Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD96-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2018 - 13.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 16 - 60
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Hanna Hännikäinen
- Annukka Myllymäki
- Pirjo Pennanen
- Taina Vahtera
- Ajoitusryhmät
- PFYSIS18A1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- PFYSIS18A2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- PFYSIS18B1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- PFYSIS18B2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PFYSIS18APFYSIS18A
-
PFYSIS18BPFYSIS18B
- Pienryhmät
- PFYSIS18A1
- PFYSIS18A2
- PFYSIS18B1
- PFYSIS18B2
- Opintojakso
- TH00BD96
realization.id
13136
realization.code
TH00BD96-3001
realization.startDate
01.01.1919
realization.endDate
31.07.1919
realization.enrollmentStart
02.12.1818
realization.enrollmentEnd
13.01.1919
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi
Sisältö
Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.
Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.
Lisätietoja opiskelijoille
OPINTOJAKSOPALAUTE:
Mikä tuki oppimista, mitä ei kannata muuttaa?
Oppimisen ohjaus, sisällöt:
Oman asiakkaan tehtävät: liikkeen analyysi, porraskävely, yykky, konttaaminen
Käytännön jutut olleet arvokkaita, ei voi teorian kautta oppia. Opettajan kanssa tuöskentely on ollut oppimisen kannalta hyvä. Kävelyn analyysissä: Lisää oikean ihmisen kävelyn analyysiä ilman laitteistoja myös.Kirjallisia tehtäviä oli sopivasti.
Selkeät materiaaliin ohjaukset / selvät materiaalit joihin voi perehtyä etukäteen, tukevat etukäteen orientoitumista.
Oppimistyöskentely, opiskelijat:
Tehokkaampi nnakkoperehtyminen ennen lähitunteja (esim. kävelyn analyysiä) olisi edistänyt oppimista.
Mikä olisi voinut olla järjestetty toisin?
Opettajien tunteja lomittain - sisältöjen seuraaminen olisi selkeämpää jos jaksottelu olisi muu.
Lisätiedot
OPINTOJAKSOPALAUTE:
Mikä tuki oppimista, mitä ei kannata muuttaa?
Oppimisen ohjaus, sisällöt:
Oman asiakkaan tehtävät: liikkeen analyysi, porraskävely, yykky, konttaaminen
Käytännön jutut olleet arvokkaita, ei voi teorian kautta oppia. Opettajan kanssa tuöskentely on ollut oppimisen kannalta hyvä. Kävelyn analyysissä: Lisää oikean ihmisen kävelyn analyysiä ilman laitteistoja myös.Kirjallisia tehtäviä oli sopivasti.
Selkeät materiaaliin ohjaukset / selvät materiaalit joihin voi perehtyä etukäteen, tukevat etukäteen orientoitumista.
Oppimistyöskentely, opiskelijat:
Tehokkaampi nnakkoperehtyminen ennen lähitunteja (esim. kävelyn analyysiä) olisi edistänyt oppimista.
Mikä olisi voinut olla järjestetty toisin?
Opettajien tunteja lomittain - sisältöjen seuraaminen olisi selkeämpää jos jaksottelu olisi muu.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston ja aistien rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy selittää ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija osaa selittää ihmisen ohjaamisen ja opettamisen perusteet siten, että hän osaa analysoida ihmisen kognitiivisen ja motorisen oppimisen lähtötilanteen sekä ohjata ihmisen oppimista.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Soveltava koe vk 21
I uusinta 28.8. DiSKun uusintatenttitilaisuudessa
II uusinta 25.9. DiSKun uusintatenttitilaisuudessa
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste = 27 h opsikelijan työtä
Lähiopetusta 50h ja itsenäistä työskentelyä 85h sisältäen tunneille ja kokeeseen valmistautumisen, itsenäisten tehtävien tekemisen.
Opetusmenetelmät
Flipped classroom
Oppimateriaalit
Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Kauranen, K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2018.Therapeutic Exercise. Foundations and tech-niques.7. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2013. tai uudempi painos. Neuroscience. Missouri: Saunders Elsevier.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2017. Motor Control. Translating research into clinical practice. 5.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
realization.grade1Description
Tyydyttävä (1,2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
realization.grade3Description
Hyvä (3,4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
realization.grade5Description
Kiitettävä (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Sisällön jaksotus
vk 3. 1h (A+B) Johdanto opintojaksoon: fysioterapia /toimintakyky / tutkiminen – havainnointi ja analysointi – itsenäiset tehtävät valmistautuminen Hanna / Taina / Marja
vk 5. 4h A/B Toimintakyky, liikkuminen, liike – havainnoinnin perusteet ja harjoituksia. Alila / Hanna
vk 6. 2h A+B Alustus tehtävään: Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä ja näiden rakennetason edellytykset (ICF) eri ikäkausina. Yksilö, tehtävä, ympäristö. Taina.
