Skip to main content

Counselling and support for adult clients (5cr)

Code: 7081241-3003

General information


Enrollment
10.05.2019 - 03.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2019 - 03.11.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Teachers
Heidi Ristseppä
Sirppa Kinos
Meeri Rusi
Teacher in charge
Meeri Rusi
Course
7081241

Unfortunately, no reservations were found for the realization Counselling and support for adult clients 7081241-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

2.9 16-17 Opintojakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät, (toinen tunti tuutorointia) SK, MR
9.9 16-18 Rikosseuraamustyö MR
11.9 16-18 Mielenterveys- ja päihdetyö SK
16.9 16-18 Elämänkaaren eri vaiheet, erityisesti nuoruus ja ikääntyminen MR
23.9 16-18 Optimakirjatentti
-
9.9, 11.9 ja 16.9 Ohjauskertoihin valmistaudutaan lukemalla ko. asiakasryhmään ja sen ohjaukseen liittyvää oheismateriaalia (ohjeet Optimassa).
Eri asiakasryhmien ohjaamiseen liittyvä oppimistehtävä.

Objective

Student
- knows the different phases of the life cycle and the identity development process
- learns different ways to work with the young and adults

Content

Content
- life cycle and identity development
- crisis and mental health work
- social work with substance abusers
- work in the criminal sanctions field
- work with the seniors

Materials

KIRJATENTTI:
Vilen, Leppämäki ja Ekström 2008 tai vastaava. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita.
Nurmi, J.E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös verkossa.
...
ENNAKKOTEHTÄVIEN MATERIAALIA (MÄÄRITELLÄÄN TARKEMMIN OPTIMASSA):
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOY.
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
.
TIEKARTTA 2030Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityöntulevaisuusselvitys SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41:
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161612/R41_19_Tiekartta_2030.pdf?sequence=1&isAllowed=y
.
Seniori- ja vanhustyö:
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi.
Kansallinen muistiohjelma 2012-2020 (myös verkossa).
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
Pietilä, M. & Saarenheimo, M. 2017. Ilmeikäs arki. Helsinki: VTKL (myös verkossa).
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
Riekkinen-Tuovinen, Sointu 2018. Sosiokulttuurista vanhustyötä paikantamassa:
tutkimus erilaisissa vanhusten asumisympäristöissä. Itä-Suomen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta / Yhteiskuntatieteiden laitos
Väitöskirja.
...
Mielenterveys:
www.mielenterveystalo.fi/aikuiset.
www.mielenterveysseura.fi/materiaalit.
www.thl.fi/mielenterveys.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016. Käytännön mielenterveystyö. Helsinki: Sanoma Pro (sis. myös päihdetyötä).
...
Päihdetyö:
www.paihdelinkki.fi/tietopankki.
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saario, P. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Hygieia -sarja. Helsinki: Tammi.
...
Rikosseuraamusalan työ:
https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/haku/hakutulos.html.stx
https://www.krits.fi/tietoa/
...
Nuorten kanssa tehtävä työ:
Sinkkonen, Jari. 2010. Nuoruusikä. Kirja kirjastosta. Ei ole verkkojulkaisuna.
Juntunen, Iina & Ylimys, Susanna. 2017. Askelmerkkejä löytävään nuorisotyöhön. Aseman lapset ry. > kirja löytyy verkkojulkaisuna ilmaiseksi pdf-muodossa.
Muu oppimateriaali:
Omakuva N.Y.T. Luonnoskirja 2018. Löytyy ilmaiseksi verkkojulkaisuna.

Teaching methods

Verkko-opiskelu, itsenäinen työskentely.

Exam schedules

23.9.19 Optima-tentti klo 16-18.
Uusintatentit Optimassa 28.10.19 ja 16.12.19.

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely.

Student workload

Oppimistehtävän ohje Optimassa.

Evaluation methods and criteria

1. Verkkotapaamiset ja niihin valmistautuminen ennakkomateriaaliin perehtymällä 2 op. Hyväksytty / hylätty.
2. Optimatentti kirjoista 2 op. Numeerinen arviointi. 1-5 / hylätty.
3. Yksilötehtävä 1 op. Eri asiakasryhmien ohjaaminen. Hyväksytty / hylätty.

Failed (0)

Opiskelija
- ei hahmota ihmisen elämänkaaren eri vaiheita eikä identiteetin kehittymisen prosessia.
- ei tunnista asiakasryhmien erityispiirteitä eikä erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija
- hahmottaa ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessia.
- tunnistaa asiakasryhmien erityispiirteitä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää ihmisen elämänkaaren eri vaiheet ja identiteetin kehittymisen prosessin
- tunnistaa asiakasryhmien erityispiirteitä ja osaa työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- ymmärtää ihmisen elämänkaaren eri vaiheet ja identiteetin kehittymisen prosessin ja soveltaa tietoaan käytännön ohjaustyössä.
- tunnistaa asiakasryhmien erityispiirteet ja osaa työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa.

Go back to top of page