Terveyden edistämisen tietoperusta (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP94-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 01.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 30
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
- Opettajat
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
- Minna Salakari
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Opintojakso
- TH00BP94
Toteutukselle Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi kirjatentti, yksi ryhmätyö (kirjallinen työ), yksilöllinen pohdintaosuus ryhmätyöhön sekä osallistua aktiivisesti lähiopetukseen, verkkokeskusteluun ja seminaareihin.
Opetus toteutuu seuraavasti:
1.9.2021 Orientaatio ja tehtäväksiannot
29.9-30.9.2021 Lähiopetus etänä
Kirjatentti
Kyselytunti
3.11.2021 Lähiopetus etänä
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana
· terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset
· terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat
· käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan
· analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen
Sisältö
· terveyden edistämisen arvo- ja tietoperusta
· salutogeneesi, terveyden lukutaito ja sen tukeminen, omahoito (itsehoito) ym.
· kansainväliset ja kansalliset ohjelmat ja strategiat · elämänkaariajattelu, ympäristöterveys, kulttuurihyvinvointi, väestön lukutaito
· väestön terveyden ja hyvinvoinnin arviointi
· terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset)
· terveyden edistämisen tulevaisuus ja kehittämishaasteet
Oppimateriaalit
Kirjatentti: Ståhl T. ja Rimpelä A. (toim.) 2010. Terveyden edistäminen tutkimuksen ja päätöksenteon haasteena. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL): 9. Luettavissa: http://www.julkari.fi/handle/10024/80332
Muu materiaali nähtävillä sähköisessä oppimisympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjatentti .2021 klo , uusintamahdollisuudet (max. kaksi (2) kertaa) sovitaan ryhmän kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät: TÄSMENTYY VIELÄ
Verkkokeskustelu ajalla .2021,
Kirjatentti .2021 klo
Ryhmätehtävä, jossa yksilöllinen pohdintaosuus ja näiden palautus 2021
Ohjeet sähköisessä oppimisympäristössä.
Opintojakson työmäärä:
Kirjatentti 4 tuntia
Pari/ryhmätehtävä 19 tuntia
Verkkokeskustelu 4 tuntia
Itsenäinen opiskelu 100 tuntia
Lähiopetus 8 tuntia etänä
5op = 135tuntia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti: hyväksytty / hylätty
Pari/Ryhmätehtävä: 1-5
Verkkokeskustelu: hyväksytty / hylätty
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit
sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit
Hylätty (0)
Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista
sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit sähköisessä oppimisympäristössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Katso lisäksi
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Katso lisäksi
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Katso lisäksi
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit
Lisätiedot
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.