Itsenäinen tehtävä: tasapainoilmiön sekä tasapainoilun ja koordinoinnin kykyjen teoreettinen jäsentäminen. Taina
vk 10. 3h A+B Alustus: Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin ja edellytyksiin. Ihmisen liikkumiskyvyn ja liikkumisen kehittyminen eri ikäkausina.
vk 10. 2h A erikseen B. Simulaatiot. Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä. (ICF). Tasapainon neurof. perustan ilmeneminen asentojen, liikkeen,liikkumisen ja toiminnan yhteydessä.Havainnoidaan tasapainoa liikkeessä (suorituksissa).
BERGIN tasapainotesti tasapaino-ilmön tutkimisen oppimisen työkaluna: testiohjeen tutkiminen pareittain. Testiohjeen mukainen käytännön toteutus.
Asiakkaan turvallisuuden varmistamisen ymmärtäminen.
Itsenänen harjoittelu pareittain viikon 13 sim. mennessä: Bergin testin sujuvan toteuttamisen oppiminen. Tasapaino-ilmiön ymmärrys: Opiskelijat kykenevät selittämään mitä asioita liikkeestä, liikkeen edellytyksistä ja tasapainosta voidaan eri testiosioilla havainnoida. Opiskelija ei tunnille tullessaan osaa havainnoida kaikkia em. asioita mutta hän osaa selittää, mitä ilmiöitä ja asioita missäkin osassa testisuoritusta tulisi havainnoida. Taina
vk 11. 4h A ja B erikseen: Asennon havainnoinnin perusteet ja valmistautuminen käytännön tutkimiseen. Tehtäväksianto liikkeen analyysin tuntien pohjaksi. Pirjo
vk 13. 4h A ja B erikseen Simulaatiot. Opiskelijoiden tasapaino-tehtävien pohjalta saama ilmiöymmärrys käytäntöön: edellisellä tunnilla (vko 10, Taina) annetun itsenäisen tehtävän käsittely: kukin pari vuorollaan esittelee Bergin tasapainotestin eri kohtien tulkintaa muille. Ilmiön analyysitaitojen perustan tunnistaminen. Itsenäinen tehtävä: viikon15 lähitunteihin valmistautuminen: koordinaation havainnointi ja analysointi: perehdy annettuihin koordinaatiotesteihin ja vertaile testausten standasrdoinnin tasoa ja luotettavuutta. Valmistaudu pyydettässä esittelemään asiaa lähitunnilla ryhmällesi. Taina
vk 13. 4h A ja B erikseen Asennon havainnointi ja päättely havainnoinnin perusteella. Pirjo
vk 13. 2h A + B yhdessä. Kävelyn analysoinnin perusteet. Annukka
vk 14. 4h Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin) – Pirjo
vk 14 2x2h Pienryhmissä (A1, A2, B1, B2) kävelyn analysointia liikuntalaboratoriossa. Annukka
vk 15. 2h A+B yhdessä. Teoriatunnit. Liikkeiden (ja asentojen) koordinoinnin havainnointi suoritusten (ICF) tasolla, liikkumisen ja toiminnan näkökulma. Fysioterapeuttisen tutkimisen mittarit koordinaation havainnoinnin perustaksi --> Analyysitaitojen kehittyminen, kliininen päättely. Tehtäväksianto: Toimia-tietokanta: tasapainotestien kliininen valinta -asiaan valmistautuminen. Taina
vko 15 2h A ja B erikseen simulaatiot. Koordinaation havainnointi ja analysointi. Taina
vk 16. 4h A ja B erikseen Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan ( kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle). Pirjo
vk 17 2h A erikseen B. Simulaatiot. Asennonhallinnan ja liikkeiden koordinointi suoritusten (ICF) tasolla, liikkumisen ja toiminnan näkökulma. Fysioterapeuttisen tutkimisen työkaluja: Toimia-tietokanta. Opiskelijoiden ennakkotehtävän kautta testien valinnan merkityksen ja osaamisen syventäminen käytäntöön - havainnoinnin analyysitaitojen harjoittelua edelleen. Taina
vk 17. 4 h. A ja B erikseen. Kävelyanalyysi käytännössä. Liikuntalaboratorio. Annukka
vk 18. 4h Aja B erikseen Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle). Pirjo
vk 19. 2h A ja B yhdessä. Opittujen asioiden kertausta ja analyysin (kliininen päättely) pohdintaa. Taina
vk 21. 2h Soveltava koe ViLLE -järjestelmän kautta
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
16
realization.maxSeats
60
Opintopistemäärä
5
Virtuaaliosuus
2
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean