Siirry suoraan sisältöön

Monikulttuurisen osaamisen verkkokoulu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BU21-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 07.06.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 20.09.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
3 - 30
Opettajat
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Anu Puodinketo-Wahlsten
Opintojakso
TH00BU21
Toteutukselle TH00BU21-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

- Kulttuureista ja uskonnoista
- Maahanmuuttoprosessi ja keskeiset käsitteet
- Transnationaalinen osaaminen
- Terveys- ja sairauskäsityksistä
- Maahanmuuttajien terveys, elintavat ja terveystarkastukset
- Seksuaaliterveyden erityispiirteitä
- Monikulttuuriset asiakastilanteet

1.8.-20.9.2020

Tavoitteet

Opiskelija
- kehittää omaa ammatillista monikulttuurista osaamistaan,
- saa kokonaiskuvan eri kulttuureista ja uskonnoista
- lisää tietoaan maahanmuuttoprosessista ja siihen liittyvistä keskeisistä käsitteistä
- kehittää transnationaalista osaamistaan kaikkiin terveydenhuollon vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteisiin
- saa tietoa erilaisista terveys- ja sairauskäsityksistä sekä terveyteen vaikuttavista tekijöistä
- ymmärtää seksuaaliterveyteen ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita
- osaa soveltaa tietoaan monikulttuurisissa asiakastilanteissa

Lisäksi YAMK-opiskelijat
- monikulttuurisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
- moniammatillinen yhteistyö palvelujen kehittämisessä
- sosiaali- ja terveyspalveluiden monikulttuurinen toteuttaminen kansallisesti ja kansainvälisesti


Lisäksi YAMK-opiskelijoilla
Opiskelija
- soveltaa monikulttuurista osaamistaan tiimivastaavan /esihenkilön näkökulmaan
- osaa kehittää moniammatillista yhteistyötä palvelujen kehittämisessä, toteuttamisessa sekä arvioinnissa
- osaa ennakoida palvelujen kehityssuuntia kansallisesti ja kansainvälisesti

Sisältö

- Kulttuureista ja uskonnoista
- Maahanmuuttoprosessi ja keskeiset käsitteet
- Transnationaalinen osaaminen
- Terveys- ja sairauskäsityksistä
- Maahanmuuttajien terveys, elintavat ja terveystarkastukset
- Seksuaaliterveyden erityispiirteitä
- Monikulttuuriset asiakastilanteet

Oppimateriaalit

Osoitettu Optimassa

Opetusmenetelmät

Verkkokoulu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöinen osaamisen kehittäminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimateriaaliin perehtyminen, asiakastapausten ratkaiseminen ja raportin tuottaminen, asiantuntijakeskusteluun osallistuminen.

5op - 135 tuntia opiskelijan työtä (arvio jakautumisesta):
Oppimateriaaliin perehtyminen 30t
Asiakastapaukset 35t
Pohdintatehtävät 10t
Testaa tietosi-osio 10t
Keskusteluun osallistuminen 15t ja
Raportin kirjoittaminen 35t

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet):
Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet):
Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen. Työssä käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus:
Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu):
Asioita tarkastelu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.
Muotoseikat:
Ulkoasu siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.

HYLÄTTY
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet):
Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet):
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus:
Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu):
Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan.
Muotoseikat:
Ulkoasu puutteellinen ja epäsiisti, lähteet ja lähdeviitteet puutteelliset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osoitettujen tehtävien suoritus aikataulun mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ei ole

Siirry alkuun