Skip to main content

Active Participation (5 cr)

Code: 7081169-3014

General information


Enrollment
02.12.2021 - 22.02.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 29.03.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Laakso
Hanna Kirjavainen
Teacher in charge
Tiina Laakso
Course
7081169
No reservations found for realization 7081169-3014!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutuu tiistaiaamuisin klo 8.00-10.00

Ennen jokaista tapaamista tehdään ennakkotehtävä.

15.2.2022 Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen./ HK
15.2.-22.2.2022 Itsenäinen työskentely. Teoreettiseen materiaaliin tutustuminen. Ennakkotentin hyväksytty suorittaminen.
1.3.2022 Suunnitelmien esittäminen /TL, HK
8.3.2022 Orientaatio osallisuuden ja sosiaalisen inkluusion menetelmiin /HK
15.3.2022 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Tehtävän tarkastelu. /TL
22.3.2022 Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä /TL
29.3.2022 Ryhmäohjaustehtävien purku ja toteutetun toiminnan esittely kahdessa pienryhmässä. /TL, HK
Oppimistehtävä palautetaan 5.4.2022. Tehtävän toinen palautuspäivä 31.5.2022

Objective

Student
- understands the special issues in multicultural client work and is able to encourage the client’s
participation in multicultural counselling work.
- knows how to support the citizens’ participation and is able to participate in influencing in cooperation with the clients and other parties
in cooperation with the clients and other parties.

Content

Content
- multicultural counselling
- group counselling methods
- work methods supporting the client’s participation

Materials

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/

Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saa-tavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).

Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. OSMO - Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti 2016-2019. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/

Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.

Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta

Teaching methods

Verkko-opetus, ryhmätyö

Exam schedules

Oppimistehtävä palautetaan 5.4.2022. Tehtävän toinen palautuspäivä 31.5.2022
.

Pedagogic approaches and sustainable development

Ryhmätyö, kontaktiopetus

Student workload

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op. Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
.

Evaluation methods and criteria

Lähiopetus 1 op, hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
Lähiopetuksesta tehdään jokaisen kerran jälkeen reflektiivinen kooste, joka tallennetaan Optimaan.

Failed (0)

Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätapaamisiin (tai osaan niistä) eikä tehnyt ennakkotehtäviä. Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Assessment criteria, good (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ryhmän jäsenenä kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Further information

Sisältö tarkentuu myöhemmin

Go back to top of page