Asiakaslähtöinen myyntityö (15 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BH04-3006
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
05.08.2021 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 - 15
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MyAkatemiaMyyntiAkatemia
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita myyntityön kohderyhmät ja asettaa myynnille tavoitteet ja aikataulun
- ymmärtää asiakaskunnan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat asiat ja suunnittelee myyntityön sen mukaisesti
- hallitsee ja toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet (myös sosiaalinen myynti)
- osaa valita myyntityölleen sopivat ja kustannustehokkaat myyntikanavat
- ymmärtää asiakkaan tarpeet sekä käyttää myyntitilanteen edellyttämiä vuorovaikutustaitoja
- osaa luoda positiivista tunnelmaa osana myyntitiimiä varmistaakseen koko ryhmän myyntitavoitteen saavuttamisen
Sisältö
Ostokäyttäytymisen perusteita
Myyntiprosessin teoria
Myyntityön suunnittelu ja toteutus, budjetointi ja seuranta
Asiakas- ja ratkaisukeskeinen myyntityö
Opetusmenetelmät
Tiimioppiminen ja oppiminen asiakasprojektien tekemisen kautta. Teoriakehystä kehitetään treenien ja kirjareflektioiden avulla. Portfoliotyöskentely.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan MyyntiAkatemiassa. MyyntiAkatemiassa käytetään portfoliotyöskentelyä, johon kuuluvat treenit, projektit, tiedonhankintaa ja teoriaa sekä oppimissopimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija tekee yritysten ja organisaatioiden projektitoimeksiantoja ja hän näyttää osaamistaan portfolion muodossa. Hän pitää tuntikirjaa työtunneistaan. Opintopisteet annetaan tehdyn tuntimäärän ja portfoliotuotosten perusteella. 5-15 op.
Sisällön jaksotus
Ostokäyttäytymisen perusteita
Myyntiprosessin teoria
Myyntityön suunnittelu ja toteutus, budjetointi ja seuranta
Asiakas- ja ratkaisukeskeinen myyntityö
Opiskelija toteuttaa myyntiä sisäisenä tai ulkoisena projektina: sisäisesti niin, että tuotteistaa ja myy MyyntiAkatemian palveluita ja tuotteita tai ulkoisena niin, että toimeksiantajana on ulkopuolinen yritys, yhteisö tai organisaatio.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajilta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.).
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija
-ymmärtää ostokäyttäytymisen ja myyntiprosessin perusteita
-on mukana tekemässä myyntityötä ja kehittää itseään myyjänä
-käyttää myynnin työkaluja osana tiimiä
-toimii asiakaslähtöisesti myyntiprojektissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyvä (3-4), opiskelija
-organisoi ja toteuttaa myyntikampanjan
-huolehtii, että myyntikampanja viedään päätökseen ja arvioidaan asianmukaisesti
-toimii itsenäisesti myyntikampanjassa projektipäällikön tai muun roolin mukaisesti
-käyttää aktiivisesti myynnin työkaluja
-osaa kehittää ratkaisukeskeistä myyntitaitoaan asiakaspalautteen mukaisesti
-saavuttaa myyntitavoitteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
-edellä mainitut sekä
-toimii ja tekee päätöksiä vaativissa tilanteissa
-saavuttaa tai ylittää myyntitavoitteet.