Skip to main content

Supporting Human Leaning (5 cr)

Code: TH00BD95-3002

General information


Enrollment
02.07.2019 - 19.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Taina Vahtera
Pirjo Pennanen
Scheduling groups
PFYSIS19A (Size: 30 . Open UAS : 0.)
PFYSIS19B (Size: 30 . Open UAS : 0.)
Groups
PFYSIS19A
PFYSIS19A
PFYSIS19B
PFYSIS19B
Small groups
PFYSIS19A
PFYSIS19B
Course
TH00BD95

realization.id

15256

realization.code

TH00BD95-3002

realization.startDate

01.08.1919

realization.endDate

31.12.1919

realization.enrollmentStart

02.07.1919

realization.enrollmentEnd

19.09.1919

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Supporting Human Leaning

Content

Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners in different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), facing the client, client-centered interaction, support for client’s internal motivation, different learning environments (digitalization)

Qualifications

No preceding knowledge

Objective

The student is able to
• describe different forms of learning and factors affecting on learning,
• explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
• explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
• choose and use client oriented interaction methods in physiotherapy process,
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.

Evaluation methods and criteria

Arvosanan eli suoritusmerkinän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Optimaan palautetut itsenäiset tehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Ryhmätehtävä: motorisen taidon opettaminen. Opettajan arviointi 0-5. Arvioidaan tuotetun materiaalin kattavuus tehtäväohjeisiin verraten. Arvioidaan esityksen ammatillisuus ja ryhmän jäsenten osallisuus. Kunkin pienryhmän sisäinen työskentelyä koskeva vertaisarviointi huomioidaan. Kaikki ryhmän jäsenet eivät aina saa samaa numeroa ryhmätyöstä. Ryhmätyö voi olla hylätty jos osallistumista työskentelyyn ei ole, tai jos työskentely haittaa / vaikeuttaa ryhmäntyöskentelyä. 50% kokonaisarvosanasta.
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. 50% kokonaisarvosanasta. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista.
Arviointikriteerit:
Solo-taksonomian mukaisesti, kts. Optima.

Exam schedules

uusintakokeet:
1: Vuoden 2020 ensimmäinen yleinen uusintakoe
2: Vuoden 2020 toinen yleinen uusintakoe

Completion alternatives

Opintojakosolla on läsnäolovelvoite. Opetus etenee kumulatiivisesti ymmärrystä ja osaamista aiemman varaan rakentaen.
Kunkin kaksoistunnin osalta: poissaolot: Opiskelija lähettää opettajalle s-postissa suunnitelman siitä, miten osoittaa opettajalle osaamisen poissaolotunnilla opiskelluissa asioissa?
Osallistuminen osoitetaan poissaoloa seuraavalla lähitunnilla johon opiskelija osallistuu.
Oleellista on esittää oppimisen ydinkohtia (ei materiaalikopiointia) ja yhdessä opittuja asioita (opiskelijoiden tunnilla esiin nostamat asiat, keskusteluiden antia,yhteisten reflektioiden sisältöjen hallintaa).

Evaluation scale

H-5

Student workload

Viikot 36-44 MOTORINEN OPPIMINEN
Kokonaisuus 5 op = 5 x 27h opisk. työtä = 135h.Lähiopetusta yhteensä 44h. Itsenäistä opiskelua 104h
Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
- Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen
- Oppimisteoriat: Sovellus itseen: Itsereflektiiviset tehtävät tunnilla / itsenäisenä oppimisena: ”Minä oppijana / ohjaajana”
- Motorisen kontrollin ja oppimisen teoriat –ryhmäreflektio: teorioiden tunteminen ja mielikuvan sekä mind mapin muodostuminen teorioista.
- Asiakkaan motorisen taidon opettaminen käytännössä ja siihen liittyvä ohjaaminen:
Pienryhmätehtävä: opitun teorian sovellus käytäntöön: motorisen taidon opettaminen ja ohjaaminen. Pienryhmätehtävä sisältää seuraavat asiat:
- Oppija-analyysi – motorisen oppimisen kolmevaiheinen malli ohjaamisen perustana. - Motorisen taidon oppiminen / opettaminen ja ohjaaminen sisältäen asiat: feedbackin laatu, tiheys ja ajoitus, KP, KR, transfer-käsitteen sovellus.
- Ohjaaminen: visuaalinen, kognitivis/verbaalis/auditiivinen sekä kinesteettis/manuaalinen.
- Opettamisen kirjallinen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi, näistä esitys ryhmälle.
VUOROVAIKUTUS TERAPAISUHTEESSA
Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.

Materials

MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
Optimassa ohjattu materiaali.
VUOROVAIKUTUS
Hankittava oppikirja: Vänskä K. , Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Opettajalta saatava materiaali:
- Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita.
- Artikkeli: Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen

Content scheduling

VIIKOT 36-44 MOTORINEN OPPIMINEN,
Vko 36: 4h A+B. Orientaatio. Opintojakson kokonaisuus / osat.Tehtävät. Järjestäytyminen ryhmiin..
Oppimisen käsitteitä ja teoriaperustaa, näkökulmana ihmisen oppimisen tukeminen fysioterapiassa. Tiedonkäsitys, erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä, oppimisteoriat, konstruktivistinen oppimiskäsitys.
Tuntitehtävä: sukan pukeminen.
Oppimistehtävä ennen seur. lähituntia (2h): Opiskelijan oma tiedonkäsitys ja sen vaikutus ohjaukseen.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia:Motorisen kontrollin teoriat – tehtävä. (Palauta Optimaan ohjeen mukainen tehtävävastaus.) Mukaan tunnille.
Vko 37 4h A + B Motorisen kontrollin perustaa. Itsenäisten tehtävien käsittely pienryhmissä.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia: Motorisen oppimisen teoriat -tehtävä (diasarjan lopussa). Palauta Optimaan ohjeen mukainen tehtävävastaus. Mukaan tunnille.
Vko 38 4h A + B Motorisen taidon oppimisen perustaa, jatkuu. Itsenäisten tehtävien käsittely.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia: Perehdy fysioterapeuttisen ohjaamisen materiaalit: Ohjaamisessa tehtävät valinnat: Feedback ja mallintaminen, sekä toinen materiaali valinnoista.
Vko 39: Käsitellään ohjaamisessa tehtävät valinnat: Feedback ja mallintaminen. Lisäksi aloitetaan muut ohjaamisessa tehtävät valinnat.
Vko 40 Jatketaan opittujen teorioiden ja ohjaustaitojen syventämistä motorisen opettamisen ryhmätehtäviä työstäen.
Vko 41,42 ja 44: simulaatiot: ryhmät esittävät omat motorisen opettamisen tehtävänsä pienryhmittäin.
VIIKOT 45-50 VUOROVAIKUTUS FYSIOTERAPIASSA
Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Sammalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus.
TApahtumakohtainen toteutussuunnitelman luonnos on Optimassa.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

25

realization.maxSeats

50

Number of ECTS credits allocated

5

Virtual portion

3

RDI portion

1

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page