Siirry suoraan sisältöön

Potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7031506-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Isa Öhberg
Raili Hölttä
Anna-Maija Karapuu
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
7031506
Toteutukselle 7031506-3026 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Teema 1 ( 1op)
- Ihmisen kohtaaminen
- vuorovaikutus
- hyvän tutkimisen edellytykset
- potilaan haastattelu, anamneesi
- ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät

Teema 3 ( 1op)
- potilaan kiininen tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunnantaso, aisti- ja neurologiset toiminnot,kurkku-, nenä- ja korva)

Tavoitteet

Potilaan kliinisen tutkimisen prekliininen harjoittelu 2 opPOTHOP
Tavoitteet:
- Osaa kohdata potilaan ja hänen omaisensa
- Osaa haastatella potilasta, tehdä havaintoja ja dokumentoida ne asianmukaisesti
- Osaa tarkkailla potilaan yleistilaa ja peruselintoimintoja
- Osaa potilaan peruselintoimintojen kliinisen tutkimisen perusperiaatteet
- Hallitsee kliinisessä tutkimisessa käytettävän välineistön
- Osaa tehdä johtopäätöksiä potilaan kliinisen tutkimisen perusteella
- Osaa hyödyntää kliinisen tutkimuksen löydöksiä potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa
- Ymmärtää potilasturvallisuuden tärkeyden ja osaa toimia sen mukaisesti

Sisältö

Sisältö:
- Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (verenkierto, hengittäminen, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
- Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
- Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
- Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö

Oppimateriaalit

ITPE :
Sama materiaali kuin ihmisen tutkimisen perusteissa
Tenttisivut: · Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro. o
s. 10-62 ( ei EKG),
64-79.

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2019 (tai vastaavat sivut muista painoksista). Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tajunnantason seuranta s. 101-103 ·
Verenkierto s. 348-372 (ei sydämen rytmin seuranta s. 354-357)
Hengitys s. 316-347

Opetusmenetelmät

• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Harjoittelu luokassa, simulaatiot
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
* Tekemällä oppiminen
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teema 1 / 1 op
- lähiopetus 15h
- itsenäinen työskentely 12 h

Teema 3/ 1 op
- lähiopetus 15h
- itsenäinen työskentely 12 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:
- kaikki prekliiniset tunnit ovat pakollisia ja edellytys simulaatioon osallistumiselle
- opiskelija on tehnyt etukäteistehtävät ennen prekliinistä tuntia ja pystyy esittämään tehtävänsä

Ammatillinen käyttäytyminen
Opiskelija:
saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa
toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden
toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
vuorovaikutus on ammatillista

Toiminnan perusteleminen
Opiskelija:
kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
hankkinut tietoa toimintansa perustaksi
tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä

Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen
Opiskelija:
kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti
osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden
osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti

Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit
Opiskelija:
kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Siirry alkuun