Liiketoiminnan kehittämistehtävä 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011644-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2021 - 10.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2022 - 05.06.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 2 integroituu samaan aikaan toteutuvaan opintojaksoon Palvelu- ja tuotekehitykseen. hHaltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävä 2 on jatkoa Kehittämistetävä 1:n alustavalle konseptisuunnitelmalle. Alustavaa suunnitelmaa rajataan tarkoituksenmukaisesti, mm. rajaus kehittämiskohteeseen, tarkoituksenmukainen käyttäjäryhmä, jolla kehitettävää asiaa testataan. Kehittämistehtävässä sovelletaan erilaisia menetelmiä mm. palvelumuotoilua.
Tavoitteet
Opintojaksolla kehitetään tuotetta, palvelua tai/ja prosessia ketterin menetelmin.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja ja ketterän työskentelyn menetelmiä käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.
Sisältö
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Miten hyödyntää ketteriä menetelmiä kehittämistyössä
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää tai osallistaa asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä valinnainen materiaali.
Opetusmenetelmät
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Its:iä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Raportti, jossa perustellaan ja kuvataan kehittämisprosessi ja tulokset.
Lähijaksoihin valmistautuminen ja osallistuminen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Valmistautuminen ja osallistuminen lähijaksotyöskentelyyn.
Kehittämistehtävän raportista ilmenee vaadittavat asiat.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistehtävästä tuotetaan raportti: Syksyllä kehittämistehtävä 1:ssä työstettyä konseptisuunnitelmaa työstetään eteenpäin. Kehittämiskohteen rajautuminen tarkoituksenmukaisesti > käyttäjäryhmä > testaus > palaute > jatkokehittäminen.
Osallistuminen työskentelyyn lähijaksoilla sekä pienryhmissä, joissa käsitellään kehittämistehtäviä.
Esitietovaatimukset
Liiketoiminnan kehittämisen kehittämistehtävä 1 tulee olla suoritettuna.
Lisätiedot
Edeltävyysehdot: Kevään kehittämistehtävä pohjautuu syksyn Liiketoiminnan kehittämisen kokonaisuuteen, Liiketoiminnan konseptointi.