Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE11-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 27
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Satu Takala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 2a (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2b (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS19APFYSIS19A
Pienryhmät
- Pienryhmä 2a
- Pienryhmä 2b
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:
Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.
Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen tehtävä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Problem based learning
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä parin/ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Sisällön jaksotus
Ennen orientaatiotunteja ennakkotehtävä (itsenäisesti): lue ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena kurssin raporttisi, sekä kertaa tuntimateriaaleista fysioterapian keinoja tukea ihmistä psykofyysisestä näkökulmasta.
vk 2 orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne)
vk 3-7 (ei 8) tunnit pienryhmässä B1 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
Vk 9-13 tunnit pienryhmässä B2 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
vk 15 loppuseminaari (pienryhmät B1 ja B2)
Toteutussuunnitelma tarkentuu ItsLearningissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.