Psychophysical Approach of Physiotherapy to Support Ability to Function (3 cr)
Code: TH00BE11-3005
General information
- Enrollment
-
02.12.2021 - 31.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 27
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Afrisa Kapella
- Satu Takala
- Scheduling groups
- Pienryhmä 2a (Size: 12 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2b (Size: 12 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
PFYSIS19APFYSIS19A
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2b
- Course
- TH00BE11
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ennen orientaatiotunteja ennakkotehtävä (itsenäisesti): lue ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena kurssin raporttisi, sekä kertaa tuntimateriaaleista fysioterapian keinoja tukea ihmistä psykofyysisestä näkökulmasta.
vk 2 orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne)
vk 3-7 (ei 8) tunnit pienryhmässä B1 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
Vk 9-13 tunnit pienryhmässä B2 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
vk 15 loppuseminaari (pienryhmät B1 ja B2)
Toteutussuunnitelma tarkentuu ItsLearningissä
Objective
The student is able to
• identify the developmental crises , traumatic crises and their connections with client’s ability to function,
• describe testers to evaluate client’s resources,
• evaluate the psychophysical entity of human at different ages by using physiotherapeutic examination methods,
• implement physiotherapy using a psycho-physical approach,
• support the client and his/her relatives to maintain and promote the ability to function.
Content
Psycho-physical approach in physiotherapy, development crises, traumatic crises and their phases, levels of motivation, solution centered model, analysis of resources, depression, constriction, chronic pain, eating disorders, panic disorders, addition as phenomena.
Materials
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:
Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.
Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)
Teaching methods
Teoriatietoon perehtyminen, harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen tehtävä
Pedagogic approaches and sustainable development
Problem based learning
Student workload
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä parin/ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Evaluation methods and criteria
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
Qualifications
The student is able to explain the entity of human in the point of physiotherapy view.