Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081241-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.05.2019 - 03.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.08.2019 - 03.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
2.9 16-17 Opintojakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät, (toinen tunti tuutorointia) SK, MR
9.9 16-18 Rikosseuraamustyö MR
11.9 16-18 Mielenterveys- ja päihdetyö SK
16.9 16-18 Elämänkaaren eri vaiheet, erityisesti nuoruus ja ikääntyminen MR
23.9 16-18 Optimakirjatentti
-
9.9, 11.9 ja 16.9 Ohjauskertoihin valmistaudutaan lukemalla ko. asiakasryhmään ja sen ohjaukseen liittyvää oheismateriaalia (ohjeet Optimassa).
Eri asiakasryhmien ohjaamiseen liittyvä oppimistehtävä.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa
Sisältö
Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö
Oppimateriaalit
KIRJATENTTI:
Vilen, Leppämäki ja Ekström 2008 tai vastaava. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita.
Nurmi, J.E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös verkossa.
...
ENNAKKOTEHTÄVIEN MATERIAALIA (MÄÄRITELLÄÄN TARKEMMIN OPTIMASSA):
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOY.
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
.
TIEKARTTA 2030Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityöntulevaisuusselvitys SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41:
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161612/R41_19_Tiekartta_2030.pdf?sequence=1&isAllowed=y
.
Seniori- ja vanhustyö:
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi.
Kansallinen muistiohjelma 2012-2020 (myös verkossa).
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
Pietilä, M. & Saarenheimo, M. 2017. Ilmeikäs arki. Helsinki: VTKL (myös verkossa).
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
Riekkinen-Tuovinen, Sointu 2018. Sosiokulttuurista vanhustyötä paikantamassa:
tutkimus erilaisissa vanhusten asumisympäristöissä. Itä-Suomen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta / Yhteiskuntatieteiden laitos
Väitöskirja.
...
Mielenterveys:
www.mielenterveystalo.fi/aikuiset.
www.mielenterveysseura.fi/materiaalit.
www.thl.fi/mielenterveys.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016. Käytännön mielenterveystyö. Helsinki: Sanoma Pro (sis. myös päihdetyötä).
...
Päihdetyö:
www.paihdelinkki.fi/tietopankki.
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saario, P. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Hygieia -sarja. Helsinki: Tammi.
...
Rikosseuraamusalan työ:
https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/haku/hakutulos.html.stx
https://www.krits.fi/tietoa/
...
Nuorten kanssa tehtävä työ:
Sinkkonen, Jari. 2010. Nuoruusikä. Kirja kirjastosta. Ei ole verkkojulkaisuna.
Juntunen, Iina & Ylimys, Susanna. 2017. Askelmerkkejä löytävään nuorisotyöhön. Aseman lapset ry. > kirja löytyy verkkojulkaisuna ilmaiseksi pdf-muodossa.
Muu oppimateriaali:
Omakuva N.Y.T. Luonnoskirja 2018. Löytyy ilmaiseksi verkkojulkaisuna.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen työskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
23.9.19 Optima-tentti klo 16-18.
Uusintatentit Optimassa 28.10.19 ja 16.12.19.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävän ohje Optimassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Verkkotapaamiset ja niihin valmistautuminen ennakkomateriaaliin perehtymällä 2 op. Hyväksytty / hylätty.
2. Optimatentti kirjoista 2 op. Numeerinen arviointi. 1-5 / hylätty.
3. Yksilötehtävä 1 op. Eri asiakasryhmien ohjaaminen. Hyväksytty / hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei hahmota ihmisen elämänkaaren eri vaiheita eikä identiteetin kehittymisen prosessia.
- ei tunnista asiakasryhmien erityispiirteitä eikä erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- hahmottaa ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessia.
- tunnistaa asiakasryhmien erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää ihmisen elämänkaaren eri vaiheet ja identiteetin kehittymisen prosessin
- tunnistaa asiakasryhmien erityispiirteitä ja osaa työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää ihmisen elämänkaaren eri vaiheet ja identiteetin kehittymisen prosessin ja soveltaa tietoaan käytännön ohjaustyössä.
- tunnistaa asiakasryhmien erityispiirteet ja osaa työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa.