Työyhteisöosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3011514-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
10.06.2019 - 19.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.09.2019 - 13.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Mikko Niskanen
- Opintojakso
- 3011514
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
6.9. klo 13.15-16 Aloitus. Erilaisuus voimavarana. Thomas-analyysi
5.10.2019 mennessä jokainen
1) laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman kurssille ja tallentaa sen Optimaan
2) hakee mahdolliset hyväksiluvut
3) käy ainakin 1/2h henkilökohtaisen ohjauskeskustelun opettajan kanssa joko AMK:lla tai puhelimessa / Skypessä, jossa tarkistetaan kohdat 1 ja 2
4) Halukkaat voivat tehdä Thomas-analyysin ja saada siitä henkilökohtaisen palautteen (1h). Aina henkilökohtaisesti, ei puhelin/skype/sähköposti. Voi olla ohjauskeskustelun yhteydessä, mutta voidaan hoitaa myöhemminkin
1.11. klo 13.15-16 Tunneäly työelämässä. Opiskelijoiden esityksiä.
12.12. klo 9.15-16 Opiskelijoiden esitykset
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Tuntee organisaatioiden rakenteita, tavoitteita ja toimintatapoja
- Osaa kuvata organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin vaikutusta työyhteisössä
- Tunnistaa työyhteisössä toimivien henkilöiden erilaisuuden voimavarana
- Osaa toimia työyhteisön ja tiimin jäsenenä
- Osaa toimia tavanomaisissa työyhteisön ongelmatilanteissa
- Osaa toimia palavereissa ja kokouksissa erilaisissa rooleissa
- Tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- Tuntee rekrytoinnin ja perehdyttämisen käytäntöjä
- Ymmärtää ihmisten motivoitumisen perusteet ja erilaisuuden
- Tuntee perusteet henkilön palkitsemisessa
- Osaa yhteensovittaa organisaation ja yksilön tavoitteita
- Tuntee työsuhteen päättämiseen liittyviä ongelmia
- Pystyy tukemaan organisaationsa osaamisen kehittämistä.
Sisältö
- Yleisimmät organisaatiorakenteet
- Organisaatiokulttuuri ja –ilmapiiri.
- Arvot, toiminta-ajatus, liikediea ja visio. Strategiaprosessi ja sen merkitys eri organisaatiotasoilla.
- Erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen organisaatiossa ja tiimeissä. Henkilön toimintatavan arviointi
- Tyypillisiä ongelmatilanteita ja niiden ratkaiseminen
- Tiimi ja tiimiytyminen, esim. erilaiset tiimit, kehitysvaiheet, toiminta tiimissä, tiimi- ja ryhmätyön ero
- Virtuaaliympäristössä toimivan organisaation erityishaasteet
- Esimiestyön keskeisiä välineitä (kehityskeskustelut, perehdyttäminen, kehittäminen jne)
- Rekrytointi ja perehdyttäminen
- Motivaatio ja palkitseminen
- Työsuhteen päättäminen
- Osaamisen kehittäminen
Oppimateriaalit
Optimassa
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Kontaktiopetus
Oppiminen oman työn yhteydessä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimisesta voi antaa näyttöjä esim.
- Raporttien, esseiden tai muiden kirjallisten suoritusten avulla
- Pitämällä ainakin yhden esityksen jostakin omasta aiheesta
- Omaan työhön liittyvien suoritusten avulla (esim. laatimalla perehdyttämiskansio tai suunnittelemalla koulutuksen työpaikalle)
- Hyväksiluvuilla (erillinen ohje Optimassa)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Omat valinnaiset aiheet, jotka sopivat opiskelijan henkilökohtaiseen urasuunitelmaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kukin opiskelijan suoritus arvioidaan asteikolla 0, 1-5 tai H
Kukin suoritus saa sille henkilökohtaisessa oipiskelusuunnitelmassa varatun painoarvon sen laajuuden mukaan
Koko kurssin arvosana muodostuu näiden suoritusten em. painolla painotettuna keskiarvona
Jos jokin osuus on arvioitu hyväksytyksi (H), sitä ei sisällytetä keskiarvoon
Kaikkien osasuoritusten on oltava tehtyinä hyväksytysti, ennen kuin koko kurssista saa arvosanan
Kurssin suoritusten takaraja on 1.12.2019.
Hylätty (0)
Työ täysin puutteellinen tai virheellinen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen
Lisätiedot
Optimassa