Siirry suoraan sisältöön

Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE11-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 27

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Afrisa Kapella
  • Satu Takala

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 2a (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2b (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS19A
    PFYSIS19A

Pienryhmät

  • Pienryhmä 2a
  • Pienryhmä 2b

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.

Sisältö

Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.

Oppimateriaalit

Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.



Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:

Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.

Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).

Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy

Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.

Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)

Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.

Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)

Linkkejä:

http://www.psyfy.net/

http://ic-ppmh.org/

http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)

Opetusmenetelmät

Teoriatietoon perehtyminen, harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen tehtävä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Problem based learning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä parin/ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen

Sisällön jaksotus

Ennen orientaatiotunteja ennakkotehtävä (itsenäisesti): lue ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena kurssin raporttisi, sekä kertaa tuntimateriaaleista fysioterapian keinoja tukea ihmistä psykofyysisestä näkökulmasta.

vk 2 orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne)
vk 3-7 (ei 8) tunnit pienryhmässä B1 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti

Vk 9-13 tunnit pienryhmässä B2 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti

vk 15 loppuseminaari (pienryhmät B1 ja B2)

Toteutussuunnitelma tarkentuu ItsLearningissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.