Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY73-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• luokitella kansallisesti ja alueellisesti merkittäviä matkailun ja vapaa-ajan palveluiden toimijoita
• kuvata majoituspalveluiden keskeiset prosessit
• tunnistaa laadukkaat ja turvalliset ruoka- ja ravintolapalvelut sekä osaa hahmottaa niiden merkityksen osana palvelukokonaisuutta
• Analysoida matkailijoiden liikkumistarpeita sekä yrityksen ja matkailukohteen saavutettavuutta
Sisältö
• Palvelutuotteena majoitus, sen keskeiset prosessit ja turvallisuus
• Ruoka- ja ravintolapalveluiden konsepteja sekä turvallisuus
• Liikennepalvelut, liikenneinformaatio, matkaketjut sekä liikennepalveluiden turvallisuus
Oppimateriaalit
Wood, R. C. 2015. Hospitality management: A brief introduction. (Luvut 3, 4 ja 5. Kirja löytyy ekirjana Finnasta)
Vastuullisen matkailun portaat -hankkeen materiaali
Itsiin vietävät luento- yms. oppimateriaalit.
Muita hyödynnettäviä materiaaleja:
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2021 - 2032 (https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163389/VN_2021_75.pdf?sequence=1&isAllowed=y, s. 17 - 19, 31 - 32))
Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma ( https://varsinais-suomi.fi/suunnittelu/liikennejarjestelmatyo/, s. 5 - 23)
Its Finland Smart and clean mobility solutions from Finland (https://www.esitteemme.fi/itsfinland/WebView/)
Kaikki opintojaksolla käytettävä materiaali tai linkit niihin myös itsilearning alustalla
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana on Innopeda (ks. alla) ja siihen liittyen monimuotoiset itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmät, jotka edistävät tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista sekä tiedon jakamista ja rakentamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turku AMK:ssa käytettävä Innovaatiopedagogiikka on oppimisote, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Innovaatiopedagogiikan perustana ovat työelämälähtöisyys ja -yhteistyö, kansainvälisyys, yrittäjyys ja systeeminen ajattelu.
Tulevaisuudessa tarvitset wellness- ja matkailuliiketoimintaosaamisen lisäksi myös kaikilla aloilla tarvittavia innovaatiokompetensseja. Lisäksi sinulta odotetaan luovuutta ja aloitteellisuutta, mutta myös kriittistä ajattelua sekä kykyä toimia tiimeissä ja verkostoissa. Kaikkia näitä harjoitat aktiivisesti mutta erilaisin painotuksin eri opintojaksoilla koko opiskelujesi ajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oaamisnäyttö koostuen kolmesta eri osiosta (majoituspalvelut, ruokapalvelut, liikenne- ja liikkumispalvelut; ruokapalveluiden osioon liittyy myös menetelminä kyselyn ja havainnoinnin harjoitus)
Ruotsin kielen sanastotehtävä ja asiakaspalvelutehtävä liittyen majoitus-, ruoka- ja liikennepalveluihin.
Kokonaistyömäärä 5 op = 135 h opiskelijan työtä eli keskimäärin noin 9 h per viikko käsittäen niin lukujärjestykseen merkityn kontaktiopetuksen kuin itsenäisen työskentelyn. Majoituspalveluiden osuus 2 op, ruokapalveluiden 2 op ja liikennepalveluiden 1 op.
Lukujärjestykseen merkityn työskentelyn osuus 58 h + mahdollisesti yhden päivän opintomatka koronan salliessa. Etätyöskentelyn osuus yhteensä n. 70 - 77.h.
