Ihmisen oppimisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD95-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Iida Laine
- Satu Takala
- Afrisa Kapella
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
• selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
• valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta,
• yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista,
• hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista.
Sisältö
Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), asiakkaan kohtaaminen, asiakaslähtöiset vuorovaikutuskeinot, asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen niin tutkiessa kuin terapiaa toteuttaessa, haastattelu tutkimismenetelmänä, erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.
Oppimateriaalit
MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
ItsLearningissä ohjattu materiaali.
VUOROVAIKUTUS -materiaalit tunneilla käsiteltävien materiaalien lisäksi:
Oppikirja
Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Materiaali Itsissä:
Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.
Opetusmenetelmät
Flipped learning
Kokemuksellinen oppiminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti auditoriossa ViLLE-järjestelmässä viikolla 15.
Uusinnat viikoilla 17 ja 19.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Motorisen oppimisen osio:
- Oma tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys -tehtävä
- Motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen teoriat
osa A) täydennettävä taulukko yksilötyönä ja
osa B) pohdinta motorisen oppimisen teorioiden kautta parin kanssa.
- Ihmisen oppimisen tukeminen -itsenäisen kertaustehtävän tekeminen ja kuittaa kyllä/ei tehdyksi.
- Mallintaminen ja feedback- tehtävät
- Motorisen taidon opettaminen - ryhmätehtävän tekeminen ja esitykset, sis. itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin.
Vuorovaikutusosio:
- Pari- ja ryhmätehtävät tunnilla
- Kotitehtävät: luku- ja reflektiotehtäviä, WHODAS-haastattelun toteuttaminen tutulle.
Sisällön jaksotus
Sisältö täydentyy ItsLearning -alustalla.
Lähi- ja etätunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.
Motorisen oppimisen osio
Vko 3
Orientaatio opintojakson osioon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
Järjestäytyminen ryhmiin.
Vko 4-7 ja 8
Luentoja ja harjoituksia. Itsereflektiota ja yksilö-, pari- ja ryhmätöitä (motorisen taidon opettaminen -tehtävä).
Vuorovaikutusosio
Vko 10:
Orientaatio opintojakson osioon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
Vkot 11-15:
Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Samalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus
Ajankohdat:
Vuorovaikutusosio
Vko 10 Orientaatio ja Ihmiskäsitys sekä vuorovaikutus fysioterapiassa
Vko 11 Vuorovaikutuksen elementtejä
Vko 12 Haastattelu ja ohjauspuhe
Vko 13 WHODAS-haastattelumenetelmä
Vko 14 Sisäisen motivoitumisen tukeminen
Vko 15 Opintojakson yhteenveto
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista. Motorisen taidon opettamisen ryhmätyön itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6 pistettä.
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja