Skip to main content

Preclinical Training in Patient Examination (2 cr)

Code: 7031506-3026

General information


Enrollment
02.12.2019 - 31.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Teachers
Isa Öhberg
Raili Hölttä
Anna-Maija Karapuu
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
7031506
No reservations found for realization 7031506-3026!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Teema 1 ( 1op)
- Ihmisen kohtaaminen
- vuorovaikutus
- hyvän tutkimisen edellytykset
- potilaan haastattelu, anamneesi
- ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät

Teema 3 ( 1op)
- potilaan kiininen tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunnantaso, aisti- ja neurologiset toiminnot,kurkku-, nenä- ja korva)

Objective

Preclinical Training in Patient Examination 2 crASLUP
Objectives
- Students will know how to interact with patients and their families
- Students will know how to interview patients, carry out observations and document them appropriately.
- Students will know how to observe the patient’s general condition and vital functions.
- Students will become familiar with the principles of the clinical examination of patients’ vital functions.
- Students will master the instruments used in clinical examination.
- Students will know how to draw conclusions from the clinical examination of patients.
- Students will know how to use clinical examination findings to assess patients’ need for care.
- Students will understand the importance of patient safety and will act accordingly.

Content

Contents
- Identification and examination of the vital functions of a healthy individual (circulation, respiration, consciousness, metabolism/excretion)
- Interviewing patients and surveying their general condition
- Customer-driven approach in interacting with patients and their family members
- Instruments used in clinical examination.

Materials

ITPE :
Sama materiaali kuin ihmisen tutkimisen perusteissa
Tenttisivut: · Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro. o
s. 10-62 ( ei EKG),
64-79.

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2019 (tai vastaavat sivut muista painoksista). Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tajunnantason seuranta s. 101-103 ·
Verenkierto s. 348-372 (ei sydämen rytmin seuranta s. 354-357)
Hengitys s. 316-347

Teaching methods

• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Harjoittelu luokassa, simulaatiot
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Pedagogic approaches and sustainable development

• Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
* Tekemällä oppiminen
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi

Student workload

Teema 1 / 1 op
- lähiopetus 15h
- itsenäinen työskentely 12 h

Teema 3/ 1 op
- lähiopetus 15h
- itsenäinen työskentely 12 h

Assessment criteria, approved/failed

HYVÄKSYTTY:
- kaikki prekliiniset tunnit ovat pakollisia ja edellytys simulaatioon osallistumiselle
- opiskelija on tehnyt etukäteistehtävät ennen prekliinistä tuntia ja pystyy esittämään tehtävänsä

Ammatillinen käyttäytyminen
Opiskelija:
saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa
toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden
toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
vuorovaikutus on ammatillista

Toiminnan perusteleminen
Opiskelija:
kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
hankkinut tietoa toimintansa perustaksi
tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä

Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen
Opiskelija:
kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti
osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden
osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti

Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit
Opiskelija:
kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Go back to top of page