Siirry suoraan sisältöön

Kehittämisprojektin eli opinnäytetyön suunnitelma (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7031573-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.06.2019 - 29.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2019 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
9 op
TKI-osuus
9 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 100
Opettajat
Pia Suvivuo
Sini Eloranta
Anne Rouhelo
Virpi Sulosaari
Katja Heikkinen
Eeva Timonen-Kallio
Anssi Lähde
Marjo Salmela
Liisa Tiittanen
Tiina Hautala
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Johanna Berg
Minna Salakari
Kari Salonen
Heikki Ellilä
Maarit Janhunen
Opintojakso
7031573
Toteutukselle 7031573-3007 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

•Kehittämisprojektin suunnitelma
•Suunnitelmaseminaari
•Vertaisarviointi

Tavoitteet

Kehittämisprojektin eli opinnäytetyön suunnitelma, 10 op
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa hän tekee kehittämisprojektin
- rakentaa kehittämisprojektinsa tietoperustaa ja viitekehystä
- nimetä kehittämisprojektinsa tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
- kirjoittaa ja kuvata toteuttamiskelpoisen kehittämispainotteisen ta tutkimuspainotteisen projektin prosessin
- kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektijohtajana
- arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
- laatia kehittämisprojektinsa viestintäsuunnitelman

Sisältö

Sisältö
- kehittämisprojektin suunnitelma
- suunnitelmaseminaari
- vertaisarviointi

Oppimateriaalit

Kehittämisprojektin aiheeseen/ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä menetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda - oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen ja soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda - pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaisarviointi
Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta ohjeen mukaan, jota on edeltänyt kirjallisesti tuotettu ideavaiheen kuvaus ja kirjallisuuskatsaus hyväksytysti, yhteensä 250 tuntia. Seminaariesitys ja seminaarin osallistujien suunnitelman arviointi kirjallisesti ohjeen mukaan, 17 tuntia. Tarkemmat ohjeet ovat Optimassa omassa työtilassaan.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Kehittämisprojektin suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan. Siinä ilmenevät hanke- ja työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden ja tehtävien asettaminen, tutkimuksellinen ja kehittävä ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos/tulos ja sen hyödynnettävyys, prosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, johtaminen ja oma asiantuntijuus.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämisprojektin suunnitelman ja tutkimussuunnitelman (tarvittaessa) arvioinnin kohteet ovat: hanke- ja työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden ja tehtävien settaminen, tutkimuksellinen ja kehittävä ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos/tulos ja sen hyödynnettävyys, prosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, johtaminen ja oma asiantuntijuus.

Lisätiedot

Edeltävyysehdot: Kehittämisprojektiaiheen ja kirjallisuuskatsauksen hyväksytty suoritus.
Soveltuu vain YAMK - opiskelijoille, ei AMK - opiskelijoille.
Opintojaksoon sisältyy Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi Optimassa.
Sisältö: Kirjastopalvelut ja Finnan peruskäyttö, tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tiedonlähteiden käyttö, lehdet ja artikkelit, tiedon eettinen käyttö, viitteidenhallinta.
Tavoitteet: Opiskelija osaa hakea tietoa itsenäisesti erilaisista tiedonlähteistä sekä pystyy arvioimaan ja hyödyntämään saamaansa tietoa.
Oppimateriaalit: Tiedonhakijan oppaat sovituin osin http://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Siirry alkuun