Siirry suoraan sisältöön

Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081241-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2021 - 01.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Noora Kumpulainen
Sirppa Kinos
Meeri Rusi
Opintojakso
7081241
Toteutukselle 7081241-3014 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tunnit torstaisin klo16.30-18.30.
9.9.2021 klo 16.30-17.30 Opintojakson aloitus (SK)
17.30-18.30 Seniorityö (SK)
16.9.2021 klo 16.30-18.30 Simulaatiot pienryhmissä (SK, NK, MR)
23.9.2021 klo 16.30-17.30 Elämänkaari (NK)
17.30-18.30 Rikosseuraamustyö (MR)
30.9.2021 16.30-18.30 Tentti ja palaute (MR)

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Päihdelinkki.fi -materiaalia (tarkempi kuvaus Itslearningissa 1.9.21).

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti: 30.9.21 klo 16.30-18.30
Uusintatentti marraskuu 3.11.21 klo 16-18.
Uusintatentti joulukuu 8.12.21 16-18

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teemoihin liittyvät ennakkotehtävät verkkomateriaaleineen ovat luettavissa Itslearningissa 1.9.21.
Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista 1.9.21.
Tehtävän palautuspäivä: 30.9.21
Toinen ja kolmas palautuspäivä: 30.10.21 ja 30.11.21

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus verkossa ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty (EV)
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.

Lisätiedot

Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla (erityisesti Vuorovaikutuksellinen tukeminen sivut 11-23, 76-91 ja 192-198 sekä Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla sivut 25-42).

Siirry alkuun