Skip to main content

Psychophysical Approach of Physiotherapy to Support Ability to Function (3 cr)

Code: TH00BE11-3005

General information


Enrollment
02.12.2021 - 31.12.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 27
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Afrisa Kapella
Satu Takala
Scheduling groups
Pienryhmä 2a (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2b (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Groups
PFYSIS19A
PFYSIS19A
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2b
Course
TH00BE11
No reservations found for realization TH00BE11-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ennen orientaatiotunteja ennakkotehtävä (itsenäisesti): lue ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena kurssin raporttisi, sekä kertaa tuntimateriaaleista fysioterapian keinoja tukea ihmistä psykofyysisestä näkökulmasta.

vk 2 orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne)
vk 3-7 (ei 8) tunnit pienryhmässä B1 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti

Vk 9-13 tunnit pienryhmässä B2 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti

vk 15 loppuseminaari (pienryhmät B1 ja B2)

Toteutussuunnitelma tarkentuu ItsLearningissä

Objective

The student is able to
• identify the developmental crises , traumatic crises and their connections with client’s ability to function,
• describe testers to evaluate client’s resources,
• evaluate the psychophysical entity of human at different ages by using physiotherapeutic examination methods,
• implement physiotherapy using a psycho-physical approach,
• support the client and his/her relatives to maintain and promote the ability to function.

Content

Psycho-physical approach in physiotherapy, development crises, traumatic crises and their phases, levels of motivation, solution centered model, analysis of resources, depression, constriction, chronic pain, eating disorders, panic disorders, addition as phenomena.

Materials

Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.



Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:

Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.

Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).

Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy

Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.

Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)

Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.

Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)

Linkkejä:

http://www.psyfy.net/

http://ic-ppmh.org/

http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)

Teaching methods

Teoriatietoon perehtyminen, harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen tehtävä

Pedagogic approaches and sustainable development

Problem based learning

Student workload

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä parin/ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen

Evaluation methods and criteria

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.

Qualifications

The student is able to explain the entity of human in the point of physiotherapy view.

Go back to top of page