Siirry suoraan sisältöön

Projektipaja (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5000BH71-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2020 - 18.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Elina Asukas
Meiju Keinänen
Opintojakso
5000BH71
Toteutukselle 5000BH71-3022 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso pitää sisällään käytännön projektin sekä siihen kytkeytyvän teoriaosuuden projektinhallinnasta.
Jokaisella projektiryhmällä on oma projektinsa, jota ryhmäläiset vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Käytännön projektityöskentelyn lisäksi opintojaksoon kuuluu teoriapainotteisempi projektinhallintaosuus, joka pitää sisällään itsenäistä opiskelua sekä ryhmän pajapiirityöskentelyä ennalta sovituista teemoista. Ryhmien pajapiirit toteutetaan kolme kertaa syksyn aikana pajatapaamisten yhteydessä. Tarkemmat aikataulut sovitaan pajakohtaisesti ohjaajien toimesta.

Tavoitteet

Projektipajan tavoitteena on, että uusi opiskelija oppii, millaista on korkeakouluopiskelu Turun AMK:ssa ja millaisia valmiuksia se opiskelijalta edellyttää. Projektipajan tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana projektiryhmää, jossa on mukana monen eri alan opiskelijoita.

Opintojaksolla opiskelija tutustuu eri koulutuksien opiskelijoihin sekä alkaa luoda työelämässä tarpeellisia verkostoja. Projektipajan tavoitteena on antaa perusvalmiudet projektityöskentelystä, joilla tuetaan seuraavien opiskeluvuosien vaativampien projektiopintojaksojen/-moduulien suorittamista.

Sisältö

johdatus korkeakouluopiskeluun ja projektityöskentelyyn
- työskentely monialaisissa projektipajoissa ja oman projektin toteuttaminen
- vuorovaikutus- ja viestintä projektityössä, projektitulosten esittely
- projektin päättäminen, arviointi ja palaute

Oppimateriaalit

Jaetaan pajakohtaisesti ryhmänohjaajan toimesta Optimasta tai projektipajalaiset voivat itse tutustua materiaaleihin ItsLearnigissa.

Opetusmenetelmät

Sovitaan pajakohtaisesti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, kts. oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaan, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollista (lukuun ottamatta AHOTointia).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen projektiryhmä tuottaa projektinsa ja siihen liittyvien erillisten tuotosten lisäksi orientointi vaiheen ryhmätehtävän, projektisuunnitelman, posterin, esityksen, sekä loppuraportin projektipajansa työskentelyvaiheista. Lisäksi jokainen ryhmäläinen tekee orientointivaiheen yksilötehtävän sekä loppureflektoinnin omasta työskentelystään.
Projektipaja -opintojakso sisältää 133 tuntia opiskelijan työtä (sisältäen ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä), joista noin 80 tuntia on projektipajatyöskentelyä ja noin 53 tuntia projektinhallinan osuutta ja pajapiirityöskentelyä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista projektityöskentelyyn. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 0-5.
Projektipajan arvioitavina kohteina ovat seuraavat asiat:
• Hankkii tietoa ja hyödyntää tai jakaa sitä projektissa.
• Työskentelee tehokkaasti ja työnlaatu on riittävä (projektityöskentely).
• Työskentelee tehokkaasti ja työnlaatu on riittävä (pajapiirit).
• Saa tehtyä työt/tehtävät aikataulussa tai osaa etsiä niihin vaihtoehtoisia tapoja.
• Kehittää ja kokeilee uusia tapoja ongelmien ratkaisemiseen.
• Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän työskentelyä/projektia.
• Osallistuu positiivisesti ryhmän keskusteluihin.
• Huomioi muiden mielipiteet ja vastaa tehokkaasti muiden kommentteihin keskustelun aikana.
• Pyytää palautetta ja kommentteja.

Arvioinnissa käytetään opiskelijan itsearviointia, projektipajalaisten vertaisarviointia sekä ohjaajien arviointia. Arvosanan muodostamisen apuna ovat myös ao. taitokuvaukset eri arvosanoille.

Hylätty (0)

• Opiskelija ei ole osallistunut projekti- ja pajapiirityöskentelyyn.
• Opiskelija ei ole osallistunut erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija ei ole tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija ei ole noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä/tuotoksia.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu ei vastaa tehtävänantoa.
• Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija on osallistunut välttävästi projekti- ja pajapiirityöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut välttävästi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija on tukenut välttävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut välttävästi yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset myöhässä tai muistutuksen jälkeen.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on tyydyttävää.
• Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanaa hyvä (3 ja 4) ei ole sanallisesti kuvattu, mutta se sijoittuu tyydyttävän ja kiitettävän kuvauksen väliin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• Opiskelija on osallistunut kiitettävästi projekti- ja pajapiirityöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp).
• Opiskelija on tukenut merkittävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut esimerkillisesti yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on kiitettävää.
• Opiskelijan motivaatio on kiitettävää.

Lisätiedot

Sovitaan pajakohtaisesti.

Siirry alkuun