Markkinoinnin osa-alueet ja toimintaympäristö (10 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CA05-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
14.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaana Merikallio
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MLIITS21Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Digitaalinen markkinointi
- Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia yrityksen markkinointiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
- Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita.
- Opiskelija tietää hakukoneoptimoinnin merkityksen ja osaa suunnitella sivustokävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä sekä tuntee verkkoanalytiikan perusteet.
Brand Management:
- Opiskelija ymmärtää holistisen 360° brändiprosessin, sen sisällön ja merkityksen
- Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida kolmen suuren kategorian – FMCG eli nopeasti kiertävät kulutustavarat, palvelu- ja b-to-b -kategoriat
Sisältö
- Digitaalisen markkinoinnin kanavat; mm SEO, SEM, displaymainonta.
- Inbound-/outbound-markkinoinnin käsitteet, kohdentaminen.
- Erilaiset digitaaliset kampanjat ja ostotavat.
- Opiskelijat suorittavat Google Analytics for Beginners -sertifikaatin.
- Brändäysprosessi
- FMCG (Fast Moving Consumer Goods)
- Palvelu ja b-to-b brändit
Oppimateriaalit
Valinnainen kirja brändistä
Luentomateriaalit
Verkkoartikkelit
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
-yrityslähtöisten ryhmätöiden työstäminen ja esittely
-pienryhmätyöskentely, tiimityö.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op=270 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Opettajien luennot, opiskelijoiden itsenäiset tehtävät, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt, harjoitukset.
Sisällön jaksotus
Digitaalinen markkinointi:
- verkkoanalytiikka: Google Analytics for Beginners -sertifikaatti ennakkotehtävänä tai kurssin aikana suoritettuna
- hakukoneoptimointi ja -mainonta
- outbound-markkinointi: display-kampanjan suunnittelu
Brandin rakentaminen ja kehittäminen
Markkinoinnin kilpailukeinot
Lähiopetuspäivät, klo 9-16:
14.1. B-ryhmä 9-12, A-ryhmä 13-16, Jaana Merikallio (Digitaalinen markkinointi)
3.3. A-ryhmä 9-12, B-ryhmä 13-16, Jaana Merikallio (Digitaalinen markkinointi)
28.4. A-ryhmä 9-12, B-ryhmä 13-16, Marianne Renvall (Brändi)
19.5. B-ryhmä 9-12, A-ryhmä 13-16, Marianne Renvall (Markkinoinnin kilpailukeinot)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kohteet:
SEO-tehtävä (ryhmä) 25%
Display-kampanja (yksilö) 25%
GA for Beginners -sertifikaatti pakollinen, ei vaikutusta arvosanaan
Kirjareflektio (yksilö) pakollinen, ei vaikutusta arvosanaan
Video brändistä (ryhmä) 25%
Markkinoinnin kilpailukeinojen toteutussuunnitelma (ryhmä) 25%
Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä voi vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa vaikuttavat arvosanaan.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, mutta hän ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esitykset ovat rutiininomaisia.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa