Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD96-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 13.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
16 - 60
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Hanna Hännikäinen
Annukka Myllymäki
Pirjo Pennanen
Taina Vahtera
Ajoitusryhmät
PFYSIS18A1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
PFYSIS18A2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
PFYSIS18B1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
PFYSIS18B2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PFYSIS18A
PFYSIS18A
PFYSIS18B
PFYSIS18B
Pienryhmät
PFYSIS18A1
PFYSIS18A2
PFYSIS18B1
PFYSIS18B2
Opintojakso
TH00BD96

realization.id

13136

realization.code

TH00BD96-3001

realization.startDate

01.01.1919

realization.endDate

31.07.1919

realization.enrollmentStart

02.12.1818

realization.enrollmentEnd

13.01.1919

realization.currentStatus

PUBLISHED

Opetuskieli

fi

realization.name

Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi

Sisältö

Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.

Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.

Lisätietoja opiskelijoille

OPINTOJAKSOPALAUTE:
Mikä tuki oppimista, mitä ei kannata muuttaa?
Oppimisen ohjaus, sisällöt:
Oman asiakkaan tehtävät: liikkeen analyysi, porraskävely, yykky, konttaaminen
Käytännön jutut olleet arvokkaita, ei voi teorian kautta oppia. Opettajan kanssa tuöskentely on ollut oppimisen kannalta hyvä. Kävelyn analyysissä: Lisää oikean ihmisen kävelyn analyysiä ilman laitteistoja myös.Kirjallisia tehtäviä oli sopivasti.
Selkeät materiaaliin ohjaukset / selvät materiaalit joihin voi perehtyä etukäteen, tukevat etukäteen orientoitumista.
Oppimistyöskentely, opiskelijat:
Tehokkaampi nnakkoperehtyminen ennen lähitunteja (esim. kävelyn analyysiä) olisi edistänyt oppimista.
Mikä olisi voinut olla järjestetty toisin?
Opettajien tunteja lomittain - sisältöjen seuraaminen olisi selkeämpää jos jaksottelu olisi muu.

Lisätiedot

OPINTOJAKSOPALAUTE:
Mikä tuki oppimista, mitä ei kannata muuttaa?
Oppimisen ohjaus, sisällöt:
Oman asiakkaan tehtävät: liikkeen analyysi, porraskävely, yykky, konttaaminen
Käytännön jutut olleet arvokkaita, ei voi teorian kautta oppia. Opettajan kanssa tuöskentely on ollut oppimisen kannalta hyvä. Kävelyn analyysissä: Lisää oikean ihmisen kävelyn analyysiä ilman laitteistoja myös.Kirjallisia tehtäviä oli sopivasti.
Selkeät materiaaliin ohjaukset / selvät materiaalit joihin voi perehtyä etukäteen, tukevat etukäteen orientoitumista.
Oppimistyöskentely, opiskelijat:
Tehokkaampi nnakkoperehtyminen ennen lähitunteja (esim. kävelyn analyysiä) olisi edistänyt oppimista.
Mikä olisi voinut olla järjestetty toisin?
Opettajien tunteja lomittain - sisältöjen seuraaminen olisi selkeämpää jos jaksottelu olisi muu.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston ja aistien rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy selittää ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija osaa selittää ihmisen ohjaamisen ja opettamisen perusteet siten, että hän osaa analysoida ihmisen kognitiivisen ja motorisen oppimisen lähtötilanteen sekä ohjata ihmisen oppimista.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Soveltava koe vk 21
I uusinta 28.8. DiSKun uusintatenttitilaisuudessa
II uusinta 25.9. DiSKun uusintatenttitilaisuudessa

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste = 27 h opsikelijan työtä
Lähiopetusta 50h ja itsenäistä työskentelyä 85h sisältäen tunneille ja kokeeseen valmistautumisen, itsenäisten tehtävien tekemisen.

Opetusmenetelmät

Flipped classroom

Oppimateriaalit

Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Kauranen, K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2018.Therapeutic Exercise. Foundations and tech-niques.7. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2013. tai uudempi painos. Neuroscience. Missouri: Saunders Elsevier.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2017. Motor Control. Translating research into clinical practice. 5.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.

realization.grade1Description

Tyydyttävä (1,2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

realization.grade3Description

Hyvä (3,4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

realization.grade5Description

Kiitettävä (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.

