Kehittämisprojektin eli opinnäytetyön suunnitelma (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7031573-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.06.2019 - 29.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.10.2019 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 9 op
- TKI-osuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 100
- Opettajat
- Pia Suvivuo
- Sini Eloranta
- Anne Rouhelo
- Virpi Sulosaari
- Katja Heikkinen
- Eeva Timonen-Kallio
- Anssi Lähde
- Marjo Salmela
- Liisa Tiittanen
- Tiina Hautala
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
- Johanna Berg
- Minna Salakari
- Kari Salonen
- Heikki Ellilä
- Maarit Janhunen
- Opintojakso
- 7031573
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
•Kehittämisprojektin suunnitelma
•Suunnitelmaseminaari
•Vertaisarviointi
Tavoitteet
Kehittämisprojektin eli opinnäytetyön suunnitelma, 10 op
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa hän tekee kehittämisprojektin
- rakentaa kehittämisprojektinsa tietoperustaa ja viitekehystä
- nimetä kehittämisprojektinsa tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
- kirjoittaa ja kuvata toteuttamiskelpoisen kehittämispainotteisen ta tutkimuspainotteisen projektin prosessin
- kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektijohtajana
- arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
- laatia kehittämisprojektinsa viestintäsuunnitelman
Sisältö
Sisältö
- kehittämisprojektin suunnitelma
- suunnitelmaseminaari
- vertaisarviointi
Oppimateriaalit
Kehittämisprojektin aiheeseen/ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä menetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda - oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppiminen ja soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda - pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaisarviointi
Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta ohjeen mukaan, jota on edeltänyt kirjallisesti tuotettu ideavaiheen kuvaus ja kirjallisuuskatsaus hyväksytysti, yhteensä 250 tuntia. Seminaariesitys ja seminaarin osallistujien suunnitelman arviointi kirjallisesti ohjeen mukaan, 17 tuntia. Tarkemmat ohjeet ovat Optimassa omassa työtilassaan.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Kehittämisprojektin suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan. Siinä ilmenevät hanke- ja työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden ja tehtävien asettaminen, tutkimuksellinen ja kehittävä ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos/tulos ja sen hyödynnettävyys, prosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, johtaminen ja oma asiantuntijuus.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämisprojektin suunnitelman ja tutkimussuunnitelman (tarvittaessa) arvioinnin kohteet ovat: hanke- ja työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden ja tehtävien settaminen, tutkimuksellinen ja kehittävä ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos/tulos ja sen hyödynnettävyys, prosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, johtaminen ja oma asiantuntijuus.
Lisätiedot
Edeltävyysehdot: Kehittämisprojektiaiheen ja kirjallisuuskatsauksen hyväksytty suoritus.
Soveltuu vain YAMK - opiskelijoille, ei AMK - opiskelijoille.
Opintojaksoon sisältyy Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi Optimassa.
Sisältö: Kirjastopalvelut ja Finnan peruskäyttö, tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tiedonlähteiden käyttö, lehdet ja artikkelit, tiedon eettinen käyttö, viitteidenhallinta.
Tavoitteet: Opiskelija osaa hakea tietoa itsenäisesti erilaisista tiedonlähteistä sekä pystyy arvioimaan ja hyödyntämään saamaansa tietoa.
Oppimateriaalit: Tiedonhakijan oppaat sovituin osin http://libguides.turkuamk.fi/etusivu