Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan kehittämistehtävä 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011644-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 10.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 05.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Arja Keltaniemi
Ryhmät
MLIITS20LiKe
MLIITS20LiKe
Opintojakso
3011644
Toteutukselle 3011644-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Liiketoiminnan kehittämistehtävä 2 integroituu samaan aikaan toteutuvaan opintojaksoon Palvelu- ja tuotekehitykseen. hHaltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävä 2 on jatkoa Kehittämistetävä 1:n alustavalle konseptisuunnitelmalle. Alustavaa suunnitelmaa rajataan tarkoituksenmukaisesti, mm. rajaus kehittämiskohteeseen, tarkoituksenmukainen käyttäjäryhmä, jolla kehitettävää asiaa testataan. Kehittämistehtävässä sovelletaan erilaisia menetelmiä mm. palvelumuotoilua.

Tavoitteet

Opintojaksolla kehitetään tuotetta, palvelua tai/ja prosessia ketterin menetelmin.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja ja ketterän työskentelyn menetelmiä käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.

Sisältö

- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Miten hyödyntää ketteriä menetelmiä kehittämistyössä
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää tai osallistaa asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä

Oppimateriaalit

Aiheeseen liittyvä valinnainen materiaali.

Opetusmenetelmät

- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Its:iä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Raportti, jossa perustellaan ja kuvataan kehittämisprosessi ja tulokset.
Lähijaksoihin valmistautuminen ja osallistuminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Valmistautuminen ja osallistuminen lähijaksotyöskentelyyn.
Kehittämistehtävän raportista ilmenee vaadittavat asiat.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistehtävästä tuotetaan raportti: Syksyllä kehittämistehtävä 1:ssä työstettyä konseptisuunnitelmaa työstetään eteenpäin. Kehittämiskohteen rajautuminen tarkoituksenmukaisesti > käyttäjäryhmä > testaus > palaute > jatkokehittäminen.
Osallistuminen työskentelyyn lähijaksoilla sekä pienryhmissä, joissa käsitellään kehittämistehtäviä.

Esitietovaatimukset

Liiketoiminnan kehittämisen kehittämistehtävä 1 tulee olla suoritettuna.

Lisätiedot

Edeltävyysehdot: Kevään kehittämistehtävä pohjautuu syksyn Liiketoiminnan kehittämisen kokonaisuuteen, Liiketoiminnan konseptointi.

Siirry alkuun