Näyttelijäntyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011464-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.10.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.11.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Opettajat
- Marja Susi
- Opintojakso
- 2011464
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
? Opiskelija tutustuu näyttelijäntyön perusteisiin teorian ja käytännön harjoitteiden kautta.
Tavoitteet
Opiskelija osaa näyttämöilmaisun perusteet.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Mm. Elina Kilkku: Teatterin tyylilajit - käytännön opas, Miia Pätsi: Näyttelijän tekniikoita, Mihail Tsehov: Näyttelijän tekniikasta sekä otteita lukuisista näyttelijäntyötä käsittelevistä julkaisuista
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla syvennytään näyttelijäntyön tyylilajeihin ja praktiikoihin erilaisten näyttämöllisten harjoitteiden, taiteellisen ajattelun, käytännön kokeilun ja tekstin näyttämöllistämisen kautta. Fokuksessa kurssilla ovat mm. leikki, kokeileminen sekä näyttelijäntyön tyylilajeja tarkastelevat demot.
Käytännön harjoitteiden, pari- ja ryhmätöiden lisäksi kurssilla käydään läpi ja kootaan kirjallista materiaalia sekä keskustellaan opettajan johdolla näyttelijäntyön teoreettisista lähtökohdista.
Kurssilla työskennellään valmiin tekstin kanssa ja mahdollisuuksien mukaan valmistetaan myös demot kurssin päätteeksi. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, demoista sekä kirjallisesta loppuraportista. Opiskelija pitää opintojakson aikana oppimispäiväkirjaa, jossa opiskelija reflektoi omaa oppimisprosessiaan näyttelijäntyön näkökulmasta opintojakson ajan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla painotetaan sitä millaisia näyttelijäntyöllisiä valmiuksia opiskelija tarvitsee siirtyessään työelämään ja miten hän osaa hyödyntää oppimaansa ohjatessaan ryhmiä tai esiintyessään itse.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus tapahtuu lähiopetuksena. Kirjallinen raportti palautetaan opettajalle opintojakson päätteeksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan läsnäoloon, luovaan tuntityöskentelyyn sekä annettujen tehtävien tekemiseen aikataulun mukaisesti. Kurssilla arvioidaan opiskelijan henkilökohtaista kehitystä kurssin aikana sekä opiskelijan leikkisää kokeilumieltä oppimisprosessissa. Arviointiin vaikuttaa myös ryhmätyötaidot: halukkuus ja kyky työskennellä ryhmässä, sosiaalinen anteliaisuus sekä toisten opiskelijoiden kannustaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-läsnäolo lähiopetuksessa
-lisäksi opiskelija suorittaa annetut tehtävät ja suorittaa kaikki osa-alueet aikataulussa
-opiskelija osaa perustiedot aiheesta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-läsnäolo lähiopetuksessa
-annettujen tehtävien suorittaminen aikataulussa
-sisällön soveltaminen oma-aloitteisesti ja sen eteenpäin vieminen opintojakson aikana
-ryhmässä toimiminen ja valittujen sisältöjen kehittäminen reflektoiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-läsnäolo lähiopetuksessa
-annettujen tehtävien suorittaminen aikataulussa
-sisällön soveltaminen oma-aloitteisesti ja sen eteenpäin vieminen opintojakson aikana
-ryhmässä toimiminen ja valittujen sisältöjen kehittäminen reflektoiden ja leikkien
-lisäksi kyky soveltaa ja luoda uutta sekä omista ja ryhmän lähtökohdista suhteessa aiheeseen