Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen myyntityö (15 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BH04-3006

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

05.08.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MyAkatemia
    MyyntiAkatemia

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa valita myyntityön kohderyhmät ja asettaa myynnille tavoitteet ja aikataulun
- ymmärtää asiakaskunnan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat asiat ja suunnittelee myyntityön sen mukaisesti
- hallitsee ja toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet (myös sosiaalinen myynti)
- osaa valita myyntityölleen sopivat ja kustannustehokkaat myyntikanavat
- ymmärtää asiakkaan tarpeet sekä käyttää myyntitilanteen edellyttämiä vuorovaikutustaitoja
- osaa luoda positiivista tunnelmaa osana myyntitiimiä varmistaakseen koko ryhmän myyntitavoitteen saavuttamisen

Sisältö

Ostokäyttäytymisen perusteita
Myyntiprosessin teoria
Myyntityön suunnittelu ja toteutus, budjetointi ja seuranta
Asiakas- ja ratkaisukeskeinen myyntityö

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen ja oppiminen asiakasprojektien tekemisen kautta. Teoriakehystä kehitetään treenien ja kirjareflektioiden avulla. Portfoliotyöskentely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan MyyntiAkatemiassa. MyyntiAkatemiassa käytetään portfoliotyöskentelyä, johon kuuluvat treenit, projektit, tiedonhankintaa ja teoriaa sekä oppimissopimus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tekee yritysten ja organisaatioiden projektitoimeksiantoja ja hän näyttää osaamistaan portfolion muodossa. Hän pitää tuntikirjaa työtunneistaan. Opintopisteet annetaan tehdyn tuntimäärän ja portfoliotuotosten perusteella. 5-15 op.

Sisällön jaksotus

Ostokäyttäytymisen perusteita
Myyntiprosessin teoria
Myyntityön suunnittelu ja toteutus, budjetointi ja seuranta
Asiakas- ja ratkaisukeskeinen myyntityö

Opiskelija toteuttaa myyntiä sisäisenä tai ulkoisena projektina: sisäisesti niin, että tuotteistaa ja myy MyyntiAkatemian palveluita ja tuotteita tai ulkoisena niin, että toimeksiantajana on ulkopuolinen yritys, yhteisö tai organisaatio.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajilta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.).

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija
-ymmärtää ostokäyttäytymisen ja myyntiprosessin perusteita
-on mukana tekemässä myyntityötä ja kehittää itseään myyjänä
-käyttää myynnin työkaluja osana tiimiä
-toimii asiakaslähtöisesti myyntiprojektissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyvä (3-4), opiskelija
-organisoi ja toteuttaa myyntikampanjan
-huolehtii, että myyntikampanja viedään päätökseen ja arvioidaan asianmukaisesti
-toimii itsenäisesti myyntikampanjassa projektipäällikön tai muun roolin mukaisesti
-käyttää aktiivisesti myynnin työkaluja
-osaa kehittää ratkaisukeskeistä myyntitaitoaan asiakaspalautteen mukaisesti
-saavuttaa myyntitavoitteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
-edellä mainitut sekä
-toimii ja tekee päätöksiä vaativissa tilanteissa
-saavuttaa tai ylittää myyntitavoitteet.