Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD97-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2019 - 15.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 18 - 50
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Kati Naamanka
- Taina Vahtera
- Ajoitusryhmät
- PFYSIS18A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- PFYSIS18B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PFYSIS18APFYSIS18A
-
PFYSIS18BPFYSIS18B
- Pienryhmät
- PFYSIS18A
- PFYSIS18B
- Opintojakso
- TH00BD97
realization.id
15247
realization.code
TH00BD97-3001
realization.startDate
01.08.1919
realization.endDate
31.12.1919
realization.enrollmentStart
02.07.1919
realization.enrollmentEnd
15.09.1919
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen
Sisältö
Liikkeen säätely fasilitaation pohjana, perusliikkumisen fasilitaatio, tasapainon harjoittaminen, visuaalisen, verbaalisen, kognitiivisen ja manuaalisen ohjaamisen menetelmät käytännössä, palaute sekä sen merkitys ja käyttö, eri ikäisten asiakkaiden valmiuksien huomiointi ohjauksessa ja harjoittamisessa, teknologian hyödyntäminen ohjaamisessa ja harjoittamisessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Kts. Edeltävyysehdot
Lisätiedot
Kts. Edeltävyysehdot
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen rakenteen ja toiminnan (tuki- ja liikuntaelimistön ja hermoston sekä vitaalitoiminnot).
Opiskelija osaa havaita ihmisen liikkumis- ja toimintakyvystä liikkeen peruselementit sekä liikkeen edellytysten tapahtumisen. Opiskelija osaa kliinisen päättelyn avulla ajatella niissä näkyviä puutteita ja vahvuuksia.
Opiskelija osaa ohjata motorista oppimista fysioterapeuttisin ohjausmenetelmin.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• harjoittaa tavoitteisesti näyttöön perustuvin menetelmin eri ikäisten asiakkaiden liikkumista ja toimintakykyä sekä niiden osa-alueita hyödyntäen ja soveltaen fysioterapian eri ohjausmenetelmiä,
• toteuttaa valitsemansa terapeuttisen harjoittelun turvallisesti huomioiden asiakkaan toimintaympäristön,
• arvioida terapeuttisen harjoittelun toteutumista sekä tarvittaessa muuttaa ohjaus- ja terapiasuunnitelmaansa tilannekohtaisesti
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo 100%.
Opiskelijan työskentelyä lähitunnilla arvioidaan aktiivisuuden osalta: työskentelyyn osallistuminen fyysisesti ja kognitiivisesti läsnä ollen, kommunikointi ”asiakkaan” kanssa, tiedon ja reflektion tuottaminen, tehtävien tekemiseen osallistuminen pari- tai ryhmätyöskentelyssä. Näistä käytössä myös vertaisarviointilomake.
Kokeen arviointikriteerit esitetty alla.
Kokeen arvosana 0-5
Kirjallisten tuotosten taso: + / - 0,5 numeroa kokonaisarvosanasta
Tuntiaktiivisuus: + / -0,5 numeroa kokonaisarvosanasta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Koe on merkitty lukujärjestykseen.
uusintakokeet sovitaan opettajien kanssa kaikille uusijoille samaan päivään. Uusintakokeiden ajankohdat kirjataan tähän toteutussuunnitelmaan loppuvuoden lukujärjestysten vahvistuttua. uusinnat ovat tämän lukukauden puolella.
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op x 27h = 135h
Itsenäinen opiskelu
Vko 35 lähitunteihin mennessä ennakkotehtävä:
Tarkista että osaat aiempien opintojaksojen ( esim. liikkumis- ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi) ydinsisällöt liikkeeseen ja liikkumiseen liittyen. Esim. liikkeen liikkeen ja toimimisen havainnoinnin "polun", liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet, tärkeänä esim. tasapaino ilmiönä (Oppimateriaalit ja Optiman materiaalit, aiemmat oppimistehtävät).Opiskele tekemäsi tehtävä tasapinosta ilmiönä. Ymmärrä mistä kehon rakenteellisista ja toiminnallisista tekijöistä (ICF) tasapainoinen liike ja toiminta rakentuu.
