Monikulttuurisen osaamisen verkkokoulu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BU21-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.05.2020 - 07.06.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 20.09.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 3 - 30
- Opettajat
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
- Anu Puodinketo-Wahlsten
- Opintojakso
- TH00BU21
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
- Kulttuureista ja uskonnoista
- Maahanmuuttoprosessi ja keskeiset käsitteet
- Transnationaalinen osaaminen
- Terveys- ja sairauskäsityksistä
- Maahanmuuttajien terveys, elintavat ja terveystarkastukset
- Seksuaaliterveyden erityispiirteitä
- Monikulttuuriset asiakastilanteet
1.8.-20.9.2020
Tavoitteet
Opiskelija
- kehittää omaa ammatillista monikulttuurista osaamistaan,
- saa kokonaiskuvan eri kulttuureista ja uskonnoista
- lisää tietoaan maahanmuuttoprosessista ja siihen liittyvistä keskeisistä käsitteistä
- kehittää transnationaalista osaamistaan kaikkiin terveydenhuollon vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteisiin
- saa tietoa erilaisista terveys- ja sairauskäsityksistä sekä terveyteen vaikuttavista tekijöistä
- ymmärtää seksuaaliterveyteen ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita
- osaa soveltaa tietoaan monikulttuurisissa asiakastilanteissa
Lisäksi YAMK-opiskelijat
- monikulttuurisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
- moniammatillinen yhteistyö palvelujen kehittämisessä
- sosiaali- ja terveyspalveluiden monikulttuurinen toteuttaminen kansallisesti ja kansainvälisesti
Lisäksi YAMK-opiskelijoilla
Opiskelija
- soveltaa monikulttuurista osaamistaan tiimivastaavan /esihenkilön näkökulmaan
- osaa kehittää moniammatillista yhteistyötä palvelujen kehittämisessä, toteuttamisessa sekä arvioinnissa
- osaa ennakoida palvelujen kehityssuuntia kansallisesti ja kansainvälisesti
Sisältö
- Kulttuureista ja uskonnoista
- Maahanmuuttoprosessi ja keskeiset käsitteet
- Transnationaalinen osaaminen
- Terveys- ja sairauskäsityksistä
- Maahanmuuttajien terveys, elintavat ja terveystarkastukset
- Seksuaaliterveyden erityispiirteitä
- Monikulttuuriset asiakastilanteet
Oppimateriaalit
Osoitettu Optimassa
Opetusmenetelmät
Verkkokoulu
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöinen osaamisen kehittäminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimateriaaliin perehtyminen, asiakastapausten ratkaiseminen ja raportin tuottaminen, asiantuntijakeskusteluun osallistuminen.
5op - 135 tuntia opiskelijan työtä (arvio jakautumisesta):
Oppimateriaaliin perehtyminen 30t
Asiakastapaukset 35t
Pohdintatehtävät 10t
Testaa tietosi-osio 10t
Keskusteluun osallistuminen 15t ja
Raportin kirjoittaminen 35t
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet):
Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet):
Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen. Työssä käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus:
Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu):
Asioita tarkastelu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.
Muotoseikat:
Ulkoasu siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
HYLÄTTY
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet):
Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet):
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus:
Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu):
Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan.
Muotoseikat:
Ulkoasu puutteellinen ja epäsiisti, lähteet ja lähdeviitteet puutteelliset.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osoitettujen tehtävien suoritus aikataulun mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ei ole