Tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS56-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2020 - 15.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.03.2021 - 03.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Myyntityön koulutus
- Opettajat
- Riikka Kulmala
- Ryhmät
-
PLIITS19TAHAPLIITS19taha
-
PLIITS19MARPLIITS19mar
-
PLIITS19MAR-APLIITS19MAR-A
-
PLIITS19MAR-BPLIITS19MAR-B
- Opintojakso
- KH00BS56
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tutkimuksellisen kehittämistyön merkitys ja prosessi
Kehittämistyön lähestymistavat: Toimintatutkimus, case-tutkimus, palvelumuotoilu, innovaatioiden tuottaminen.
Kehittämistyön menetelmät (laadulliset ja määrälliset): Haastattelu, havainnointi, kysely, ennakointi, tilastollisista menetelmistä
Aineiston analysointimenetelmät
Opinnäytteen rakenne
Tietoperusta ja lähdekritiikki
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten oppimispäiväkirja, ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon liittyvä tentti tehdään ITSlearning -onlineympäristössä. Tentti on monivalintatentti. Tentin saa uusia 2 kertaa. Korkein arvosana jää voimaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 16 h
Luennot: 16 h
Ohjatut harjoitukset: 16 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 48 h
Tenttiin valmistautuminen: 39 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson harjoitukset muodostavat 60% opintojakson arvosanasta. Suuri osa harjoituksista tehdään lähiopetuksen aikana harjoitustunneilla.
Opintojakson lopuksi tehdään tentti, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Opintojakson aikana kirjoitetaan oppimispäiväkirjaa. oppimispäiväkirjan osuus on 10% arvosanasta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tentti on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut opintojakson lähiopetukseen (vähintään 60% paikalla). Opintojakson harjoitukset on tehty (60% tehty) ja opintojakson testi suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa opintojakson sisältöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa opintojakson sisältöä itsenäisesti.