Ihmisen oppimisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD95-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2019 - 19.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 50
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Taina Vahtera
- Pirjo Pennanen
- Ajoitusryhmät
- PFYSIS19A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- PFYSIS19B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PFYSIS19APFYSIS19A
-
PFYSIS19BPFYSIS19B
- Pienryhmät
- PFYSIS19A
- PFYSIS19B
- Opintojakso
- TH00BD95
realization.id
15256
realization.code
TH00BD95-3002
realization.startDate
01.08.1919
realization.endDate
31.12.1919
realization.enrollmentStart
02.07.1919
realization.enrollmentEnd
19.09.1919
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Ihmisen oppimisen tukeminen
Sisältö
Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), asiakkaan kohtaaminen, asiakaslähtöiset vuorovaikutuskeinot, asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen niin tutkiessa kuin terapiaa toteuttaessa, haastattelu tutkimismenetelmänä, erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
• selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
• valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta,
• yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista,
• hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan eli suoritusmerkinän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Optimaan palautetut itsenäiset tehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Ryhmätehtävä: motorisen taidon opettaminen. Opettajan arviointi 0-5. Arvioidaan tuotetun materiaalin kattavuus tehtäväohjeisiin verraten. Arvioidaan esityksen ammatillisuus ja ryhmän jäsenten osallisuus. Kunkin pienryhmän sisäinen työskentelyä koskeva vertaisarviointi huomioidaan. Kaikki ryhmän jäsenet eivät aina saa samaa numeroa ryhmätyöstä. Ryhmätyö voi olla hylätty jos osallistumista työskentelyyn ei ole, tai jos työskentely haittaa / vaikeuttaa ryhmäntyöskentelyä. 50% kokonaisarvosanasta.
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. 50% kokonaisarvosanasta. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista.
Arviointikriteerit:
Solo-taksonomian mukaisesti, kts. Optima.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
uusintakokeet:
1: Vuoden 2020 ensimmäinen yleinen uusintakoe
2: Vuoden 2020 toinen yleinen uusintakoe
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakosolla on läsnäolovelvoite. Opetus etenee kumulatiivisesti ymmärrystä ja osaamista aiemman varaan rakentaen.
Kunkin kaksoistunnin osalta: poissaolot: Opiskelija lähettää opettajalle s-postissa suunnitelman siitä, miten osoittaa opettajalle osaamisen poissaolotunnilla opiskelluissa asioissa?
Osallistuminen osoitetaan poissaoloa seuraavalla lähitunnilla johon opiskelija osallistuu.
Oleellista on esittää oppimisen ydinkohtia (ei materiaalikopiointia) ja yhdessä opittuja asioita (opiskelijoiden tunnilla esiin nostamat asiat, keskusteluiden antia,yhteisten reflektioiden sisältöjen hallintaa).
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viikot 36-44 MOTORINEN OPPIMINEN
Kokonaisuus 5 op = 5 x 27h opisk. työtä = 135h.Lähiopetusta yhteensä 44h. Itsenäistä opiskelua 104h
Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
- Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen
- Oppimisteoriat: Sovellus itseen: Itsereflektiiviset tehtävät tunnilla / itsenäisenä oppimisena: ”Minä oppijana / ohjaajana”
- Motorisen kontrollin ja oppimisen teoriat –ryhmäreflektio: teorioiden tunteminen ja mielikuvan sekä mind mapin muodostuminen teorioista.
- Asiakkaan motorisen taidon opettaminen käytännössä ja siihen liittyvä ohjaaminen:
Pienryhmätehtävä: opitun teorian sovellus käytäntöön: motorisen taidon opettaminen ja ohjaaminen. Pienryhmätehtävä sisältää seuraavat asiat:
- Oppija-analyysi – motorisen oppimisen kolmevaiheinen malli ohjaamisen perustana. - Motorisen taidon oppiminen / opettaminen ja ohjaaminen sisältäen asiat: feedbackin laatu, tiheys ja ajoitus, KP, KR, transfer-käsitteen sovellus.
- Ohjaaminen: visuaalinen, kognitivis/verbaalis/auditiivinen sekä kinesteettis/manuaalinen.
- Opettamisen kirjallinen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi, näistä esitys ryhmälle.
VUOROVAIKUTUS TERAPAISUHTEESSA
Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.
Oppimateriaalit
MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
Optimassa ohjattu materiaali.
VUOROVAIKUTUS
Hankittava oppikirja: Vänskä K. , Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Opettajalta saatava materiaali:
- Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita.
- Artikkeli: Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Sisällön jaksotus
VIIKOT 36-44 MOTORINEN OPPIMINEN,
Vko 36: 4h A+B. Orientaatio. Opintojakson kokonaisuus / osat.Tehtävät. Järjestäytyminen ryhmiin..
Oppimisen käsitteitä ja teoriaperustaa, näkökulmana ihmisen oppimisen tukeminen fysioterapiassa. Tiedonkäsitys, erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä, oppimisteoriat, konstruktivistinen oppimiskäsitys.
Tuntitehtävä: sukan pukeminen.
Oppimistehtävä ennen seur. lähituntia (2h): Opiskelijan oma tiedonkäsitys ja sen vaikutus ohjaukseen.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia:Motorisen kontrollin teoriat – tehtävä. (Palauta Optimaan ohjeen mukainen tehtävävastaus.) Mukaan tunnille.
Vko 37 4h A + B Motorisen kontrollin perustaa. Itsenäisten tehtävien käsittely pienryhmissä.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia: Motorisen oppimisen teoriat -tehtävä (diasarjan lopussa). Palauta Optimaan ohjeen mukainen tehtävävastaus. Mukaan tunnille.
Vko 38 4h A + B Motorisen taidon oppimisen perustaa, jatkuu. Itsenäisten tehtävien käsittely.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia: Perehdy fysioterapeuttisen ohjaamisen materiaalit: Ohjaamisessa tehtävät valinnat: Feedback ja mallintaminen, sekä toinen materiaali valinnoista.
Vko 39: Käsitellään ohjaamisessa tehtävät valinnat: Feedback ja mallintaminen. Lisäksi aloitetaan muut ohjaamisessa tehtävät valinnat.
Vko 40 Jatketaan opittujen teorioiden ja ohjaustaitojen syventämistä motorisen opettamisen ryhmätehtäviä työstäen.
Vko 41,42 ja 44: simulaatiot: ryhmät esittävät omat motorisen opettamisen tehtävänsä pienryhmittäin.
VIIKOT 45-50 VUOROVAIKUTUS FYSIOTERAPIASSA
Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Sammalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus.
TApahtumakohtainen toteutussuunnitelman luonnos on Optimassa.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
25
realization.maxSeats
50
Opintopistemäärä
5
Virtuaaliosuus
3
TKI-osuus
1
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean