Person as a Psycho-physical Entity, the Basics (3 cr)
Code: TH00BD91-3004
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 31.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Satu Takala
- Course
- TH00BD91
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ajoitus:
Opintojakson aloitustapaaminen on molemmilla ryhmillä yhteisesti viikolla 5
Sisältö:
Psykofyysinen käsitteistö
Mielen ja ruumiin/liikkeen suhde
Liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua,
Pelon ja muiden tunteiden psykofyysiset vaikutukset
Stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset
Psykofyysinen palautuminen
Liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä
Objective
The student is able, based on theoretical knowledge and his/ own experiences, to
• recognize his/her own body and psychosomatic complexity,
• recognize the communicative nature and expression of the body,
• identify the basic concepts of psychophysical physiotherapy approach,
• choose methods to assessing psychosomatic resources suitable for humans,
• draw up in interactions with the client the appropriate physiotherapy goals from a psycho-physical point of view,
• support the clients psycho-physical entity by designing and implementing methods of relaxation.
Content
Key concepts, body image, relationship of mind, body and movement, movement and movement as a part of overall expression, psychological effects of fear and stress and its assessment, stress as a concept and it´s affects in the human body, psycho-physical recovery, awareness of the professional limits of a physiotherapis
Relaxation and recovery methods
Teaching methods
Zoom-tapaamisissa osaamisen jakaminen
Pienryhmätyöskentely
Käytännön harjoittelua
Student workload
Opiskelijan työn mitoitus:
3op = 3 x 26 tuntia opiskelijan työtä josta
18 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa
18 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
18 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
10 tuntia tiedon hankintaa
12 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
Arvioitavat oppimistehtävät:
1. Yksilöllinen kirjallinen raportti liittyen psykofyysisiin stressireaktioihin ja palautumiseen
( arviointi 1-5)
2. Ryhmätehtävä jossa tuotetaan a) liikeilmaisuun tähtäävä video sekä b) toisen ryhmän tuottaman videon analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
3. Liikkumispelkokyselyn käytännön a) toteuttaminen ja b) kirjallinen analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
4. Rentoutumisen tukeminen psykofyysisenä menetelmänä -harjoituksen a) kirjallinen suunnittelu ja b) käytännön toteuttaminen pienryhmätyöskentelynä ja c) toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa Koronatilanteesta riipuen toteutus joko etänä tai lähitoteutuksena (Hyväksytty-täydennettävä)
Qualifications
Student is able to describe different conceptions of man as part of clinical reasoning in physiotherapy