Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuolto (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031481-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 20.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Jaana Tomppo
- Hanna Ollikkala
- Opintojakso
- 7031481
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
AVOIMEN AMK:N ILMOITTAUTUMISET JA OHJEET:
- opiskelupaikkoja 5, opiskelijat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
- ilmoittautuminen koskee vain opintojakson osaa "Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, 2op"
- ilmoittautuminen tapahtuu ilmoittautumislomakkeella, johon tulee kopioida opintojakson tunnus 7031481-3006:
https://www.lyyti.fi/reg/Avoimen_AMKn_ilmoittautumislomake_lukuvuodelle_20182019_7430
SOTE:
Opintojaksossa on neljä teemaa: 1) terveyspalvelujärjestelmä ja terveyspalvelut 2) sosiaalipalvelujärjestelmä ja palvelut 3) toimeentuloturva sekä 4 ) SoTe uudistus.
Tavoitteet
Asiakaslähtöinen sosiaali-ja terveydenhuolto 5 op ASTE
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvoperustan, lainsäädännön, organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan Suomessa
- Tietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön ja keskeiset toimijatTietää näyttöön perustuvan toiminnan - käsitteen ja sen merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Tietää ja osaa seurata sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisiä toimenpideohjelmiaosaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteita
- Tietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossaTietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita
- Tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- Osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- Tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- Tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
Sisältö
Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ja sähköiset terveydenhuollon palvelut 3 op SOTE
- Käsitteet asiakas ja potilas
- Yksilö, perhe ja yhteisö asiakkaana
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen lainsäädäntö, järjestämisvastuut, organisointi, ohjaus ja valvonta
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet: julkinen, yksityinen ja kolmas sektori
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö, valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset
- Terveydenhuollon asiakassuhteen erityispiirteet
- Asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmien valinnassa ja kehittämisessäsuositukset
- Yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä
- Sähköiset terveyspalvelut ja teknologia, niiden erityispiirteet ja kyky vastata väestön terveystarpeisiin
- Tietosuoja ja -turvallisuus
- Terveydenhuollon turvallisuutta koskevat lakisääteiset velvoitteet
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2op TETO
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteetVaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
Oppimateriaalit
SOTE:
Oppimateriaali löytyy Optiman kautta.
Opetusmenetelmät
SOTE:
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu verkossa englanninkielisellä oppimisalustalla. Opiskelijat saavat työstää tehtäviä ja kirjata vastaukset suomeksi tai englanniksi (jälkimmäisessä tapauksessa arviointiin merkitään englanninkielinen toteutus).
Jokaista teemaa varten opettajat määrittävät keskeisen materiaalin, johon opiskelijat perehtyvät itsenäisesti luoden muistiinpanot lähteistäen. Opiskelijat voivat käyttää myös lisämateriaalia, mikä tulee ladata tiimin kansioon ja kirjata lähteeksi omiin muistiinpanoihin.
Muistiinpanojen pohjalta opiskelija osallistuu nimetyn tiiminsä verkkokeskusteluun rajattuna ajankohtana. Verkkokeskustelun lopuksi tiimi laatii yhdessä yhteenvedon käydystä keskustelusta koostaen sen asiakirjamuotoon. Yhteenvedossa tulee olla selkeä rakenne ja "juoni", johdanto ja pohdinta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
SOTE:
Koe sovittuna ajankohtana eli to 28.2.
Mahdollinen poissa olija tekee kokeen yksilötenttinä uusintakoepäivänä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
SOTE:
Pedagogisena lähtökohtana on käänteinen oppiminen/ luokkahuone eli flipped classroom ja tiimissä oppiminen (osaamisen jakaminen) sekä verkkotyöskentely.
- Instruktioluento 1t
- Henkilökohtaiset teemakohtaiset muistiinpanot x 4
- Tiimin teemakohtainen verkkokeskustelu x4
- Tiimin teemakohtainen yhteenveto verkkokeskustelusta x 4
- Tiimitentti 2t