Skip to main content

Supporting Human Leaning (5 cr)

Code: TH00BD95-3006

General information


Enrollment
02.12.2021 - 16.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Afrisa Kapella
Satu Takala
FT1 Virtuaalihenkilö7
Pirjo Pennanen
Course
TH00BD95

realization.id

24814

realization.code

TH00BD95-3006

realization.startDate

01.01.2222

realization.endDate

31.07.2222

realization.enrollmentStart

02.12.2121

realization.enrollmentEnd

16.01.2222

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Supporting Human Leaning

Content

Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners in different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), facing the client, client-centered interaction, support for client’s internal motivation, different learning environments (digitalization)

Further information

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Further information

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Qualifications

No preceding knowledge

Objective

The student is able to
• describe different forms of learning and factors affecting on learning,
• explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
• explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
• choose and use client oriented interaction methods in physiotherapy process,
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.

Evaluation methods and criteria

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista. Motorisen taidon opettamisen ryhmätyön itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6 pistettä.

Exam schedules

Tentti auditoriossa ViLLE-järjestelmässä viikolla 15.

Uusinnat viikoilla 17 ja 19.

Evaluation scale

H-5

Student workload

Motorisen oppimisen osio:

- Oma tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys -tehtävä
- Motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen teoriat
osa A) täydennettävä taulukko yksilötyönä ja
osa B) pohdinta motorisen oppimisen teorioiden kautta parin kanssa.
- Ihmisen oppimisen tukeminen -itsenäisen kertaustehtävän tekeminen ja kuittaa kyllä/ei tehdyksi.
- Mallintaminen ja feedback- tehtävät
- Motorisen taidon opettaminen - ryhmätehtävän tekeminen ja esitykset, sis. itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin.

Vuorovaikutusosio:
- Pari- ja ryhmätehtävät tunnilla
- Kotitehtävät: luku- ja reflektiotehtäviä, WHODAS-haastattelun toteuttaminen tutulle.

Teaching methods

Flipped learning
Kokemuksellinen oppiminen.

Materials

MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
ItsLearningissä ohjattu materiaali.

VUOROVAIKUTUS -materiaalit tunneilla käsiteltävien materiaalien lisäksi:
Oppikirja
Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Materiaali Itsissä:
Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.

International connections

Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta

Content scheduling

Sisältö täydentyy ItsLearning -alustalla.

Lähi- ja etätunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.

Motorisen oppimisen osio

Vko 3
Orientaatio opintojakson osioon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
Järjestäytyminen ryhmiin.

Vko 4-7 ja 8
Luentoja ja harjoituksia. Itsereflektiota ja yksilö-, pari- ja ryhmätöitä (motorisen taidon opettaminen -tehtävä).

Vuorovaikutusosio

Vko 10:
Orientaatio opintojakson osioon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.

Vkot 11-15:

Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Samalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.

Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus



Ajankohdat:
Vuorovaikutusosio
Vko 10 Orientaatio ja Ihmiskäsitys sekä vuorovaikutus fysioterapiassa
Vko 11 Vuorovaikutuksen elementtejä
Vko 12 Haastattelu ja ohjauspuhe
Vko 13 WHODAS-haastattelumenetelmä
Vko 14 Sisäisen motivoitumisen tukeminen
Vko 15 Opintojakson yhteenveto

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

15

realization.maxSeats

25

Number of ECTS credits allocated

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page