Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja markkinoinnin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS07-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 27.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jaana Merikallio
  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla

Sisältö

- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman

Oppimateriaalit

- Pekka T. Järvinen: Johda suoritusta
-Luentomateriaali
-artikkelit

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- yrityslähtöisten ryhmätöiden työstäminen ja esittelyt
-paneelikeskustelu
sekä itsenäiset tehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä / paneelikeskustelussa.
Opettajien luennot, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt, harjoitukset

Sisällön jaksotus

Kurssin aikana käsittelemme niin Leadership (ihmisten johtaminen) kuin Management (asioiden johtaminen) teemoja.
Perehdymme myynnin ja markkinoinnin johtamisen erityispiirteisiin - olemme siirtymässä "SMARKET"ing ajatteluun, jossa myynti ja markkinointi eivät enää toimi erillisissä siiloissa omien kuvitelmiensa ja ajatustensa perusteella, vaan muodostavat saumattoman kokonaisuuden keskiössä asiakas - etu ja hyöty!

Valokeilassa ainakin:
-millä keinoin johdat ihmisiä menestykseen ja saat oikeita asioita tapahtumaan, suorituksen johtaminen
-minkälaista M&M yhteistyön tulisi olla?
-ketterä myynti-ja markkinointiorganisaatio
-sisältömarkkinointi
-markkinointistrategia markkinoinnin johtamisen työkaluna

Ennakkotehtävä: Lue kirja Johda suoritusta
to 20.1. klo 13-16 Suorituksen johtaminen, Marianne Renvall
pe 18.2. klo 13-16 Ketterä markkinointiorganisaatio, Marianne Renvall
to 17.3. klo 13-16 Sisältömarkkinointi, Jaana Merikallio.
pe 22.4. klo 9-12 Markkinointistrategioihin perehtyminen: Jaana Merikallio

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion vertaisarvionti, osallistuminen kirjapiiriin, yksilötehtävä 25 %
Suorituksen johtaminen, esittely, ryhmätehtävä 25%
Sisältömarkkinointikokonaisuuden suunnittelu valitulle yritykselle, ryhmätehtävä 25%
Markkinointistrategioihin perehtyminen ja niiden vertailu, esittely, yksilötehtävä 25%

Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä voi vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa vaikuttavat arvosanaan.

Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, mutta hän ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esitykset ovat rutiininomaisia.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.