Strateginen ajattelu ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP50-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Keijo Varis
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YTEJOTS21Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää, mikä on strategia ja osaa suunnitella sellaisen omalle organisaatiolleen
-ymmärtää, mitä on strateginen ajattelu, missä sellaista tarvitaan ja on kehittänyt omia strategisen ajattelun taitojaan
-osaa johtaa strategisen suunnittelun prosesseja eri organisaatiotasoilla
-pystyy valitsemaan sopivan strategisen suunnittelun työkalun eri tarkoituksiin ja käyttää niitä soveltuvalla tavalla
-tunnistaa merkittävimmät esteet strategian käyttöönotossa ja osaa luoda suunnitelman, jolla esteet voitetaan ja johtaa viisaasti ja tehokkaasti valittua strategiaa
Sisältö
-Mitä on strateginen johtaminen
-Mitä on strateginen ajattelu
-Strategisen johtamisen prosessit ja suunnittelun työkalut
-Kuinka valita viisaasti menestyksellinen strategia
-Kuinka viisaasti ja tehokkaasti viedä käytäntöön valittu strategia
Oppimateriaalit
Lähdekirjallisuus:
J-E.Lindroos ja K.Lohivesi: Onnistu Strategiassa (2006 tai uudempi)
Muu materiaali, joka on ITSLEARNINGISSA tai mainittu ITSLEARNINGIN toteutussuunnitelmassa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät 4-6 opiskelijan ryhmissä kaksi tai kolme ryhmäoppimistehtävää, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNINGIIN annetussa aikataulussa niille ITSLEARNINGISSA varattuihin "palautuslaatikoihin". Kukin ryhmä palauttaa yhden tiedoston kutakin oppimistehtävää. Jäsenet ryhmiin valitaan satunnaismenetelmää käyttäen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Monimuoto-opetus/innopeda.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti ITSLEARNINGISSA kuvattavat oppimistehtävät ja STQ-testi.
Viisi opintopistettä vastaa keskimäärin 133 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojaksot Strateginen Ajattelu ja Johtaminen/Strategic Thinking and Management TOTEUTETAAN SUOMENKIELISENÄ ensisijassa YTEJOS21/YTEJOTS21 opiskelijoille, mutta mukaan otetaan myös enintään 3 avoimen yliopiston opiskelijaa ja muita, esim. YLIKESin, opiskelijoita sen mukaan kuin he ilmoittautuvat opintojaksolle ja sille sopii. Maksimiopiskelijamäärä on 35 opiskelijaa.
Opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, yksilöllisestä STQ-testistä ja ryhmissä tehtävistä kahdesta tai kolmesta oppimistehtävästä, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNING -järjestelmään siellä ilmoitetussa aikataulussa.
Lähiopetuspäivät:
1. Päivä: Torstai 3.2.2022, klo 9 – 16.00 Päätetty 19.1., että järjestetään ZOOM-online-opetuksena, johon linkki:
https://turkuamk.zoom.us/j/69220723859.
2. Päivä: Torstai 17.3.2022, klo 9 – 16.00 Turun ammattikorkeakoulu, Luokka ICT_C1035_Delta
OPINTOJAKSON TAVOITTEET, SISÄLTÖ JA RAKENNE:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Tuntee strategiakäsitteen sisällön sekä strategisen suunnittelun lähestymistavat, mallit ja työkalut sekä osaa käyttää niitä
• Tuntee strategisen ajattelun sisällön ja sen, missä sitä tarvitaan
• Tuntee strategian toteutuksen haasteet ja menetelmät valitun strategian toteuttamiseksi
Opintojakson sisältö:
• Ympäristön muutosvoimien ja organisaation sisäisen osaamisen tunnistaminen
• Strategisen suunnittelun prosessi ja siinä käytettävät työkalut
• Strateginen ajattelu
• Strategian toteutus
Opintojakso avataan ITSLEARNINGISSA 1-2 viikkoa ennen ensimmäistä kontaktiopetuspäivää. Kaikki kotitehtävät ja kurssimateriaalit löytyvät ITSLEARNINGISTÄ silloin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
keijo.varis@turkuamk.fi
max. 3 avoimen amk:n opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttää. Nolla (0) on hylätty.
Arvioinnin kohteena ovat ryhmissä tehtävien oppimistehtävien sisältö ja laatu. Lopullinen arvosana muodostuu ryhmätehtävien arvosanojen keskiarvosta. Myös STQ-testistä saa pisteitä, jotka vaikuttavat lopulliseen arvosanaan.