Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja markkinoinnin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS07-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 05.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 28.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall
  • Taru Kankaanpää

Ryhmät

  • MLIISK22
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022
  • 12.09.2023 13:00 - 16:00, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen KH00BS07-3004
  • 03.10.2023 13:00 - 16:00, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen KH00BS07-3004
  • 31.10.2023 13:00 - 16:00, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen KH00BS07-3004
  • 21.11.2023 13:00 - 16:00, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen KH00BS07-3004

Tavoitteet

Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla

Sisältö

- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman

Oppimateriaalit

Heinonen, S., Pentti, P. & Klingberg, R. 2012. Kaikkien aivot käyttöön. Kolmas painos. Talentum Media.
Hertzberg, F. One More Time: How do you motivate employees?
Hughes, T. 2019. Smarketing: how to achieve competitive advantage through blended sales and marketing. London: Kogan Page.
Järvinen, P. T. 2014. Johda suoritusta. Alma Talent.
Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-artikkelin lukeminen ja dialogin esittely
-esimiehen haastattelu ja työn esittely ja raportointi
sekä itsenäiset tehtävät kuten teorian omaksuminen ja reflektion kirjoittaminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetuskerrat, ryhmätöiden itsenäinen työstäminen.

Sisällön jaksotus

Kurssi aikana käsiteltävät teemat:
- johtajuuden perusteet, ihmisten johtaminen ja suorituksen johtaminen
- Smarketing-ajattelun yhteys johtamiseen, jossa myynti ja markkinointi eivät enää toimi erillisissä siiloissa vaan toimivat tiiviissä yhteistyössä
- valmentava johtajuus ja motivaatio.

Kurssin aikataulu:
Kurssi alkaa ennakkotehtävällä, joka puretaan ensimmäisellä lähitapaamisella. Ennakkotehtävään liittyvä lukumateriaali ilmoitetaan viimeistään 28.8.2023.

Yhteiset tapaamiset:
12.9. klo 13-16
3.10. klo 13-16
31.10. klo 13-16
21.11. klo 13-16

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning.
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Yksilötehtävä: Kirjareflektion palautus ja tiedon jakaminen kirjapiirissa sekä toisen opiskelijan reflektion kommentointi (25%)
Ryhmätehtävä: Motivointidialogin käsikirjoitus ja toteutus, pienryhmätyö (25%)
Yksilötehtävä: Esimiehen haastattelu ja raportin kirjoittaminen (50%)

Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Henkilökohtainen aktiivisuus eli aktiivisuus lähiopetuksessa, poissaolot sekä opintojaksolla tehtävät muut ei numeerisesti arvioitavat tehtävät ja tuntiharjoitukset vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.

Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, mutta hän ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Opintojakson aikana tehdyt työt täyttävät tuotosten kriteerit, mutta eivät tuo mitään uutta. Lähteitä on käytetty mutta niukasti.
Esitykset ovat rutiininomaisia.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.
Opiskelija osoittaa itsensä johtamisen taitoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan valinta ja soveltaminen ovat monipuolisia ja aiheeseen sopivia. Lähteitä on käytetty monipuolisesti.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.
Opiskelija haluaa kehittää omaa johtajuuttaan ja osoittaa sitä omalla aktiivisuudellaan kurssin aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja opintojakson aikana tehdyt työt ovat analyyttisiä, innovatiivisia, hyödynnettävissä sekä sisältävät kehittämisehdotuksia.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.
Opiskelija löytää kehittämiskohteita omassa johtajuudessaan ja lähtee aktiivisesti kehittämään ja kokeilemaan niitä käytännössä. Hän osoittaa itsensä johtamisen taitoja sekä ihmisten ja asioiden johtamisen taitoja.