Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011364-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 07.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.09.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Myyntityön koulutus
Opettajat
Anne Antero
Ryhmät
LTOPS20G
LTOPS20G
LTOPS20H
LTOPS20H
Opintojakso
3011364
Toteutukselle 3011364-3019 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisältö
1. Yksilön viestintä
- oman alan ammattitekstit (analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen)
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta, erilaisten tekstien kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistamineSin
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
2. Yhteisöviestintä
- sidosryhmäviestintä (mm. liikekirjeet, sähköpostiviestintä)
- sisäinen ja ulkoinen viestintä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa  analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa  käyttää kielenhuollon oppaita oman viestintänsä tukena
- tunnistaa erilaiset puheenvuorolajit ja argumentoinnin keinot
- osaa  arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa  kehittää viestintäänsä saamansa palautteen perusteella ja antaa rakentavaa palautetta
- osaa  arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan
- tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat
- tuntee yhteisöjen sisäisen ja ulkoisen viestinnän periaatteet.

Sisältö

1. Yksilön viestintä
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
 
2. Yhteisöviestintä
- sidosryhmäviestintä
- sisäinen ja ulkoinen viestintä

Oppimateriaalit

Verkkotunneilla ja Itslearningissa jaetut materiaalit (linkit yms.). Opiskelijat etsivät aktiivisesti toteutuksessa tarvittavaa tietoa ja harjoittelevat käyttämään löydettyä lähdemateriaalia osana omaa raportointiaan.

Opetusmenetelmät

Kurssi pidetään verkossa. Opettaja lähettää viestin opiskelijoille perjantaina 4.9.
Kurssilla pohditaan ja harjoitellaan (yksin, pareittain ja ryhmissä) työyhteisöviestintään liittyviä sisältöjä. Toteutuksen aikana kannustetaan yhdessä oppimiseen (yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, kommunikointitaidot) ja ohjataan opiskelijaa erilaisten tehtävien kautta omien vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Opinnot sisältävät mm. sekä ryhmän että oman toiminnan arviointia.
Opiskelu on aktivoivaa, ja kurssin aikana kartoitetaan ja arvioidaan omaa viestinnällistä osaamista ja annetaan sekä vastaanotetaan prosessin aikaista palautetta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävät tulee olla palautettuna määräaikoihin mennessä. Hyväksyttyä kurssia ei voi uusia.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkotapaamiset, keskustelut ryhmissä ja pareittain (yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, yhteisen tiedon rakentaminen), ryhmä- ja paritehtävät, itsenäinen opiskelu, itsenäinen ja aktiivinen tiedonhankinta ja lähdemateriaalien etsiminen, reflektointi, verkkotentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä viiden opintopisteen kurssilla on noin 135 tuntia.
Kurssilla ei ole ennakkotehtävää.
Työmäärä koostuu verkkotapaamisista, verkkoluennoista, itsenäisestä tiedonhankinnasta, kirjojen yms. materiaalien lukemisesta, erilaisten tekstien kirjoittamisesta (osana lähikertoja, kotitehtävinä, yksin ja pareittain), raportoinnista yms.

Tarkemmat tiedot tehtävistä, tavoitteista, arvioinnista ja aikataulusta on luettavissa Itslearning-oppimisympäristöstä. Nämä asiat myös käydään läpi kurssin aloitustunnilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu jatkuvaan arviointiin. Kurssilla käytetään itsearviointia, vertaisarviointia ja opettajan arviointia. Työtilassa on kunkin tehtävän arviointikriteerit. Tehtävistä muodostuva yhteispistemäärä oikeuttaa arviointitaulukossa mainittuun arvosanaan.
Pistekertymä on nähtävillä omatunnisteen avulla koko kurssin ajan, joten opiskelija voi seurata menestymistään kurssilla.
Oppimistehtävät hyväksytään vain, jos ne on palautettu määräaikaan mennessä. Mikään yksittäinen tehtävä ei ole kurssin hyväksymisen edellytyksenä, jos yhteispistemäärä oikeuttaa kurssin läpäisemiseen.
Suorituksia ei voi korottaa jälkikäteen, ja hyväksyttyä kurssia ei voi uusia.

Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit ovat nähtävillä tehtäväkuvauksen yhteydessä. Lisäksi arvioinnista keskustellaan tehtävänannon yhteydessä. Tehtäväkuvaukset ja arviointikriteerit muodostavat oppimistehtävää koskevan kokonaisuuden.

Hylätty (0)

Kurssi perustuu jatkuvaan arviointiin. Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksymiseen oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kurssi perustuu jatkuvaan arviointiin. Opiskelija on saavuttanut arvosanaan oikeuttavan pistemäärän tekemällä riittävästi oppimistehtäviä. Oppimistavoitteet on saavutettu pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kurssi perustuu jatkuvaan arviointiin. Opiskelija on saavuttanut arvosanaan oikeuttavan pistemäärän tekemällä riittävästi oppimistehtäviä. Oppimistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kurssi perustuu jatkuvaan arviointiin. Opiskelija on saavuttanut arvosanaan oikeuttavan pistemäärän tekemällä riittävästi oppimistehtäviä. Oppimistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija on osoittanut laajaa perehtyneisyyttä kurssin teemoihin ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti tehtävissään. Opiskelija on sitounut työskentelyyn ja osoittanut sen osallistumalla aktiivisesti opetukseen. Opiskelija on omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.

Siirry alkuun