Fräscha upp din svenska (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011515-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.09.2018 - 15.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
03.09.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 90
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Hilkka Bergman
- Ajoitusryhmät
- Ryhmä 1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä 2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä 3 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Ryhmä 1
- Ryhmä 2
- Ryhmä 3
- Opintojakso
- 3011515
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso on ruotsin kielen tukikurssi PLIITS18 vuosikurssin opiskelijoille. Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.
Opintojakso alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 50.
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.
Oppimateriaalit
Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011.
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Lisäksi opettajan omaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen 2 h viikossa (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
välitentti viikolla 43 / uusinta viikolla 50
lopputentti viikolla 50 / uusinta tammikuussa 2019
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, digiopetuksessa opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 h kontaktiopetusta ja henkilökohtaista ohjausta / viikko, yhteensä 26 h.
Itsenäistä työskentelyä =harjoitustehtäviä verkkotehtävinä
Viisi oppimispäiväkirjamerkintää
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi kirjallista tenttiä, määräajassa palautetut verkkotehtävät, oma oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjassa sekä aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen rakenteet melko hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa.Lisäksi hän hallitsee hyvin ruotsin kielen rakenteet.
Lisätiedot
Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (75% läsnäolovelvoite), kaikkien verkkotehtävien (5 osiota) palauttamista, viittä merkintää oppimispäiväkirjaan ja osallistumista kahteen kirjalliseen tenttiin.
Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.