Sisällön jaksotus

vk 3. 1h (A+B) Johdanto opintojaksoon: fysioterapia /toimintakyky / tutkiminen – havainnointi ja analysointi – itsenäiset tehtävät valmistautuminen Hanna / Taina / Marja
vk 5. 4h A/B Toimintakyky, liikkuminen, liike – havainnoinnin perusteet ja harjoituksia. Alila / Hanna
vk 6. 2h A+B Alustus tehtävään: Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä ja näiden rakennetason edellytykset (ICF) eri ikäkausina. Yksilö, tehtävä, ympäristö. Taina.
Itsenäinen tehtävä: tasapainoilmiön sekä tasapainoilun ja koordinoinnin kykyjen teoreettinen jäsentäminen. Taina
vk 10. 3h A+B Alustus: Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin ja edellytyksiin. Ihmisen liikkumiskyvyn ja liikkumisen kehittyminen eri ikäkausina.
vk 10. 2h A erikseen B. Simulaatiot. Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä. (ICF). Tasapainon neurof. perustan ilmeneminen asentojen, liikkeen,liikkumisen ja toiminnan yhteydessä.Havainnoidaan tasapainoa liikkeessä (suorituksissa).
BERGIN tasapainotesti tasapaino-ilmön tutkimisen oppimisen työkaluna: testiohjeen tutkiminen pareittain. Testiohjeen mukainen käytännön toteutus.
Asiakkaan turvallisuuden varmistamisen ymmärtäminen.
Itsenänen harjoittelu pareittain viikon 13 sim. mennessä: Bergin testin sujuvan toteuttamisen oppiminen. Tasapaino-ilmiön ymmärrys: Opiskelijat kykenevät selittämään mitä asioita liikkeestä, liikkeen edellytyksistä ja tasapainosta voidaan eri testiosioilla havainnoida. Opiskelija ei tunnille tullessaan osaa havainnoida kaikkia em. asioita mutta hän osaa selittää, mitä ilmiöitä ja asioita missäkin osassa testisuoritusta tulisi havainnoida. Taina
vk 11. 4h A ja B erikseen: Asennon havainnoinnin perusteet ja valmistautuminen käytännön tutkimiseen. Tehtäväksianto liikkeen analyysin tuntien pohjaksi. Pirjo
vk 13. 4h A ja B erikseen Simulaatiot. Opiskelijoiden tasapaino-tehtävien pohjalta saama ilmiöymmärrys käytäntöön: edellisellä tunnilla (vko 10, Taina) annetun itsenäisen tehtävän käsittely: kukin pari vuorollaan esittelee Bergin tasapainotestin eri kohtien tulkintaa muille. Ilmiön analyysitaitojen perustan tunnistaminen. Itsenäinen tehtävä: viikon15 lähitunteihin valmistautuminen: koordinaation havainnointi ja analysointi: perehdy annettuihin koordinaatiotesteihin ja vertaile testausten standasrdoinnin tasoa ja luotettavuutta. Valmistaudu pyydettässä esittelemään asiaa lähitunnilla ryhmällesi. Taina
vk 13. 4h A ja B erikseen Asennon havainnointi ja päättely havainnoinnin perusteella. Pirjo
vk 13. 2h A + B yhdessä. Kävelyn analysoinnin perusteet. Annukka
vk 14. 4h Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin) – Pirjo
vk 14 2x2h Pienryhmissä (A1, A2, B1, B2) kävelyn analysointia liikuntalaboratoriossa. Annukka
vk 15. 2h A+B yhdessä. Teoriatunnit. Liikkeiden (ja asentojen) koordinoinnin havainnointi suoritusten (ICF) tasolla, liikkumisen ja toiminnan näkökulma. Fysioterapeuttisen tutkimisen mittarit koordinaation havainnoinnin perustaksi --> Analyysitaitojen kehittyminen, kliininen päättely. Tehtäväksianto: Toimia-tietokanta: tasapainotestien kliininen valinta -asiaan valmistautuminen. Taina
vko 15 2h A ja B erikseen simulaatiot. Koordinaation havainnointi ja analysointi. Taina
vk 16. 4h A ja B erikseen Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan ( kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle). Pirjo
vk 17 2h A erikseen B. Simulaatiot. Asennonhallinnan ja liikkeiden koordinointi suoritusten (ICF) tasolla, liikkumisen ja toiminnan näkökulma. Fysioterapeuttisen tutkimisen työkaluja: Toimia-tietokanta. Opiskelijoiden ennakkotehtävän kautta testien valinnan merkityksen ja osaamisen syventäminen käytäntöön - havainnoinnin analyysitaitojen harjoittelua edelleen. Taina
vk 17. 4 h. A ja B erikseen. Kävelyanalyysi käytännössä. Liikuntalaboratorio. Annukka
vk 18. 4h Aja B erikseen Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle). Pirjo
vk 19. 2h A ja B yhdessä. Opittujen asioiden kertausta ja analyysin (kliininen päättely) pohdintaa. Taina
vk 21. 2h Soveltava koe ViLLE -järjestelmän kautta

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

16

realization.maxSeats

60

Opintopistemäärä

5

Virtuaaliosuus

2

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun