Tietojärjestelmien suunnitteluprosessi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5051250-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Tero Vahanne
Vastuuopettaja
Tero Vahanne
Ryhmät
-
PTIVIS20HTerveysteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa kuvata tietojärjestelmäkehityksen eri vaiheet
- Osaa laatia erilaisia tietojärjestelmien mallinnuksia
- Osaa laatia tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyn
- Ymmärtää terveydenhuoltosektorin vaatimukset tietojärjestelmäkehitykselle
Sisältö
- Tietojärjestelmäkehityksen vaiheet,
- Tietojärjestelmien mallinnus,
- Tietojärjestelmien vaatimusmäärittely,
- Lääkinnällisen ohjelmiston kehitys
Oppimateriaalit
Opettajan tunnilla jakama materiaali ja linkit
Opetusmenetelmät
12 luentoa
• 4 viikkotehtävää luennoista
• Tehdään yksilö- tai parityönä
• Tarkoitus on varmistaa, että opiskelija on tutustunut luentomateriaaliin myös jakson aikana
Lisäksi koko jakson kestävä case-tehtävä tietojärjestelmän suunnittelusta ja toteutuksesta, joka vaatii opitun soveltamista oikeaan työelämälähtöisiin tehtävään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan kurssi arvioidaan case-tehtävän ja viikkotehtävien perusteella
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijat saavat luennoista perustiedot tietojärjestelmien kehittämisen eri vaiheista. Luennoilla opittua sovelletaan case-tehtävässä, joka perustuu toimeksiantoon/käynnissä olevaan hankkeeseen. Case-tehtävässä opiskelija soveltaa kunkin viikon oppimateriaalia käytäntöön ja laatii toimeksiannon mukaisesti esim. vaatimusmääritelmän tai testaussuunnitelman. Case-tehtävää rakennetaan koko kurssin ajan ja sitä voi parantaa ja kehittää aina palautuspäivämäärään asti opettajan ja muiden kurssilaisten palautteen perusteella.
Lisäksi tunnin aiheesta annetaan kotitehtäviä, joka kertaavat tunnin tärkeimpiä aiheita. Tehtävät tuovat lisämateriaalia jo opittuun tai haastavat opiskelijaa pohtimaan opittuja asioita. Kotitehtävät palautetaan aina seuraavaan kertaan mennessä, jonka jälkeen opettaja arvioi ne ja antaa tarvittaessa palautteen opiskelijalle. Näin pyritään varmistamaan sekä teoriatiedon sisäistäminen että sen soveltamisen oppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 18 h
Viikkotehtävät 53 h
Case-tehtävän lähitunnit 62 h
Sisällön jaksotus
- Tietojärjestelmien vaihejakomallit
- Ketterät menetelmät
-Vaatimusmäärittely
-Prosessi- ja tietovirtamallit
- Prototyypit ja mock-upit
- Testaus
-Käyttöönotto ja ylläpito
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Case-tehtävä: Kurssin viimeisellä viikolla 50 % Itseisarviointi, vertaisarviointi
Viikkotehtävät:: Kurssin kuluessa viikoittain. Tehtävien palautus aina viikon kuluttua tehtävänannosta. 50 % kokonaisarvosanasta. Opettajan arviointi
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut kurssilla määritettyjä oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tehdä auttavasti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja tuntee sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tunnistaa joitakin prototypointi- ja mallinnusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä rajoitetusti suunnittelussa. Opiskelija osaa tehdä auttavasti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tehdä prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tietää eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä osana suunnittelutyötä. Opiskelija osaa tehdä vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja sen merkityksen suunnitteluprosessissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tuntee eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä sekä valita soveltuvimmat riippuen suunnittelunvaiheesta ja -kohteesta. Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa.