Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön eettiset kysymykset (5op)

Toteutuksen tunnus: 7081166-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2019 - 04.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.04.2020 - 25.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Kari Salonen
Maija-Liisa Aronpää
Liisa Pirinen
Anne Merta
Vastuuopettaja
Maija-Liisa Aronpää
Opintojakso
7081166

Toteutukselle Sosiaalityön eettiset kysymykset 7081166-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteutus maanantaisin klo 16.00-18.00
27.4.2020 Eettinen reflektioprosessi / M-LA
4.5.2020 Yksilö- ja työyhteisötaso, LP
11.5.2020 Yhteiskunnallisen tason tarkastelua / M-LA.
25.5.Oppimistehtävien purku kahdessa pienryhmässä, LP, M-LA

Ennen jokaista tapaamista tehdään ennakkotehtävä, joka on Optimassa.

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Kirjallisuus täydentyy

Opetusmenetelmät

Verkkotyöskentely
Webinaari-työskentely
Itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 4 op ( arviointi hyl, T1-K5)
Verkkotyöskentely 1 op (osallistunut)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op (hyl, T1-K5) vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Siirry alkuun