Skip to main content

Work Community Competence (10 cr)

Code: 3011514-3007

General information


Enrollment
10.06.2019 - 19.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2019 - 13.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Mikko Niskanen
Course
3011514
No reservations found for realization 3011514-3007!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

6.9. klo 13.15-16 Aloitus. Erilaisuus voimavarana. Thomas-analyysi
5.10.2019 mennessä jokainen
1) laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman kurssille ja tallentaa sen Optimaan
2) hakee mahdolliset hyväksiluvut
3) käy ainakin 1/2h henkilökohtaisen ohjauskeskustelun opettajan kanssa joko AMK:lla tai puhelimessa / Skypessä, jossa tarkistetaan kohdat 1 ja 2
4) Halukkaat voivat tehdä Thomas-analyysin ja saada siitä henkilökohtaisen palautteen (1h). Aina henkilökohtaisesti, ei puhelin/skype/sähköposti. Voi olla ohjauskeskustelun yhteydessä, mutta voidaan hoitaa myöhemminkin
1.11. klo 13.15-16 Tunneäly työelämässä. Opiskelijoiden esityksiä.
12.12. klo 9.15-16 Opiskelijoiden esitykset

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Tuntee organisaatioiden rakenteita, tavoitteita ja toimintatapoja
- Osaa kuvata organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin vaikutusta työyhteisössä
- Tunnistaa työyhteisössä toimivien henkilöiden erilaisuuden voimavarana
- Osaa toimia työyhteisön ja tiimin jäsenenä
- Osaa toimia tavanomaisissa työyhteisön ongelmatilanteissa
- Osaa toimia palavereissa ja kokouksissa erilaisissa rooleissa
- Tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- Tuntee rekrytoinnin ja perehdyttämisen käytäntöjä
- Ymmärtää ihmisten motivoitumisen perusteet ja erilaisuuden
- Tuntee perusteet henkilön palkitsemisessa
- Osaa yhteensovittaa organisaation ja yksilön tavoitteita
- Tuntee työsuhteen päättämiseen liittyviä ongelmia
- Pystyy tukemaan organisaationsa osaamisen kehittämistä.

Content

- Yleisimmät organisaatiorakenteet
- Organisaatiokulttuuri ja –ilmapiiri.
- Arvot, toiminta-ajatus, liikediea ja visio. Strategiaprosessi ja sen merkitys eri organisaatiotasoilla.
- Erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen organisaatiossa ja tiimeissä. Henkilön toimintatavan arviointi
- Tyypillisiä ongelmatilanteita ja niiden ratkaiseminen
- Tiimi ja tiimiytyminen, esim. erilaiset tiimit, kehitysvaiheet, toiminta tiimissä, tiimi- ja ryhmätyön ero
- Virtuaaliympäristössä toimivan organisaation erityishaasteet
- Esimiestyön keskeisiä välineitä (kehityskeskustelut, perehdyttäminen, kehittäminen jne)
- Rekrytointi ja perehdyttäminen
- Motivaatio ja palkitseminen
- Työsuhteen päättäminen
- Osaamisen kehittäminen

Materials

Optimassa

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Kontaktiopetus
Oppiminen oman työn yhteydessä

Exam schedules

Ei tenttiä

Pedagogic approaches and sustainable development

Työelämälähtöisyys

Completion alternatives

Oppimisesta voi antaa näyttöjä esim.
- Raporttien, esseiden tai muiden kirjallisten suoritusten avulla
- Pitämällä ainakin yhden esityksen jostakin omasta aiheesta
- Omaan työhön liittyvien suoritusten avulla (esim. laatimalla perehdyttämiskansio tai suunnittelemalla koulutuksen työpaikalle)
- Hyväksiluvuilla (erillinen ohje Optimassa)

Student workload

Omat valinnaiset aiheet, jotka sopivat opiskelijan henkilökohtaiseen urasuunitelmaan

Evaluation methods and criteria

Kukin opiskelijan suoritus arvioidaan asteikolla 0, 1-5 tai H
Kukin suoritus saa sille henkilökohtaisessa oipiskelusuunnitelmassa varatun painoarvon sen laajuuden mukaan
Koko kurssin arvosana muodostuu näiden suoritusten em. painolla painotettuna keskiarvona
Jos jokin osuus on arvioitu hyväksytyksi (H), sitä ei sisällytetä keskiarvoon
Kaikkien osasuoritusten on oltava tehtyinä hyväksytysti, ennen kuin koko kurssista saa arvosanan
Kurssin suoritusten takaraja on 1.12.2019.

Failed (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Assessment criteria, good (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Assessment criteria, excellent (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Further information

Optimassa

Go back to top of page