Supporting Human Leaning (5 cr)
Code: TH00BD95-3006
General information
- Enrollment
-
02.12.2021 - 16.01.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Iida Laine
- Afrisa Kapella
- Satu Takala
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
- Course
- TH00BD95
realization.id
24814
realization.code
TH00BD95-3006
realization.startDate
01.01.2222
realization.endDate
31.07.2222
realization.enrollmentStart
02.12.2121
realization.enrollmentEnd
16.01.2222
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Supporting Human Leaning
Content
Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners in different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), facing the client, client-centered interaction, support for client’s internal motivation, different learning environments (digitalization)
Further information
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Further information
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Qualifications
No preceding knowledge
Objective
The student is able to
• describe different forms of learning and factors affecting on learning,
• explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
• explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
• choose and use client oriented interaction methods in physiotherapy process,
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.
Evaluation methods and criteria
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista. Motorisen taidon opettamisen ryhmätyön itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6 pistettä.
Exam schedules
Tentti auditoriossa ViLLE-järjestelmässä viikolla 15.
Uusinnat viikoilla 17 ja 19.
Evaluation scale
H-5
Student workload
Motorisen oppimisen osio:
- Oma tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys -tehtävä
- Motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen teoriat
osa A) täydennettävä taulukko yksilötyönä ja
osa B) pohdinta motorisen oppimisen teorioiden kautta parin kanssa.
- Ihmisen oppimisen tukeminen -itsenäisen kertaustehtävän tekeminen ja kuittaa kyllä/ei tehdyksi.
- Mallintaminen ja feedback- tehtävät
- Motorisen taidon opettaminen - ryhmätehtävän tekeminen ja esitykset, sis. itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin.
Vuorovaikutusosio:
- Pari- ja ryhmätehtävät tunnilla
- Kotitehtävät: luku- ja reflektiotehtäviä, WHODAS-haastattelun toteuttaminen tutulle.
Teaching methods
Flipped learning
Kokemuksellinen oppiminen.
Materials
MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
ItsLearningissä ohjattu materiaali.
VUOROVAIKUTUS -materiaalit tunneilla käsiteltävien materiaalien lisäksi:
Oppikirja
Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Materiaali Itsissä:
Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.
International connections
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta
Content scheduling
Sisältö täydentyy ItsLearning -alustalla.
Lähi- ja etätunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.
Motorisen oppimisen osio
Vko 3
Orientaatio opintojakson osioon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
Järjestäytyminen ryhmiin.
Vko 4-7 ja 8
Luentoja ja harjoituksia. Itsereflektiota ja yksilö-, pari- ja ryhmätöitä (motorisen taidon opettaminen -tehtävä).
Vuorovaikutusosio
Vko 10:
Orientaatio opintojakson osioon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
Vkot 11-15:
Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Samalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus
Ajankohdat:
Vuorovaikutusosio
Vko 10 Orientaatio ja Ihmiskäsitys sekä vuorovaikutus fysioterapiassa
Vko 11 Vuorovaikutuksen elementtejä
Vko 12 Haastattelu ja ohjauspuhe
Vko 13 WHODAS-haastattelumenetelmä
Vko 14 Sisäisen motivoitumisen tukeminen
Vko 15 Opintojakson yhteenveto
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
15
realization.maxSeats
25
Number of ECTS credits allocated
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean