Siirry suoraan sisältöön

Opetusharjoittelu 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011409-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.07.2019 - 21.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.08.2019 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Mervi Rankila-Källström
Opintojakso
2011409
Toteutukselle 2011409-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetusharjoittelu 2 kuuluu opiskelijan pedagogisiin opintoihin. Opetusharjoittelussa opiskelija harjoittelee omia pedagogisia taitojaan ryhmän kanssa. Opiskelija osaa kytkeä teatterilähtöiset menetelmät osaksi pedagogista osaamistaan

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa opintojakso- tai kurssikurssikokonaisuuden valitsemalleen kohderyhmälle tai ryhmille. Opiskelu tapahtuu työelämäyhteistyössä teatteri-ilmaisun ohjaamisen prosessina. Opetusharjoittelija hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan harjoittelussaan.

Sisältö

Teatteri-ilmaisun opetuksen suunnittelu ja toteutus. Työharjoittelusopimuksen ja -suunnitelman laatiminen. Harjoittelun presentoiminen muille opiskelijoille. Työharjoittelupäiväkirjan raportointi.

Opetusmenetelmät

Opetusharjoittelun rakenne (4. vuoden opetusharjoittelu, 5 op)
1.Opetusharjoittelupaikan hankkiminen ja sen hyväksyttäminen tutoropettajalla.
2.Työharjoittelusopimuksen ja -suunnitelman tekeminen (messin pohja, sama kuin muissakin harjoitteluissa).
Omat tavoitteenasettelut oppimisen suhteen.
3.Yhteiseen opetusharjoittelun aloitukseen osallistuminen.
4.Opetusharjoittelun suunnittelu
(laajempi kaari kokonaisuudesta ennen harjoittelua sekä jokainen opetuskerta ennen opetuskertaa.)
5.Tuntisuunnitelmien ja tuntireflektion palautus Optimaan (ohje ko. kohdassa).
6.Videointi (tee n. 15 min. kooste), valitse jokin toteutustapa:
- Kuvaa itseäsi opettamassa.
Ota huomioon että jos osallistujat näkyvät kuvassa, heiltä pitää olla lupa kuvaamiseen ja tallenteen
näyttöön opiskelijakollegoille sekä opettajalle, pyydä siis allekirjoitus kirjalliseen kuvauslupaan.
Alaikäisiltä osallistujilta pitää olla huoltajan antama kirjallinen lupa. Kuvauslupalomakkeen ja ohjeen
löydät Optimasta.
- Vertaispalautteen kuvaaminen, kuvaa keskustelu, jossa saat vertaispalautteen opettamisestasi.
- Videoitu oppimispäiväkirja, tee videolle oppimispäiväkirjaa, jossa reflektoit tuntisuunnitelmiasi ja
niiden toteutumista, esim. aina ennen ja jälkeen opetuksen.
7.Vertaispalaute:
Kollega käy katsomassa opetustasi ja käytte palautekeskustelun,
käyt katsomassa (saman tai eri) kollegan opetusta ja käytte palautekeskustelun.
Kirjoita vertaispalaute (1 A4) kollegalle ja palauta se myös opettajalle optimaan. Ohje ko. kohdassa.
8.Opettaja kommentoi videotasi optimassa tai ohjaustapaamisessa.
9. Osallistut opetusharjoittelun päätösseminaariin, jossa presentoit harjoittelun (n. 15 min. presentaatio).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetusharjoittelun suunnittelu ja toteutus:tehtävät optimassa.
Opetusharjoittelun presentointi ja raportointi.
Vuorovaikutustilanteet vertaisoppijoiden sekä ohjaajan kanssa

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt harjoittelua kokonaan tai jokin oppimistehtävä puuttuu. Opiskelija on toiminut harjoittelussa vastoin ohjeita ja/tai ammattietiikan vastaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee opetusharjoittelun ja siihen liittyvät oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija toimii oma-aloitteisesti, pedagogiseen osaamiseen liittyviä realistisia tavoitteita asettaen ja niihin pyrkien. Lisäksi opiskelija toimii vuorovaikutustilanteissa dialogisesti ja oppimiseen keskittyen. Opiskelija toimii ongelmia ja haasteita ratkoen ja ohjausta hakien.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija toimii vuorovaikutustilanteissa itseään haastaen ja aktiivisesti kehittäen. Opiskelijan suunnittelu ja toteutus on ammattimaista, eettistä ja osallistujien kokemukselliseen oppimiseen keskittyvää. Opiskelijan pedagoginen ajattelu ja toiminta on innovatiivista.

Siirry alkuun