Vko 37 lähitunneille valmistautuminen: Pienryhmät työstävät demonstraatiot tasapainoharjoitteluun liittyen. Raportointi.
ITSENÄINEN OPPIMISTYÖSKENTELY opintojakson kuluessa viikolta 38 eteenpäin: (ei käynnisty ennen opettajaohjausta asiakastyöstä!) Optimassa tästä varsinainen tehtäväohje.
Kukin pienryhmä ryhmä syventyy yhteen asiakastapausesimerkkiin eli perusliikkumisen pulmaan. Asiakastyöstä kirjataan raportti asiakastyön raportoinnin mukaisesti.
Kukin pienryhmä:
- videoi yhden ”asiakkaan” liikettä, liikkumista ja toimintaa, aiheena kunkin ryhmän oma teema.
- analysoi havainnoinnin avulla asiakkaalle haasteellisen toimimisen / suorituksen / liikkeen merkittävimmät kriittiset ja itsenäistä selviytymistä uhkaavat kohdat.Havainnoitavia asioita:
--> kehon liikkeiden tuottamisessa oleellisten rakenne- ja kehon toiminta-tason (ICF) edellytykset, joita suoritukseen tarvitaan.
--> oleellisten lihastyömuotojen tapahtuminen.
--> biomekaniikan mahdollistuminen: estääkö jokin edellytyksen puute/vajavuus/rajoite optimaalista biomekaniikkaa? Kompensaatiot? Asiakkaan voimavarat?
- laatii kirjallisesti asiakkaan fysioterapian tavoitteet ICF- toimintakykyluokituksen ja SMART-jäsennyksen mukaisesti.
- laatii ja kirjaa kaksi perusteltua fysioterapeuttista harjoitetta. Perustelee terapeuttisen harjoitteen valinnan sekä terapiaympäristön viitekehykseen: yksilö, tehtävä, ympäristö (Shumway-cook, Woollacott).
- ratkaisee ja kirjoittaa, miten ohjaus tulisi toteuttaa kaikkien ohjaustapojen osalta (man/kinesteettinen, vis., verb., kogn.) .Ryhmä kiinnittää erityisesti huomiota manuaalisen ohjaamisen valintaan ja hallintaan. Teoreettista tukea tehtävän suorittamiseen antavat kaikki edeltävät ammattiopionnot. Lisäksi Optimassa oleva tämän opintojakson oppimateriaali, diat, jne.
Tehtävä palautetaan Optimaan kunkin pienryhmän omaan palautuslaatikkoon.
Kaikki opiskelijat valmistautuvat seuraavalle lähitunnille perehtymällä kunkin ryhmän tekemään suunnitelmaan etukäteen, valmistautuminen yhteiseen reflektioon.
Opetusmenetelmät
Flipped classroom
Oppimateriaalit
Ensimmäisen vuoden oppimtaeriaalin sovellus käytäntöön
Tällä opintojaksolla ohjattu materiaali (Kts. Optima)
Opiskelijoiden löytämä perusteltu ja pätevä materiaali
realization.grade0Description
ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
0 ei juuri mitään fysioterapeuttista ohjaksellista mukana.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
0 ei fasilitoiva, ehkä vaikeuttaa suoriutumista, tekee puolesta / ei ohjaa, ohjaus epäselvää
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN,
0 Ei ohjannut asiakkaan kannalta mielekkäitä asioita liikkeessa / toiminnassa (biomekaniikan ja anatomis-fysiologisten asioiden ymmärräys puuttui)
realization.grade1Description
ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
1 heikko kuten edellä, puolet asioista esillä. Asiakkaan aktivointi hyvin vähäistä
2 puolet odotetuista ohjauselementeistä esillä, mutta liian voimakas / heikko / epäselvä ohjaus.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
1 heikko kuten edellä, puolet elementeistä esillä hajanaisesti
2 ohjaa, mutta liian kepeä/voimakas/epäselvä ohjaus, peruselementit vajaat, aavistus asiakaslähtöisyyttä
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN, opiskelija ”tietää mitä on ohjaamassa ja miksi”:
1 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa, mutta vain puolet oikein, hapuilua, epämääräisyyttä, asiakkaan selvästi vaikea suorittaa.
2 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa mutta puolet oikein. Asiakkaan suoritus onnistuu kömpelösti. Ohjaaja ei huomaa tai kykene korjaamaan puutteita.
realization.grade3Description
ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
3 0hjaava siten että asiakas onnistuu, mekaanista, asiakkaan aktivointi melko vähäistä
4 sujuva, ohjaava, selkeä, ydinasiat esillä, jotain asiakaslähtöistä variaatiota
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
3 0hjaava siten että asiakkaan suoritus onnistuu, hakee ja löytää ohjauksen, kaikki ohjamisen elementit esillä, asiakaslähtöisyyden huom. vajaata
4 ohjaava, erityisen selkeä, asiakkaan helppo suorittaa
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN
3 Oleelliset liikkeen biomekaan./anatomiset kohdat/asiat ovat ohjauksessa, ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti.
4 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa ja asiakaslähtöisesti luontevasti liikkeen kuluessa säädeltyjä, opiskelija etsii mukauttamista.
realization.grade5Description
ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
5 Taidokas ohjaava,selkeä, ydinasiat esillä, asiakaslähtöistä variaatiota jossa luovuutta tilannekohtaisesti, välineiden järkevä hyödyntäminen koetehtävän rajoissa
Erityisesti manuaalineniikkeen ohjaaminen:
5 ohjaava, taidokas, vaihteleva tilanne ja tehtävän osa-aluekohtaisesti. Asiakaslähtöistä.
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN:
5 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti. Sujuvaa vaihtelevuutta, opiskelija hallitsee tai kokeilee eri variaatioita tarvittaessa.
Kansainvälisyys
Asiakastapaustehtävät
Opiskelijoiden suorittamat demonstraatiot ja ohjattu simulaatioharjoittelu
Sisällön jaksotus
Viikon 35 lähitunteihin mennessä itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävä (kts.kohdassa oppimistehtävät... jne.)
Vko35 Orientaatio opintojakson työskentelyyn, tutustutaan:
sisällöt, oppimismenetelmät, tehtävät, käytännön / teoreettinen koe. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin joissa case-tapausten ratkaisemistyöskentely tapahtuu.
Teoreettinen alustus aiheeseen.
35-37 Opiskelijat: case 1 työstö. "Tasapainon havainnointi, ft-analyysi ja harjoittaminen"
Vko 37 A ja B erikseen 2x 45min. Teoreettinen perustelu, demonstraatiot ja simulaatiot:
Tasapainon harjoittaminen fysioterapiassa case-esimerkkien kautta.
Vko 39 A ja B erikseen. Teoriasyvennys demonstraatioin ja simulaatioin.
Vko 40 A ja B erikseen. case 2) vuoteella asennon korjaaminen selinmakuuasennossa ylöspäin (kohti pää-päätyä)
Vko 41 A ja B erikseen. case 3) istumasta seisomaannousu ja istuen asennon muuttaminen kankkukävelyllä.
Vko 41 A case 4) istuen tavaran poimiminen lattialta: koko keho huomioidaan
vko 42 B. case 4) istuen tavaran poimiminen lattialta: koko keho huomioidaan
Vko 42 A ja B erikseen. case 5) lattialta istuma-asennosta seisomaan nousu ei-toispolviseisonnan kautta
Vko 42 A ja B erikseen. case 6) Lattialta istuma-asennon kautta seisomaan nousu toispolviseisonnan kautta
Vko 44 A ja B erikseen. case 7) Toispolviseisonnan kautta “kyykistyminen” alas lattialle ja ylösnousu
Vko 44 B case 8) kävely ja siihen liittyen pystyasennosa tapahtuva fysioterapeuttinen ohjaaminen ja harjoittaminen
Vko 45 A case 8) kävely ja siihen liittyen pystyasennosa tapahtuva fysioterapeuttinen ohjaaminen ja harjoittaminen
vko x Kertaustunnit
Vko x Teoria ja käytännön koe: Teoria: teoreettinen perustelu käytännän kokeen asiakastapaukselle. Käytännön koe: asiakastapauksen ratkaisu ja simulaatio.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
18
realization.maxSeats
50
Opintopistemäärä
5
Virtuaaliosuus
2
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22602
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean