Information System Design Process (5 cr)
Code: 5051250-3003
General information
- Enrollment
- 02.12.2021 - 31.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 30.04.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Information and Communications Technology
- Degree Programme in Information and Communication Technology
- Teachers
- Tero Vahanne
- Teacher in charge
- Tero Vahanne
- Groups
-
PTIVIS20HTerveysteknologia
- Course
- 5051250
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
- Tietojärjestelmien vaihejakomallit
- Ketterät menetelmät
-Vaatimusmäärittely
-Prosessi- ja tietovirtamallit
- Prototyypit ja mock-upit
- Testaus
-Käyttöönotto ja ylläpito
Objective
After completing the course the student:
- can describe the phases of information system development
- is able to make models of different information systems
- Is able to create the requirements specification for the information system
- understands the requirements of the health care sector for information system development
Content
- Information system development phases,
- Information systems modeling,
- Requirements specification for information systems,
- Development of medical software
Materials
Opettajan tunnilla jakama materiaali ja linkit
Teaching methods
12 luentoa
• 4 viikkotehtävää luennoista
• Tehdään yksilö- tai parityönä
• Tarkoitus on varmistaa, että opiskelija on tutustunut luentomateriaaliin myös jakson aikana
Lisäksi koko jakson kestävä case-tehtävä tietojärjestelmän suunnittelusta ja toteutuksesta, joka vaatii opitun soveltamista oikeaan työelämälähtöisiin tehtävään.
Exam schedules
Kurssilla ei ole tenttiä vaan kurssi arvioidaan case-tehtävän ja viikkotehtävien perusteella
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelijat saavat luennoista perustiedot tietojärjestelmien kehittämisen eri vaiheista. Luennoilla opittua sovelletaan case-tehtävässä, joka perustuu toimeksiantoon/käynnissä olevaan hankkeeseen. Case-tehtävässä opiskelija soveltaa kunkin viikon oppimateriaalia käytäntöön ja laatii toimeksiannon mukaisesti esim. vaatimusmääritelmän tai testaussuunnitelman. Case-tehtävää rakennetaan koko kurssin ajan ja sitä voi parantaa ja kehittää aina palautuspäivämäärään asti opettajan ja muiden kurssilaisten palautteen perusteella.
Lisäksi tunnin aiheesta annetaan kotitehtäviä, joka kertaavat tunnin tärkeimpiä aiheita. Tehtävät tuovat lisämateriaalia jo opittuun tai haastavat opiskelijaa pohtimaan opittuja asioita. Kotitehtävät palautetaan aina seuraavaan kertaan mennessä, jonka jälkeen opettaja arvioi ne ja antaa tarvittaessa palautteen opiskelijalle. Näin pyritään varmistamaan sekä teoriatiedon sisäistäminen että sen soveltamisen oppiminen.
Student workload
Luennot 18 h
Viikkotehtävät 53 h
Case-tehtävän lähitunnit 62 h
Evaluation methods and criteria
Case-tehtävä: Kurssin viimeisellä viikolla 50 % Itseisarviointi, vertaisarviointi
Viikkotehtävät:: Kurssin kuluessa viikoittain. Tehtävien palautus aina viikon kuluttua tehtävänannosta. 50 % kokonaisarvosanasta. Opettajan arviointi
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut kurssilla määritettyjä oppimistavoitteita.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa tehdä auttavasti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja tuntee sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tunnistaa joitakin prototypointi- ja mallinnusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä rajoitetusti suunnittelussa. Opiskelija osaa tehdä auttavasti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osaa tehdä prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tietää eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä osana suunnittelutyötä. Opiskelija osaa tehdä vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja sen merkityksen suunnitteluprosessissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tuntee eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä sekä valita soveltuvimmat riippuen suunnittelunvaiheesta ja -kohteesta. Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa.