Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BS29-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Päivi Erkko
- Sirppa Kinos
- Annika Luomala
- Opintojakso
- TH00BS29
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset
Opintojakso
Sisältö
Opintojakson osaamissisällöt
- Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Erikoistuja käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa. Hän
osoittaa tuntevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakasja palveluohjauksessa. Hän näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön
ja palvelujärjestelmän. Hän tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien
edistämisen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä. Hän näyttää osaavansa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta
asiakkaiden tarpeisiin.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu