Osallistavat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081169-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 22.02.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 29.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Laakso
- Hanna Kirjavainen
Vastuuopettaja
Tiina Laakso
Ryhmät
-
PSOSS19VSosionomi, verkko, Turku
Tavoitteet
Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Sisältö
- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät
Oppimateriaalit
Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/
Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saa-tavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).
Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. OSMO - Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti 2016-2019. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/
Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.
Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.
Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, ryhmätyö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävä palautetaan 5.4.2022. Tehtävän toinen palautuspäivä 31.5.2022
.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätyö, kontaktiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op. Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
.
Sisällön jaksotus
Toteutuu tiistaiaamuisin klo 8.00-10.00
Ennen jokaista tapaamista tehdään ennakkotehtävä.
15.2.2022 Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen./ HK
15.2.-22.2.2022 Itsenäinen työskentely. Teoreettiseen materiaaliin tutustuminen. Ennakkotentin hyväksytty suorittaminen.
1.3.2022 Suunnitelmien esittäminen /TL, HK
8.3.2022 Orientaatio osallisuuden ja sosiaalisen inkluusion menetelmiin /HK
15.3.2022 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Tehtävän tarkastelu. /TL
22.3.2022 Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä /TL
29.3.2022 Ryhmäohjaustehtävien purku ja toteutetun toiminnan esittely kahdessa pienryhmässä. /TL, HK
Oppimistehtävä palautetaan 5.4.2022. Tehtävän toinen palautuspäivä 31.5.2022
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sisältö tarkentuu myöhemmin
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetus 1 op, hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
Lähiopetuksesta tehdään jokaisen kerran jälkeen reflektiivinen kooste, joka tallennetaan Optimaan.
Hylätty (0)
Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätapaamisiin (tai osaan niistä) eikä tehnyt ennakkotehtäviä. Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ryhmän jäsenenä kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.