Siirry suoraan sisältöön

Nykyteatterin historia (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011485-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2020 - 31.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.04.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
PTEATS18
Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2018
Opintojakso
2011485
Toteutukselle 2011485-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Teatterin analyysiopinnot
Nykyteatterin historian opintojakso 3 op. suoritetaan kokonaan verkko-opintoina.Opintojakson alkuinfo tapahtuu zoom-yhteyden avulla ma 30.3. klo 10-11.30. Tämän jälkeen tehtävät suoritetaan itsenäisesti.
Opintojakso koostuu osa-alueista, joissa opiskelija tutustuu keskeisimpiin 1900-luvun teatterin uudistajiin sekä 2000-luvun ilmiöihin, jotka ovat vaikuttaneet nykyteatteriin ja sen tekijöihin. Materiaalin pohjalta opiskelija soveltaa tietoa käyttäen sitä tehtävien pohjana.

Tavoitteet

Opiskelija osaa 1900-luvun länsimaisen teatterin eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt.

Oppimateriaalit

Eurooppalaisen teatterin historia https://disco.teak.fi/euteatteri/
Suomen teatterihistoria https://disco.teak.fi/teatteri/
+ Muu verkkomateriaali (radiotallenteet, videot, dokumentit)

Opetusmenetelmät

Opiskelija tutustuu nykyteatterin historiaan eri tietolähteiden kautta ja soveltaa tietoa oppimistehtäviin.

Opintojakson tavoite on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta nykyteatterin historiaan sekä nähdä se omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on aktivoida opiskelijaa hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta.
• Lisäksi tavoitteena on vahvistaa opiskelijan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä sekä ohjata opiskelijaa ymmärtämään ihmisten toimintaan vaikuttaneita tekoja erilaisissa tilanteissa. Tavoitteena on kasvattaa historiallista empatiakykyä.
• Opintojakson tavoitteena on myös auttaa opiskelijaa arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille.
• Lisäksi tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historian jatkumoa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija suorittaa tehtävät verkkotehtävinä, joita ohjaava opettaja kommentoi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtäväalueita on yhteensä kuusi ja ne ohjeistetaan Optimassa. Tehtävät palautetaan Optimaan.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien auki kirjoittaminen oppimistehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi kyky itsereflektioon sekä analysoida oman taiteenalan kehitystä.

Siirry alkuun