmisteltavat tehtävät, kirjallinen koe 2 tuntia, palautettavien oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti: video-CV, suullinen esitys, työelämän viestintä (sähköposti sekä puhelintilanteet), alaan liittyvän kirjallisuuteen tutustuminen; artikkelin valinta ja referointi + sanalistan laatiminen.
Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PBIOKES22 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kuten kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alan terminologiaa.
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen.
Opintojakso alkaa viikolla 9 ja päättyy viikolla 14. Lisäksi kirjallinen ja suulliset tentit.
Aktiivinen tuntityöskentely on yksi arvioínnin kriteeri ja edellyttää läsnäoloa 75% tunneista.
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisesä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.
Ville Lavonen
Lähiopetus
Itslearningissä jaettava materiaali.
Lähiluennoilla käsitellään opiskeltavat aiheet, käydään läpi viikkotehtäviä, sekä vastataan opiskelijoiden kysymyksiin.
Laboratorioharjoituksissa tehdään sähköön ja automaatioon liittyviä harjoituksia.
Simulaatioharjoituksessa tehdään Matlab Simulink ohjelmistossa säätöteoriaan liittyvä harjoitus.
Kurssin arviointi perustuu palautettaviin simulaatio- ja laboratoriotöihin, sekä Itslearningissä suoritettavista viikkotehtävistä.
Palautettavien simulaatio- ja laboratoriotöiden painoarvo arvioinnissa on 50% ja monivalintakysymyksien 50%.
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
H-5
Oppimistehtävinä viikkotehtävät, joissa harjoitetaan ja opiskellaan sähkö- ja automaatiotekniikan perusasioita.
Opintojakson laajus (5 op) vastaa opiskelijalta noin 130 h työmäärää, josta noin 30h on lähiopetusta, 6h on laboratorioharjoituksia, ja loput itsenäistä työtä.
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2021.
Lähiluentoja on 2-4 tuntia viikossa. Tämän lisäksi kurssiin kuuluu kaksi laboratorioharjoitusta, viikkotehtävät Itslearningissä, sekä yksi isompi simulaatioharjoitus.
Kurssi on jaettu kolmeen osioon, jotka sisältävät seuraavia aiheita:
Sähkötekniikka:
- DC-piirit
- AC-piirit
- Kolmivaihejärjestelmät, sähköverkot ja sähkömarkkinat
Säätöteoria:
- Järjestelmät ja mallit
- Säätö ja ohjaus
- Lohkokaavioalgebra ja säädön arviointi
Automaatiotekniikka:
- Automaation perusteet
- Anturit
- Toimilaitteet
- Ohjelmoitavat logiikat
Opiskelija ei saavuta opintojakson minimitavoitetta (ks. arvosanan 1 kriteerit).
Opiskelija osaa selittää opintojaksojen sisältöjen perustermit, sekä osaa ratkaista yksinkertaisia opintojakson sisältöön liittyviä tehtäviä.
Edellisen lisäksi opiskelija osaa selitää opintojakson sisältöön liittyviä ilmiöitä erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä tehtäviä.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää opintojakson sisällön loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Tämän lisäksi opiskelija osaa ratkaista vaativia soveltavia tehtäviä.
Piia Nurmi
Main responsible teacher: Piia Nurmi
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
ISBN 9789522167330 Inkä Mäkiö & Marketta Virta (eds.) (2019) Methods for Circular Economy Teaching – Method Guide and Tool Kit. Course Material from Turku University of Applied Sciences 125.
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167330.pdf
9789522164216 Meiju Räsänen & Annariikka Kyllönen (eds.) (2013) Research Hatchery as a Cradle for New Innovators – Handbook for implementation. Course Material from Turku University of Applied Sciences 84. 52 p., 2013
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522164223.pdf
Suomeksi
The Research Hatchery is a model in which a multidisciplinary team of students works to solve a circular economy related brief. The need for the brief can rise from a research, development and innovation project, from a client in work life, or from a student. Research Hatchery is led by coaches,people working in the projects and student tutors. Research Hatcheries can be applied in long lasting development projects and as well as short and smaller research projects.
The tasks completed during the project depend on the brief. They might consist of peer development, information search and analysis, the students might interview experts, make visits and conduct research. In addition, the students meet each other regularly without the coach. This can be done face-to-face or using applications. The meetings can take place once a week or less rarely, depending on the brief.
Self and peer assessment 30%
Teacher assessment 40%
Client assessment 30%
Englanti
01.02.2023 - 30.04.2023
10.12.2022 - 05.02.2023
3 - 30
Teams.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri, Energia- ja ympäristötekniikan koulutus, Liiketalouden koulutus
Kupittaan kampus
2 op
2 op
H-5
The only way to do the course is to take part in the group work.
No exam. The grade comes from the project work.
You need to do the course tasks in time.
Innovation pedagogy. This means that in a Research Hatchery (REHA) the learning takes place in a variety of ways: by self-study but also by learning from peers. This is a flexible model for learning that does not offer straightforward answers but motivates the students to work towards goals and take responsibility of their work and learning.
All materials in a Microsoft Teams group. Students will be added there in the first start meeting
The students work on a real life topic. Students need to decide how to divide the tasks and make a project plan. Then they need to work according to the plan and solve possible challenges. Teacher is there to support the process. End result is a report and a presentation.
Students can work for the project 2-10 ects. One ects is 27h of work.
Working hours are listed by all students in a learning diary.
Start meeting 1.2.2023..
Other meetings as agreed within the group. The meeting can also be online.
In a Research Hatchery (REHA) the learning takes place in a variety of ways: by self-study but also by learning from peers. This is a flexible model for learning that does not offer straightforward answers but motivates the students to work towards goals and take responsibility of their work and learning.
In a REHA students learn about the substance and they also develop their innovation competences: creativity, critical thinking, initiative, group work and networking.
The Research Hatchery is a model in which a multidisciplinary team of students works to solve a circular economy related brief. The need for the brief can rise from a research, development and innovation project, from a client in work life, or from a student. Research Hatchery is led by coaches,people working in the projects and student tutors. Research Hatcheries can be applied in long lasting development projects and as well as short and smaller research projects.
The tasks completed during the project depend on the brief. They might consist of peer development, information search and analysis, the students might interview experts, make visits and conduct research. In addition, the students meet each other regularly without the coach. This can be done face-to-face or using applications. The meetings can take place once a week or less rarely, depending on the brief.
Not taking part in the hatchery project.
INNOVATION COMPETENCES
1. Creativity
- not able to think beyond the existing ideas, regulations, conventions or contexts
- not able to create or remodel functional alternatives, ideas, products, methods or services independent of their possible usefulness or added value
2. Critical thinking
- not able to thoroughly analyse and evaluate the advantages and disadvantages of ideas taking into account the risk factors involved when they are used for this purpose
3. Initiative
- not able to actively make decisions or take action to initiate positive change
- not able to influence the actions of people creating or implementing ideas
4. Group work
- not able to work effectively with other members of a group
5. Networking
- not able to make use of cooperation with people outside the group
SUBSTANCE
- a poor report with limited input. The presentation made poorly
NNOVATION COMPETENCES
1. Creativity
- starting to think beyond the existing ideas, regulations, conventions or contexts
- a little bit able to create or remodel functional alternatives, ideas, products, methods or services independent of their possible usefulness or added value
2. Critical thinking
- starting to understand how to thoroughly analyse and evaluate the advantages and disadvantages of ideas taking into account the risk factors involved when they are used for this purpose
3. Initiative
- starting to actively make decisions or take action to initiate positive change
- a limited ability to influence the actions of people creating or implementing ideas
4. Group work
- starting to be able to work effectively with other members of a group
5. Networking
- limited ability to make use of cooperation with people outside the group
SUBSTANCE
- a rather good report with some input. The presentation made ok
INNOVATION COMPETENCES
1. Creativity
- the ability to think well beyond the existing ideas, regulations, conventions or contexts
- the ability to create or remodel functional alternatives, ideas, products, methods or services independent of their possible usefulness or added value
2. Critical thinking
- the ability to thoroughly analyse and evaluate the advantages and disadvantages of ideas taking into account the risk factors involved when they are used for this purpose
3. Initiative
- the ability to actively make decisions or take action to initiate positive change
- the ability to influence the actions of people creating or implementing ideas
4. Group work
- the ability to work effectively with other members of a group
5. Networking
- the ability to make use of cooperation with people outside the group
SUBSTANCE
- a well written report with great input. A clear and well presented presentation
Sari Loppela-Rauha
Sari Loppela-Rauha
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
No textbooks. Videos, news, articles etc. are used. Study materials are brought in both by the teacher and the students. Terminology study is supported with Quizlet sets created by the teacher. The students find job ads and select relevant topics for pitching.