Sisällön jaksotus
18.1. klo 12 – 16 SS + TT, toteutussuunnitelman esittely, ennnakkotehtävän purku, liikeideat, konseptit
25.1. klo 12 – 16 SS Asiakaspolku js SOP
1.2. klo 12 – 18 SS, HR, sis. rekrytapahtumaan osallistumisen Scandic Hamburger Börsissä, AK antaa ennakkotehtävän liittyen Five Aspect Meal Modeliin
8.2. klo 12 – 14 M B-S Palveluruotsi, klo 14-16 SS Keskeiset tunnusluvut ja RM
15.2. klo 12 – 14 SS; Turvallisuus, klo 14-16 AK antaa ravitsemukseen liittyvän ennakkotehtävän
Viikko 8: opetuksen viikko
1.3. klo 12 – 16 SS Vastuullinen liiketoiminta
8.3. klo 12 – 16 AK, Ravitsemus, erityisruokavaliot
15.3. klo 12 – 16 AK, Ravintolakonseptit sekä asiakaskokemus
22.3. klo 12 – 16 SS Yritysvierailut, AK:n osuuteen liittyen myös havainnointia
29.3. klo 12 – 16 AK, Ravintolapalvelun prosessit
5.4. klo 12 – 16 TT, Keskeiset käsitteet liittyen saavutettavuuteen, kehittämislinjaukset sekä keskeiset liikennepalvelusektorit
12.4. klo 12 – 16 TT, Esimerkkejä Varsinais-Suomen liikenne- ja liikkumispalveluista ja reiteistä sekä liikkumispalveluista osana matkapaketteja, liikkumispalveluiden myyntikanavavia
13.4. klo 12 - 13 M B-S Palveluruotsi
19.4. klo 12 – 16 TT, Liikkumisen ja liikenteen tulevaisuusnäkymiä, vastuullisuus- sekä turvallisuusnäkökulmia
26.4. klo 12 – 16 TT Learning cafe liikennepalveluosiossa opitusta sekä palautekeskustelu
Lisäksi koronan salliessa koko päivän opintomatka ja siihen liittyen havainnointia erikseen ilmoitettavana päivänä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Huom! Erillinen opintojakso English Professional Skills (3 op.) käsittelee tämän opintojakson teemoja, sanastoa ja asiakaspalvelutilanteita.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSAAMISNÄYTTÖ on koko opintojakson aikana opiskelijan täydentämä tuotos, joka koostuu kolmesta osiosta:
- majoituspalveluosuudessa opittua
- ruokapalveluosuudessa opittua
- liikennepalveluosuudessa opittua
Osaamisnäytön ohjeistus sekä "pohjadokumentti" ovat Itsissä, samoin kunkin osuuden palautuspäivämäärät.
Arviointi 1 - 5.
RUOTSIN kielen sanastotehtävä ja asiakaspalvelutehtävä.
Arviointi hyväksytty/hylätty.
Hylätty (0)
Osaamisnäyttötehtävä on palauttamatta tai se on erittäin pinnallinen tai niukka. Tuotoksessa on vähäisesti tai ei lainkaan yhteyttä oppimateriaaleihin tai kontaktiopetuskertojen aiheisiin. Tuotos ei juurikaan sisällä opiskelijan oman tiedonhaun tulosten tai kokemusten esittelyä. Myös tuotoksen puutteellinen rakenne ja oikeakielisyyden heikko taso voivat olla hylkäämisen syy.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1, Tyydyttävä
Osaamisnäyttötuotoksen sisällön yhteys opintojakson osaamistavoitteisiin on heikohko eli tuotos kattaa vain osan opintojakson osaamistavoitteista ja teemoista. Oppimateriaalien tai kontaktiopetuskertojen sisältöjä referoidaan hajanaisesti, mutta teemoihin ei ole juurikaan yhdistetty omaa pohdintaa tai itse löydettyä tietoa ja esimerkkejä. Tuotoksen rakenteessa ei ole huomioitu ohjeistusta ja/tai rakenne on epäjohdonmukainen ja/tai tekstin oikeakielisyys on niin heikkoa, että ymmärrettävyys kärsii.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3, Hyvä
Osaamisnäyttötuotos on suurelta osin tehtävänannon ohjeistuksen mukainen ja se kattaa pitkälti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Tuotoksessa yhdistetään oppimateriaalien ja konktaktiopetuskertojen näkökulmia omiin havaintoihin sekä joihinkin omiin elinkeinoesimerkkeihin ja lisätietoihin. Tuotos kuvaa hyvin ammatillisen osaamisen karttumista. Sen luettavuus on pääosin hyvä, mutta se sisältää jonkin verran oikeakielisyys-, lähdeviite-, lähdeluettelo- ym. virheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5, Kiitettävä
Tuotos kattaa sisällöltään erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Se havainnollistaisi hyvin opiskelijan oppimaa esimerkiksi työelämäedustajalle kertoen sekä ammatillisesta osaamisesta että opiskelijan motivaatiosta, luovuudesta sekä kyvystä kriittisesti ja suunnitelmallisesti paneutua tehtäviin. Tuotoksen tekstiosa on viimeistelty, monipuolinen, loogisesti aiheesta toiseen etenevä kokonaisuus, jossa yhdistyvät oppimateriaalien ja lähikertojen käsitteet ja tietoperusta opiskelijan itse löytämiin osuviin lisätietoihin ja esimerkkeihin. Tuotoksen rakenne on kiitettävällä tasolla, samoin oikeakielisyys sekä lähdetietojen ilmoittaminen.