Asiakaskeskeinen tuotekehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011664-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 14.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 10.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anne-Marie Jünger
- Sanna Merisalo
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.
Sisältö
- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu.
Lukupiirien materiaalit.
Opettajan jakama materiaali.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Monivalintatentti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
-Luennot. lukupiirit ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h:
- kirjallisuuteen perehtyminen ja lukupiirit
- luennot
- ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit
- esitykset
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy tuotekehitysmenetelmien perusteisiin. Opiskelijat suunnittelevat ryhmätyönä innovatiivisia ratkaisuja arkipäivän ongelmiin. Opiskelijat esittelevät ratkaisunsa ja saavat palautetta (vertaispalaute, opettajan palaute).
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella uuden tuotteen/palvelun tuotekehitysmenetelmiä tai palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen
- osaa laatia projektisuunnitelman ja -raportin
- osaa suunnitella esittelymateriaalia
- osaa laatia myyvän esityksen
- osaa toimia ryhmän jäsenenä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisarvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävistä, niihin liittyvästä vertaisarvioinnista sekä aktiivisesta osallistumisesta yhteisissä tapaamisissa. Läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vähintään 50%, jotta kurssista voi päästä läpi. Tehtävien palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.
Projektisuunnitelma 20%
Projektiraportti 20%
Projektin esitykset ja esitysmateriaali 10%
Yksilötehtävä 15%
Monivalintatentti 10%
Aktiivinen osallistuminen 25%
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Osallistunut alle 50% yhteisiin tapaamisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin liiketoiminnassa
- tunnistaa tuotekehitysprosessin vaiheet (projektisuunnitelma)
- omaa tuotekehityksen perustaidot (projektiraportti)
- osaa laatia uudesta tuotteesta ymmärrettävän esitysmateriaalin
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa, mutta ei osallistu tunneilla käytävään keskusteluun.
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa tuotekehitysmenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta tuotetta/palvelua suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden tuotteen/palvelun
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu tunneilla käytävään keskusteluun. Aktiivinen rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan. Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa tuotekehitysmenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta tuotetta/palvelua suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden tuotteen/palvelun vaikuttavasti
- toimii ryhmässä aktiivisessa roolissa
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on vahva rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Opiskelija osaa soveltaa oppimateriaalia käytännön esimerkkeihin.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.