Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin kehittämistehtävä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CA03-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 20.09.2023

Ajoitus

12.09.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Janne Granfors
  • Taru Kankaanpää

Ryhmät

  • MLIISK22
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022
  • 08.12.2023 09:00 - 12:00, Markkinoinnin kehittämistehtävä KH00CA03-3003

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa opittua markkinoinnin ja myynnin johtamisen teoriaa ja työkaluja myynti- ja markkinointitoimenpiteiden tehostamiseksi

Sisältö

Opiskelija laatii:
- myynnin ja markkinoinnin kehityssuunnitelman hankitun osaamisen perusteella sisältäen valitun yrityksen nykytilanteen, tulevaisuuden vision ja strategian (niiden toimenpiteiden joukko, joiden avulla visio saavutetaan). Kehityssuunnitelma esitetään yritykselle ja muokataan mahd. palautteen perusteella.

Oppimateriaalit

Kurssi pohjautuu kevään toteutukseen Myynnin kehittämistehtävä sekä syksyn kurssiin Sisältömarkkinointi ja niissä käytettyihin materiaaleihin.

Opetusmenetelmät

Hyödynnetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä:
- itsenäinen tiedon haltuunotto ja sen reflektointia
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista, soveltamista ja oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Markkinointisuunnitelman kirjoittaminen ohjeistuksen mukaan. Suunnitelma pohjautuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin tavoitteiden tuntemiseen.

Markkinointisuunnitelman keskeinen sisältö esitellään posterinäyttelyssä.

5 op eli 135 tuntia aktiivista työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän molemmat osa-alueet eli markkinointisuunnitelma ja posteriesittely on hoidettu Its Learningissä olevan tehtäväannon mukaisesti.

Aktiivisuus ja poissaolot lähiopetuksesta vaikuttavat arviointiin.

Sisällön jaksotus

Kurssi pohjautuu kevään toteutukseen Myynnin kehittämistehtävä sekä syksyn kurssiin Sisältömarkkinointi. Myynnin kehittämistehtävän jatko siten, että ehdotetut myynnin lisäämistoimenpiteet kehitetään markkinoinnin näkökulmasta. (Jos opiskelija ei ole osallistunut myynnin kehittämistehtävän kurssille, niin hän voi valita yrityksen, jonka myyntiprosessin hän tietää ja tuntee hyvin, esim. oman työntantajayrityksen. Tässä tapauksessa keskustellaan opettajan kanssa ennen työn aloittamista).

Ehdotetaan yritykselle markkinointitoimenpiteitä ml. sisältömarkkinointi. Tehdään markkinointisuunnitelma ohjeistuksen mukaan. Markkinointisuunnitelman keskeinen sisältö esitellään viimeisellä opetuskerralla posterinäyttelyssä.

Pakolliset lähikerrat:
12.9. Kurssin esittely ja markkinointisuunnitelmatehtävän briiffaus.
3.10. Kehittämistyön työstäminen pienryhmissä, opettajan ja opiskelijoiden palaute jatkotyöstöä varten.
8.12. (Turku) posterinäyttely, jossa esitellään markkinointisuunnitelman tavoite ja keskeisimmät toimenpiteet/keskeinen toimenpide.

Toimeksiantajan valinta viimeistään 19.9. Markkinointisuunnitelman palautuksen deadline 13.12.

Ensimmäisellä lähitapaamisella sovitaan aika marraskuulle vapaaehtoiseen Teams-tapaamiseen (klinikka), jossa voi keskustella ohjaajien kanssa ja saada ohjausta markkinointisuunnitelman tekemiseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin tarkempi kuvaus ja tehtävät ovat Its Learningissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Markkinointisuunnitelma valitun yrityksen myynnin tukemiseen ja lisäämiseen.

Markkinointisuunnitelman keskeinen sisältö esitellään posterinäyttelyssä.

Tehtävän palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.

Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut yhteisiin lähitapaamisiin.
Opiskelija ei ole palauttanut markkinointisuunnitelmaa ohjeistuksen mukaisesti tai ei ole osallistunut posterinäyttelyyn.
Markkinointisuunnitelmassa ei ole käytetty lähteitä ohjeistuksen mukaisesti tai tekstiviitteet puuttuvat.
Markkinointisuunnitelma sisältää merkittäviä määriä suoraan lähteistä lainattua tekstiä tai lainattua tekstiä, josta puuttuvat tekstiviitteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- hyödyntää lähteitä markkinointisuunnitelmassa ja lähteitä on käytetty hyvin rajallisesti.
- sisällyttää markkinointisuunnitelmaan vaaditut osa-alueet ja suunnitelma vastaa osittain valittuun kehittämistavoitteeseen.
- määrittelee markkinointisuunnitelman tavoitteet ja niihin tarvittavat toimenpiteet yleisellä tasolla. Toteutus edellyttää vielä suunnitelman työstämistä.
- tekee posterin ja esittelee sen posterinäyttelyssä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- hyödyntää aiheeseen liittyviä keskeisiä tietolähteitä markkinointisuunnitelmassa, joiden avulla perustelee valintojaan.
- sisällyttää markkinointisuunnitelmaan vaaditut ja suunnitelman tavoitteiden kannalta oleelliset osa-alueet.
- määrittelee markkinointisuunnitelman tavoitteet ja niihin tarvittavat toimenpiteet.
- tekee suunnitelman aiheen mukaisen visuaalisen posterin ja esittelee sen selkeästi posterinäyttelyssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- valitsee ja hyödyntää markkinointisuunnitelmaan soveltuvia monipuolisia tietolähteitä (tietoperustaa), joiden avulla pystyy perustelemaan valintojaan.
- tuottaa toteuttamis- ja esittämiskelpoisen markkinointisuunnitelman, joka soveltuu yrityksen päätöksenteon tueksi ja sisältää kattavasti toteuttamiseen tarvittavat osa-alueet.
- saa toimeksiantajalta palautteen ja kirjaa sen markkinointisuunnitelmaan.
- tuottaa markkinointisuunnitelman, josta yritys on ottanut/voi ottaa yhden tai useampia toimenpiteitä osaksi omia kehittämistavoitteitaan.
- määrittelee markkinointisuunnitelman tavoitteet ja yksittäiset toimenpiteet, joilla tavoitteet pystytään saavuttamaan.
- käyttää luovuutta ja visuaalista osaamistaan tekemässään posterissa, jossa valittu toimenpide on esitetty kiteytetysti. Posterinäyttelyn esitys on hoidettu ammattimaisesti.