Puppet manipulation (5 cr)
Code: 2011467-3001
General information
- Enrollment
- 04.08.2018 - 02.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.09.2018 - 29.11.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 16
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla tutustutaan nukenkäsittelyn perusteisiin ja liikkeellisen ilmaisun peruselementteihin, jotka auttavat opiskelijaa hahmottamaan näyttämöllisen liikkeen perusteita sekä oman kehonsa ilmaisullisia mahdollisuuksia. Käsiteltävät peruselementit: fokus, rytmi, vastaliike, liikkeen koko, liioittelu, tila, suunnat. Kurssilla tutustutaan myös W. Disneyn 12 animoinnin perusperiaatteeseen ja Laban-analyysin perusteisiin.
Opiskelija työskentelee eri nukketekniikoiden parissa ja suunnittelee kurssilla oppimiensa tekniikoiden avulla pienimuotoisen esityksen toteutettavaksi marraskuun lopussa 2018.
Objective
Student is able to manipulate a puppet. Student knows basics of monipulation, such as rhytm, focus, acsent, act - react.
Content
Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.
Location and time
Syksy 2018
Torstai-iltapäivisin koko syksyn 13.9.->29.11
Materials
Disney: 12 animaation perusperiaatetta
Kurssilla annettu oppimateriaali
Teaching methods
Lähiopetus, käytännön harjoitteet, pienet demot ja etydit, liikkeelliset kokeilut ja improvisaatiot
Exam schedules
suullinen tentti 22.11.2018
uusintamahdollisuus keväällä 2019
Pedagogic approaches and sustainable development
Tiimioppiminen toteutuu pienryhmissä suoritetuissa tehtävänannoissa ja opiskelijan oma pedagoginen taito kehittyy opiskelijakollegoita ohjaamalla pienimuotoisissa tehtävänannoissa.
Student workload
Työ perustuu opintojaksolla suoritettuihin tehtävänantoihin ja harjoitteisiin. Joitakin kirjallisia materiaaleja käydään läpi ja suoritetaan aiheesta suullinen tentti.
Evaluation methods and criteria
Arviointi 1-5. Arviointiperusteet:
1. läsnäolo
2. suhtautuminen ja asenne omaan sekä kollegoiden työhön: avoimuus, rohkaisevaisuus, luottamus, kunnioitus
3. paneutuminen ja innostus tehtävänantojen suorittamiseen
4. osallistuminen suulliseen tenttiin ja siinä osoitettu tietojen hallinta
5. vaaditun pienimuotoisen esityksen suunnittelu ja toteutus: liikemateriaalin tarkkuus ja opetuksesta saatujen liike-elementtien laaja-alainen käyttö, dramaturgisen kokonaisuuden hallinta, toteutuksen yksinkertaisuus ja selkeys sekä halutun informaation välittäminen yleisölle
6. Syventyminen harjoitteluun ja annettujen tehtävien parissa keskittynyt ja pitkäjänteinen työskentely
Failed (0)
1. poissaoloja yli 20 %
2. suhtautuminen omaan ja kollegoiden työhön sulkeutunut ja epäkunnioittava
3. tehtävänannot suoritettu paneutumatta ja innostumatta
4. hylätty suullinen tentti > ei osoita kurssilla käytyjen tietojen hallintaa tai osaamista
5. esitys ei toteutunut tai toteutus vajaa
6. harjoittelu syventymätöntä ja hutaistua
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1. poissaoloja 10-20%
2. suhtautuminen omaan ja kollegoiden työhön kyseenalaista
3. keskittyneisyys ja paneutuminen annettuihin tehtävänantoihin heikkoa
4. suullisessa tentissä vajaat tiedot
5. esitys toteutettu epätarkasti, liikkeelliset elementit vajaita
6. syventyminen ja keskittyneisyys tehtäviin heikkoa
Assessment criteria, good (3-4)
1. poissaoloja < 10%
2. suhtautuminen omaan ja kollegoiden työhön hyvää tasoa
3. keskittyneisyys ja paneutuminen tehtävänantoihin innostunutta ja kiinnostunutta
4. suullisessa tentissä osoitetut tiedot hyvää tasoa
5. esityksessä liikkeelliset elementit tarkasti ja informatiivisesti toteutettu
6. syventyminen ja pitkäjänteinen tehtävän parissa työskentely - uusien toteuttamistapojen etsintä ja harjoittelu
Assessment criteria, excellent (5)
1. läsnäolo 100%
2. suhtautuminen omaan ja kollegoiden työhön esimerkillisen rohkaisevaa ja positiivista. Osallistuminen keskusteluun ja palautteisiin aktiivista ja osoittaa oman käsityksen ja osaamisen kehittymistä
3. keskittyneisyys ja paneutuminen tehtäviin 100%
4. suullisessa tentissä osoitetut tiedot erittäin hyvää tasoa ja osoittavat opiskelijan kyvyn jäsentää uutta tietoa omaan tekemiseensä
5. esitys toteutettu osoittaen syvällistä liikkeellisten elementtien käyttöä ja moniulotteista tulkintaa
6. syventyminen ja pitkäjänteinen työskentely jatkuvasti, tehokkaasti ja uusia muotoja etsien ja kokeillen