Siirry suoraan sisältöön

Jazztanssi (3op)

Toteutuksen tunnus: 2011373-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
8 - 8
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettajat
Katja Korpi
David Yoken
Opintojakso
2011373

Toteutukselle Jazztanssi 2011373-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Sisältö ja ajoitus:
Jazztanssin opettamisen opinto-osa toteutetaan opintojen kolmannen vuoden kevätlukukaudella. Kurssi koostuu keskustelevista luennoista, oppimistehtävistä ja opetuslaboratoriotunneista. Opiskelija perehtyy Taiteen perusopetuksen laajanoppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin 2017, jazztanssin opetussuunnitelmaan ja opintojakson muuhun materiaaliin. Kirjallisuuden, luentojen, materiaalin ja liikemateriaalin sekä keskusteluiden kautta opiskelija alkaa hahmottaa tanssinopettajan työn moninaisuutta.
Opiskelija perehtyy jazztanssin perinteisiin, käsitteistöön ja tanssitekniikkaan, liikekieleen ja liikelaatuihin. Opiskelija oppii analysoimaan jazztanssituntien sisältöjä ja teemoja, sekä tuntirakennetta. Opiskelija opettelee analysoimaan eri tasoille sopivaa liikemateriaalia ja tanssisarjoja. Tämän lisäksi opiskelija rakentaa I vsk:n tanssinopettajaopiskelijoille soveltuvan jazztanssitunnin, joka sisältää jazztanssin tuntirakenteen mukaisia tanssiteknisiä, rytmisiä, tilassa ja eri tasoissa liikkuvia harjoitteita. Tanssitunnin liikekieli ja liikelaadut ovat perinteiseen jazztanssiin pohjautuvia opiskelijan omalla tyylillä höystettynä. Opiskelija opettaa 1. vuosikurssin tanssinopettajaopiskelijoille jazztunnin, seuraa toisten opetustunnit ja antaa vertaispalautetta opetuksesta. Erityistä huomiota kiinnitetään työskentelyyn muusikon kanssa sekä kykyyn jäsentää ja rytmittää liikettä puheen, laskujen ja scattauksen (scat singing) keinoin.

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Oppimateriaalit

Opettajan antama liikemateriaali ja oppimateriaali, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma, keskustelut, opiskelijoiden oma liikemateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähioppiminen, oppimistehtävät, keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, tehtäväperusteisuus, keskustelut.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jazztanssin opettamisen opinto-osa on laajuudeltaan 3 op, eli 81 h opiskelijan työtä. Opiskelijan työ koostuu kontaktiopetuksesta, opetuskokeiluista ja oppimistehtävistä, keskusteluista, opetuslaboratoriotunneista ja vertaispalautteesta. Loput työajasta on varattu opetuslaboratoriotuntien suunnitteluun ja valmisteluun, oppimistehtävien tekemiseen ja oman työn reflektointiin.

Opetuslaboratoriotunnit (90min) ja palautteiden kirjaaminen:
Koko vuosikurssi seuraa opetuslaboratoriotunteja ja jokainen seuraaja antaa vertaispalautetta palautekeskustelussa. Tunnin opettanut opiskelija kirjoittaa itsereflektion opetuksestaan ja saamastaan palautteesta, sekä antaa itselleen perustellun arvosanan tunnista asteikolla 1-5.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa. Opetuksen toteuttaminen vastuullisella asenteella ja aktiivinen osallistuminen palautekeskusteluihin.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi.

Hylätty (0)

Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Lisätiedot

-

Siirry alkuun