Task-based studying supported by weekly contact sessions either in a classroom setting or online
Task-based assessment, no exam. All tasks must be completed acceptably, and active attendance and contribution are expected. Possibly a few small tests along the way on some limited subject areas (based on homework).
Suomi
24.10.2022 - 09.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 30
Laptop, microphone, webcam required
This is a skills course, and skills need practice.
Minimum attendance requirement 75%.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
1 op
H-5
None
No exam and therefore also no re-exam.
All topics are related to the students' other ongoing studies and to their field of study. Employment & application procedures are specifically dealt with, and the course material seeks to expand the students' familiarity with career options in the field.
Basic philosophy: language is both a form given to thoughts and a tool for building and maintaining relationships. During the English course, therefore, real issues are discussed while focusing both on what information content is conveyed and what social implications the interaction has. In other words, the aim is to behave in an effective and socially acceptable way in an English-language work environment.
Each week, some face-to-face time in the classroom or online, some independent writing, and some discussion in small groups. Approximately 2 h of contact time, 4 h of group working without teacher presence, and 3 h of independent studying and writing.
Weeks 43-49
Missing tasks or tasks not in compliance with instructions and lack of attendance may result in a failed course.
- deficient mastery of language mechanics, e.g. problems with tenses or sentence formation
- pronunciation issues which hamper understanding
- message often unclear
- limited use of vocabulary
- deficient mastery of register (politeness, appropriate style, choice of words)
- tasks late or only partly completed
- little or no contribution to discussion and/or pair work in class
- for grade 1, the student must be capable of responding when addressed in speaking and producing grammatical sentences in writing
The student has a communicative approach to language and is willing to develop as a language user but lacks proficiency in language mechanics. However, the message is always clear and the student is an active contributor in pair/group discussions. All tasks are done.
- tasks completed in accordance with instructions and by due date
- close to error-free mastery of language mechanics (CEFR B2-C)
- clear pronunciation
- message coherent and clear
- good grasp of text structure
- versatile use of vocabulary
- good grasp of register (politeness, appropriate style)
- active contribution to class discussions and pair work
Active attendance and accepted tasks are required.
Sari Loppela-Rauha
Sari Loppela-Rauha
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
No textbooks. Videos, news, articles etc. are used. Study materials are brought in both by the teacher and the students. Terminology study is supported with Quizlet sets created by the teacher. The students find job ads and select relevant topics for pitching.
Task-based studying supported by weekly contact sessions either in a classroom setting or online
Task-based assessment, no exam. All tasks must be completed acceptably, and active attendance and contribution are expected. Possibly a few small tests along the way on some limited subject areas (based on homework).
Suomi
29.08.2022 - 14.10.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 70
Laptop, microphone, webcam required if online classes are included.
This is a skills course, and skills need practice.
Compulsory attendance.
Tekniikka ja liiketoiminta
Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus, insinööri
Kupittaan kampus
1 op
H-5
None
No exam and therefore also no re-exam.
All topics are related to the students' other ongoing studies and to their field of study. Employment & application procedures are specifically dealt with, and the course material seeks to expand the students' familiarity with career options in the field.
Basic philosophy: language is both a form given to thoughts and a tool for building and maintaining relationships. During the English course, therefore, real issues are discussed while focusing both on what information content is conveyed and what social implications the interaction has. In other words, the aim is to behave in an effective and socially acceptable way in an English-language work environment.
Each week, some face-to-face time in the classroom or online, some independent writing, and some discussion in small groups. Approximately 2 h of contact time and 2 to 6 h of group working without teacher presence or independent studying and writing.
Weeks 35-41
Missing tasks or tasks not in compliance with instructions and lack of attendance may result in a failed course.
- deficient mastery of language mechanics, e.g. problems with tenses or sentence formation
- pronunciation issues which hamper understanding
- message often unclear
- limited use of vocabulary
- deficient mastery of register (politeness, appropriate style, choice of words)
- tasks late or only partly completed
- little or no contribution to discussion and/or pair work in class
- for grade 1, the student must be capable of responding when addressed in speaking and producing grammatical sentences in writing
The student has a communicative approach to language and is willing to develop as a language user but lacks proficiency in language mechanics. However, the message is always clear and the student is an active contributor in pair/group discussions. All tasks are done.
- tasks completed in accordance with instructions and by due date
- close to error-free mastery of language mechanics (CEFR B2-C)
- clear pronunciation
- message coherent and clear
- good grasp of text structure
- versatile use of vocabulary
- good grasp of register (politeness, appropriate style)
- active contribution to class discussions and pair work
Active attendance and accepted tasks are required.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.